2493
Sök

Hur få bort Opelfälg från VW?

150 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
I höstas när jag var desperat & pank (snål) satte jag på ett par Opelfälgar på min VW Passat. Dom passar nästan, centrumhålet är typ 0,5 mm för litet. Jag visste att dom skulle vara svåra att få bort, men tänkte att det får lösa sig sen.
I normala fall hade jag försökt med att lossa bultarna och köra åttor på en parkering, men nu har det blivit punka på ett av hjulen sad Har testat lite att slå med slägga, men det hjälper nada. Vad är nästa steg? Värma tills det glöder? Avdragare? Vinkelslip? Mycket tacksam för tips!

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

2 337 Inlägg
15 mars 2010
Hur rädd är du om fälgen? Annars är ju en idé att slå mycket med släggan.

4 554 Inlägg
15 mars 2010
en rejäl spark har alltid löst mina problem när släga å allt annat inte funkat tongue

54 Inlägg
15 mars 2010
Fram eller bak? Är det fram så skruva loss muttrarna lite och testa vrid hjulen från sida till sida.

3 259 Inlägg
15 mars 2010
Slå med väldigt stor plastslägga innifrån, har varit med om ditt bekymmer på en kunds bil och kan medela att dom satt väldans hårt så ät några tallrikar gröt innan!smile Annars så skadar det ju inte att värma lite innan man bankar men inte så det glöder, då har du inget fett kvar i hjullagrena!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

150 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Det är bak. Alltså, dom sitter som s@t@n! Visst kan fälgar som passar på bilen sitta hårt, men detta är något aldeles extra. Har slagit fälgen bara lite bulig med en hyffsad slägga (80 cm lång storslägga) men icke!

150 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Plastslägga. Önskar jag hade en. Suck, det är väl bara att banka vidare. Fälgen kommer inte att vara användbar! Tack för tipset, vet man att det går känns det mindre motigt.

3 259 Inlägg
15 mars 2010
Det funkar helt klart med en metallslägga med men man skadar ju fälgen mer bara, har du redan bulat fälgen så är det bara att veva på om det inte är några dyra fälgar?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök