När jag för ett par månader sen blev sugen på bilbyte så hade jag som första krav att det skulle vara turbo och bra drag. Jag är uppväxt i en riktig Volvofamilj och mamma och pappa har ägt flera Volvo genom åren. Flertalet av mina polare åker 740/940/850. Varför kör jag då og9-3 Aero?
Jo, jag är 18 år gammal och har inte pengar i överflöd, men samtidigt ville jag ha en bil med turbo och bra drag som sagt. En Volvo 850 T5/R i ett skick motsvarande min 9-3 skulle förmodligen gå på det dubbla. Sneglade på 9-3orna och förvånades över priserna och tänkte att det får bli en Saab denna gången så får vi se hur dem är och jag kan bara säga att jag blivit överraskad gång på gång - positivt.
Första överraskningen kom på hemvägen när jag hade köpt bilen, färddatorn låg på värden runt dryga 0,6 och då pratar vi 120 -motorväg från halmstad upp till göteborg där jag bor. Ingen hade sagt till mig att Saabar var snåla? Min bil har nu gått 25 000 och har varit Steg 1- chippad (+ 2.5" rör från katten) sedan den köptes ny i princip avslöjade ett kvitto jag fick av förra ägaren.
Jag kör som de flesta killar i min ålder gör, och är beredd på ett växellådsbyte så småningom, och det får man väl acceptera antar jag. En annan sak som är standard på dessa bilar är pixelfel på SID-displayen. Jag följde TBC_Razor's (stavning?) guide här på garaget till hur man lagar detta på en kvart och nu fungerar även det tillsvidare.
Vad beträffar väghållningen på min 9-3 Aero med sänkfjädrar så kan jag bara påstå att den duger helt och hållet, och då jag jämför med ng900 så är det enorm skillnad till 9-3ans fördel. Jag har ännu inte provat att köra bana med den, men den dagen, den domen.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.