3851
Sök

Växellådsbyte volvo 740

46 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#1
hej nu är det dags att byta växellåda på bilen, det är en volvo 740 -87 fyrväxlad med OD, undrar om någon har lite tips på vad man ska tänka på när man bytar, och vad mer man ska passa på att kolla eller byta när man ändå har det isär, och vad för sorts olja man ska ha i den nya när man har fått upp den? tips på special verktyg eller annat som kan behövas uppskattas också


undrar även hur stor risken att få felaktig hjulinställning när man kapar fjädrarna är för att sänka den? tacksam för tips och idéer på hur jag ska göra för att det ska bli rätt

tacksam för svar
Senast redigerat av skalman_740 (15 mars 2010)

dont take your life for granted for one day it all might be over

664 Inlägg
15 mars 2010
#2
Alltså för att ta lös växellådan så behövs verkligen inga special verktyg, ta bort mellan axeln. Ta bort kopplingswire, skruva lös skiten och dra ut den smile.

Några verktyg som behövs för bytet 14mm hylsa och ringnyckel för mellanaxeln, 18mm ringnyckel för sprängkåpa, tror det skall vara något sånt typ smile.

Forummoderator
26 339 Inlägg
15 mars 2010
#3
Köp även packboxen som ska sitta innanför växellådan. Ett hett tips när man ändå har lös lådan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 mars 2010
#4
AirOne skrev:
Köp även packboxen som ska sitta innanför växellådan. Ett hett tips när man ändå har lös lådan.

jepp den läcker tamejfan nästan alltid ^^


Kan vara smart att palla upp motorn i bakkant också, för motorpaketet hänger i tre punkter, två stycken på varsin sida av motorn och sedan på växellådskudden. Med andra ord så kan motorn "tippa", tror den vill ramla bakåt. Då mosas tändspolen och de kan hända lite annat kul wink


510 Inlägg
16 mars 2010
#5
Retepoj skrev:
Alltså för att ta lös växellådan så behövs verkligen inga special verktyg, ta bort mellan axeln. Ta bort kopplingswire, skruva lös skiten och dra ut den smile.

Några verktyg som behövs för bytet 14mm hylsa och ringnyckel för mellanaxeln, 18mm ringnyckel för sprängkåpa, tror det skall vara något sånt typ smile.

Rätta mig om ja har fel
Glöm inte 15/17mm till kardanen ..
10mm för ramen runt växelspaken
Liten insex till "sprinten" i spaken under bilen .. Spakstället heter det ja ..
Sen är det nog inte mycket mer ^^
Eller joo, 8mm till bakspärren ;P


46 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#6
tack för svaren, men vad är packboxen och var kan man hitta en sån ny, har kollat biltema men där kunde jag inte hitta nån?

dont take your life for granted for one day it all might be over

Jävel
2 018 Inlägg
16 mars 2010
#7
bakre vevaxel-packbox eller något sådant borde det heta.
Finns med stor säkerhet här: www.skruvat.se

You got to risk it, to get the biscuit :)

664 Inlägg
16 mars 2010
#8
wimhed skrev:
Retepoj skrev:
Alltså för att ta lös växellådan så behövs verkligen inga special verktyg, ta bort mellan axeln. Ta bort kopplingswire, skruva lös skiten och dra ut den smile.

Några verktyg som behövs för bytet 14mm hylsa och ringnyckel för mellanaxeln, 18mm ringnyckel för sprängkåpa, tror det skall vara något sånt typ smile.

Rätta mig om ja har fel
Glöm inte 15/17mm till kardanen ..
10mm för ramen runt växelspaken
Liten insex till "sprinten" i spaken under bilen .. Spakstället heter det ja ..
Sen är det nog inte mycket mer ^^
Eller joo, 8mm till bakspärren ;P

Haha, du har så rätt, så långt tänkte jag inte tongue. Jag hade 14 mm på mellan axeln, och 5mm insex under spaken.

44 Inlägg
17 mars 2010
#9
En annan sak man ska tänka på är att mellanaxel och den sista axeln som är kopplad till bakaxeln är balacerade ihop. Dvs om du plockar ut mellanaxeln utan att märka upp exact hur den satt i den bakre axeln i splinesen så kan det orsaka mycket vibrationer vid olika hastigheter om du får det fel. Ett bättre alternativ är att lossa hela kardanen ifrån låda till bakaxel i en stor klump utan att dela den. Bara lossa hållaren för stödlager och dom 4 bultarna på bakaxeln.

Den"nya" lådan ska du också testa innan du monterar. Kolla så det finns olja i och ställ lådan på golvet med sprängkåpan nedåt. Snörra sedan på den ingående axeln medans du håller lådan upprätt. Om det kommer ut minsta lilla olja på handen är lådan kass och du kommer med all sannolikhet förstöra din koppling om lådan monteras ändå. Glöm inte fylla på ny olja i lådan innan montering. M46 lådorna är kräsna med oljan om OD ska funka som den ska.

Angående fjädrarna så ja din framvagnsjustering kommer att bli fel. Även om du kanske inte känner det när du kör. Bara lämna in för framvagnsjustering. Om dom nu tar emot den med kapade fjädrar.
CA 300kr för ett bra pris på framvagnsjustering. Är guld värt! Gör mycket mer skillnad än man tror.
Senast redigerat av TurboBackman (17 mars 2010)



Sök