3563
Sök

Bussgods lämnade ut mitt paket gratis trots efterkrav

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 maj 2009
Lite roligt, beställde av en snubbe här på garaget typ i november 2008 måste de nog bli. Beställde ett Tändkasett, och det har jag inte ens fått nu! Och killen har ringt å frågat dom flera gånger å dom har sagt att det e skickat:P Fast nu har jag lixom ingen nytta av det!:o hahahaha

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

2 Inlägg
19 juni 2009
Detta var svaret från Kenneth Höglund SmartPak AB, Bussgods -när jag frågade om man INTE måste lösa ut/betala paketet som man fått skickat med efterkrav INNAN man får öppna den....Svaret är kopierat direkt från hans svarsmejl.

"För din information så finns inga transporträttsliga regler som skulle kunna tolkas som att fraktföraren skulle ha plikt att hindra mottagaren från att besiktiga varan. Det finns heller inga rättsfall som visar att fraktföraren skulle kunna göras ansvarig för mottagarens vägran att ta emot godset efter en besiktning."

Med andra ord så kan man beställa vad som helst, få öppna paketet - UTAN att lösa ut det först. Besiktiga varan om man är nöjd, och är man inte det så kan man neka att lösa ut varan. Har du riktigt otur så får du som skickade paketet även betala för returfrakten. Plus frakt och efterkravsavgift som du redan betalat när du skickade iväg paketet, och detta i tron att du inte ska bli lurad.

Hmm, känns inget vidare - tur att inte Posten har samma policy.

375 Inlägg
20 juni 2009
Happis skrev:
Detta var svaret från Kenneth Höglund SmartPak AB, Bussgods -när jag frågade om man INTE måste lösa ut/betala paketet som man fått skickat med efterkrav INNAN man får öppna den....Svaret är kopierat direkt från hans svarsmejl.

"För din information så finns inga transporträttsliga regler som skulle kunna tolkas som att fraktföraren skulle ha plikt att hindra mottagaren från att besiktiga varan. Det finns heller inga rättsfall som visar att fraktföraren skulle kunna göras ansvarig för mottagarens vägran att ta emot godset efter en besiktning."

Med andra ord så kan man beställa vad som helst, få öppna paketet - UTAN att lösa ut det först. Besiktiga varan om man är nöjd, och är man inte det så kan man neka att lösa ut varan. Har du riktigt otur så får du som skickade paketet även betala för returfrakten. Plus frakt och efterkravsavgift som du redan betalat när du skickade iväg paketet, och detta i tron att du inte ska bli lurad.

Detta står på deras egen sida under efterkrav så det låter skumt
"■Efterkravsbelagda sändningar får inte öppnas av mottagaren innan betalning erlagts. "
Nästa punkt motsäger ju också det han påstår
"■Om mottagaren, av någon anledning, inte vill ha godset skall efterkravsbeloppet ändå redovisas till avsändaren och returen är en affär mellan avsändare och mottagare. Vid eventuell retur gäller ny frakt. "

Så har dom alltid sagt till mig också. Men på bussgods här kontrollerar dom alltid att man fyllt i rätt så jag har aldrig haft några problem.
Senast redigerat av Dirk Diggler (20 juni 2009)

44 Inlägg
10 mars 2010
bumpar denna gamla tråd lite. känns onödigt att starta en ny.

efter o ha läst detta känns allting lite surt, för jag kände att bussgods efterkrav skulle vara pålitligt. skickade mitt paket från eskilstuna till borlänge, någon som haft o göra med ngn av dessa två ombud?

well, det har gått ett tag nu, men inte riktigt två veckor sen killen hämtade fälgarna. jag har då inte sett några pengar på mitt konto än.

köparen va lite oseriös kändes det som när jag skulle skicka sakerna, så efterkrav kändes bäst för honom. så jag tänkte, fine. lets do this.

han smsade att han hämtat ut paketet, men inget mer med det. han tackade för en god affär.

men ni som har haft o göra med bussgods i borlänge, brukar dom slarva mkt dom också?

jag väntar på att pengarna ska komma in på kontot smile det är ju ändå 6500 spänn som jag vill köpa nya fälgar för!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 mars 2010
xploood skrev:
bumpar denna gamla tråd lite. känns onödigt att starta en ny.

efter o ha läst detta känns allting lite surt, för jag kände att bussgods efterkrav skulle vara pålitligt. skickade mitt paket från eskilstuna till borlänge, någon som haft o göra med ngn av dessa två ombud?

well, det har gått ett tag nu, men inte riktigt två veckor sen killen hämtade fälgarna. jag har då inte sett några pengar på mitt konto än.

köparen va lite oseriös kändes det som när jag skulle skicka sakerna, så efterkrav kändes bäst för honom. så jag tänkte, fine. lets do this.

han smsade att han hämtat ut paketet, men inget mer med det. han tackade för en god affär.

men ni som har haft o göra med bussgods i borlänge, brukar dom slarva mkt dom också?

jag väntar på att pengarna ska komma in på kontot smile det är ju ändå 6500 spänn som jag vill köpa nya fälgar för!

Har du ringt bussgods?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

44 Inlägg
10 mars 2010
hehe, ja det har jag. men då har jag inte fått något svar när jag ringt. jag ringde ombudet i eskilstuna men han sa samma sak. tio dagar. min fråga va väl om allt stod rätt till, men då hänvisa han mig att ringa till borlänge. fick inget svar när jag ringde, ska prova igen imorgon smile

behöver ju ha mina cäsh.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
10 mars 2010
10 dagar = 10 arbetsdagar, dvs 2 veckor. Har du kvar din kopia på fraktsedeln med RÄTT ifyllda uppgifter kan du va lugn..! Och killen som köpte fälgarna hade nog inte smsat och tackat om han fått fälgarna gratis. Hade han varit ärlig hade han löst det så du fick dina pengar, är han oärlig hade han inte hört av sig alls.
Ge det tiden dom har på sig och ta sen striden om du inte fått dina pengar.

De flesta i denna tråd som haft problem har ju själva slarvat med kryss, siffror eller liknande.

De ggr jag använt bussgods (med eller utan efterkrav) har det funkat finfint! (Även om man får vänta på pengarna - men det vet man ju innan om man läser på lite)

/Mattias

3 259 Inlägg
10 mars 2010
Jag skickar väldigt mycket paket med bussgods och efterkrav och en sak säger jag bara, behåll kopian ni får på fraktsedeln så ni har fraktsedelnumret!!! På 10 paket så är 1-2st som man får ringa o fråga vart pengarna har tagit vägen, då har det blivit bortglömt av nån anledning, det är väldigt dålig koll tyvärr och det händer ofta att pengarna inte kommer inte... för ofta för att det ska vara försumbart!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

44 Inlägg
10 mars 2010
oj, ser man på. de var inte så dumt ändå. allt är rättkryssat. har kvitton och sånt på bordet här.

ringde borlänge idag, nu svarade dom ganska fort, stod på bde hemsidan och de sa att dom betalat ut och att jag borde ha pengarna imorgon smile

1 067 Inlägg
12 mars 2010
Har man inte angivit ett bank/postgirokonto så skickas pengarna ut som postväxel i slutet av månaden.

När det gäller pakethantering så är alla speditörer av samma skrot och korn.

Häruppe i norrland är bussgods smidigast och snabbast.  Du kan skicka brev och hela snöskotrar om du känner för det.

Du får inte öppna paket innan de är betalda.. Har de gjort det är det ett lagbrott och de har då gjort fel.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
12 mars 2010
Jag har haft problem med Bussgods EN gång. Försöker att undvika dom, då dom är förbannat dåliga på utbetalning av pengar. Jag hade skickat en dator med efterkrav på 10.000 kr + frakt. Väntade i två veckor men inget hände.

Ringde upp bussgodsstationen dit varan hade skickat. Dom hade minsann betalat ut mina pengar för länge sedan och bad mig vänta några dagar till, vilket jag också gjorde. Ett par dagar efter det ringde jag upp igen och sa att jag fortfarande inte hade sett röken av mina 10.000 kr + frakt. Dom skulle kolla upp det och ringde sedan några dagar senare igen...

Då sa dom att dom hade haft några bankproblem några dagar tidigare och detta måste ha resulterat i att överföringen inte genomfördes som den skulle. Liksom... hon sa att dom visste det sedan tidigare med bankproblemet... Men lik förbannat verkade det som att jag inte hade sett röken av mina pengar om jag inte ringt.

Efter mitt sista samtal dröjde det nästan en vecka till innan pengarna äntligen trillade in. Posten känns pålitligare, även om det är lite tråkigt med priser/gränser (vikt) o.s.v.

C-Douglas skrev:
Är det nån som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan man får sina pengar från bussgods? Tror att killen har hämtat ut paketet för en vecka sen eller nått. Börjar undra om jag blivit blåst ändå. Om han nu lyckats plockat ut paketet utan att betala så borde väl bussgods stå för ersättningen?

Upp till tio arbetsdagar efter att varan har hämtats ut. Bussgods borde absolut stå för ersättningen om något har blivit fel, yes.

Happis skrev:

Det där låter ju nästan för illa för att vara sant. Eller så är han bara en... idiot som inte vet hur sitt egna system funkar, höhö.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
13 mars 2010
Det tar upp till 2 veckor att få pengarna om du anget ett vanligt konto nr.

Mvh S.Österdahl

Sök