4884
Sök

Köra in vinterdäcken, både dubb och ickedubb....några förslag?

113 Inlägg
24 oktober 2006
Trådstartare
Tjenare.
Hur går det här till egentligen? För att få den optimala funktionen hos vinterdäck så skall man tydligen köra in dem. När borde man sätta på sina dubb respektive ickedubb-vinterdäck, går det bra nu? Ska dem köras in på torrt väglag, asfalt, grus eller kanske väntar man tills första snön faller? Hur långt ska man åka för att man ska vara säker på att man någorlunda kört in sina däck?
------------------------------------------------
Detta är några frågor som jag själv undrar och förmodligen några av er därute också, så skriv bara ner allt ni fått höra eller fått veta, det ni själva testat första gången eller skall testa, ni kanske har någon metod som just för er varit "optimal". Skriv ned och berätta.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

178 Inlägg
24 oktober 2006
Tycks ha hört någonstans att nya dubbdäck med fördel kan köras in på asfalt ca 50mil så dubben "sätter sig".

Själv brukar jag monera vinterdäcken ett tag innan det är absolut nödvändigt, typ när det börjar bli 5 grader på dagen (och då kanske lägre på natten, ungefär nu här i Umeå). Har fått för mig att däcken greppar lite bättre om man kört bort toppskiktet sen förra vintern med lite asfaltskörning, meeen det är antagligen mest bara nåt som jag fått för mig =P

113 Inlägg
24 oktober 2006
Trådstartare
William skrev:
Tycks ha hört någonstans att nya dubbdäck med fördel kan köras in på asfalt ca 50mil så dubben "sätter sig".

Själv brukar jag monera vinterdäcken ett tag innan det är absolut nödvändigt, typ när det börjar bli 5 grader på dagen (och då kanske lägre på natten, ungefär nu här i Umeå). Har fått för mig att däcken greppar lite bättre om man kört bort toppskiktet sen förra vintern med lite asfaltskörning, meeen det är antagligen mest bara nåt som jag fått för mig =P

Du har nog rätt där att dem greppar bättre om man kör bort skiktet, tror jag läste det i aftonbladet...

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

Rally ludde
213 Inlägg
24 oktober 2006
Inget bra svar men jag satte på mina sulor i Torsdag så är det gjort.
Nu behöver man inte oroa sig för blixthalkan eller ngt sådant...

////////RallyLudde////////

409 Inlägg
14 mars 2010
bumpar tråden 4 år typ vill inte dra igång en ny tråd..
jag undrar om man kan plocka ur dubben ur dubbdäcken bara undra om man kan göra så roll? för jag kommer ej att hinna få på sommar däcken innan den 15 april. blir först till i slutet av april för dom har ingen fälg på sig just nu.
Senast redigerat av svempus (14 mars 2010)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

409 Inlägg
14 mars 2010
okej kommer ändå inte ha bilen tills nästa vinter bara sommaren så man nått att åka i....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

2 924 Inlägg
14 mars 2010
Svempus,
Denna lyftning är inte okej när det inte ens handlar om samma sak som denna tråd.
Skapa en ny tråd om ditt problem om du vill diskutera detta mera.

Låser.

// Moderator

~ Life is short, have FUN! ~

Sök