2551
Sök

Laddtrycksproblem felaktig downpipe?

15 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har bytt turbo och grenrör efter turboras, har sedan gjort mappning hos autotech.
När motorn mappades stannade laddtrycket på 1.5bar vägrade ladda mer (turbon ska orka med 2.0bar).
Misstänker att det kan vara interna wg. Turbon är sprillans ny men wg kommer från turbon som rasade.

Vid den nya monteringen av turbo/grenrör vad det väldigt knapert med plats för downpipen .Så därför är böjen väldigt tvär från avgashuset. (något som kan påverka laddet tro?).

Motorn går för övrigt bra, men vid 6000rpm dyker effektkurvan, tappar nämnvärt med effekt. Effektkurvan ser ut som en "banan" på pappret.

Misstänkte skarpt först ventilfjädrarna men det sitter hårdare i.

Undrar om någon har nån erfarenhet av detta fenomen?


44 Inlägg
11 mars 2010
#2
Fick samma problem på min Uno turbo då jag alldrig fick upp mer än 0.8 i laddtryck helt utan wg slang och fulla drag i snäckan. Byggde då om min stressmekade gubbkrök till downpipe till en välkrökt och fin 2.5" med gött flöde. Och vipps så gick det ladda mina tänkta 1.2bar med Wg och allt i fungerande skick.


Men vad är det för turbo vi pratar om här ?
Wg:n borde inte spela någon större roll om den nu är stängd. Är den inkopplad över huvud taget vad är den då inställd för att öppna vid ?

Och vad är det för bil e.t.c ? smile
Senast redigerat av TurboBackman (11 mars 2010)


15 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#3
Hej

bilen är: http://www.garaget.org/?car=83236

Nej är nog som du säger inte wg:n, inte provat rycka slangen men bör nog ändå inte vara den då den fungerat bra innan.

Men som sagt downpipen har väldigt snäv böj än innan. blir nog till att bygga nytt grenrör då turbons placering är för dålig för att ge plats för snällare böj på downpipen. ska ta bild när jag får inn bilen på liften och snön e borta. tack för svaret.


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2010
#4
Ingen läcka på trycksidan så som dumpventil eller nått?  trä en kondom över dumpventilen så syns det om den läcker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
11 mars 2010
#5
Har du möjlighet att mäta mottrycket i grenröret?
Väldigt högt tryck där kan ju indikera att avgaserna har svårt att evakuera genom sytemet.

Vad har du för grundladdtryck inställt på WG?
För låg grundinställning kan ju gör att den självöppnar om du laddar skapligt.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2010
#6
Förövrigt så hade Pelle (som senare bromsade 975hk) problem med sin IRX turbo...  minns inte vilken storlek han körde, vill minnas en IRX600 där effekten stannade på 440hk.

Hör med honom om han har mer info.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

15 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#7
Det ska inte finnas något läckage på trycksidan, per på atm kikade en hel del men hittade inget. Är ändå inne en hel del på downpipen. Avgaserna från avgashuset går i stort sett rakt in i en vägg i downpipen har ingen följdsam böj. Finns inte plats för det helt enkelt.
Torpis kör inte du med ett grenrör från Ajdén? Jag kör ju med hans model 1 enligt hans hemsida. HAr inte du ett model 2 från honom? Finns det mer plats där tro, ser ut som turbon kommer betydligt högre upp.


15 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Förövrigt så hade Pelle (som senare bromsade 975hk) problem med sin IRX turbo...  minns inte vilken storlek han körde, vill minnas en IRX600 där effekten stannade på 440hk.

Hör med honom om han har mer info.

Ok, vart får man tag i honom, finns han här på garaget?


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2010
#9
Jolle83 skrev:
torpis skrev:
Förövrigt så hade Pelle (som senare bromsade 975hk) problem med sin IRX turbo...  minns inte vilken storlek han körde, vill minnas en IRX600 där effekten stannade på 440hk.

Hör med honom om han har mer info.

Ok, vart får man tag i honom, finns han här på garaget?

http://www.pj-performance.se/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2010
#10
Jolle83 skrev:
Det ska inte finnas något läckage på trycksidan, per på atm kikade en hel del men hittade inget. Är ändå inne en hel del på downpipen. Avgaserna från avgashuset går i stort sett rakt in i en vägg i downpipen har ingen följdsam böj. Finns inte plats för det helt enkelt.
Torpis kör inte du med ett grenrör från Ajdén? Jag kör ju med hans model 1 enligt hans hemsida. HAr inte du ett model 2 från honom? Finns det mer plats där tro, ser ut som turbon kommer betydligt högre upp.

Simons 3.5" svetsböj som jag fått tighta till en smula.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/716327_cjdq9m.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581033_uxek7s.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/577108_0kp21z.jpg

Det är förövrigt mitt grenrör som figurerar på Ajdens sida.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök