2793
Sök

Hjälp med att montera Manuell Boost Control (MBC)

25 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#1
Nu har jag verkligen kört fast helt och behöver verkligen hjälp med min Manuella Boost Control.
Jag försöker vå ner laddtrycket på min Volvo V40 med en T04E turbo på, men det går åt helvete, ren ärligt.
Den slutar aldrig ladda, och när den är uppe på 2,1 bars tryck så brytter turbon till sist.
Så jag for iväg till Jspec i karlstad och inhandlade en Manuell Boost Controll som jag har monterat efter denna bild: http://www.gnttype.org/techarea/images/wstgate.gif
Det var denna modell av Manuell Boost Controll som jag köpte: http://askas3046.dedic35.kontrollpanele … p;Visn=Std
Jag använder mig av en extern HKS Wastegate 60mm (Den som är typ råsa i loket)
Jo jag har också skruvat upp ställskruven nästan helt på Wastegaten, men det blev ingen skilnad.

Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig, om jag har koplat fel eller om man kan koppla på något annat sätt för jag blir fan snart knäpp på detta.

På den Manuella Boost Controllen fins det fyra stycken uttag på, 2 av dom har jag använt som bilen visade och en av dom andra är helt öppen och den sista/fjärde är pluggad.

Bensin i blodet

10 287 Inlägg
24 mars 2010
#2
Vad laddar den om du ställer upp wg helt öppen? (manuellt).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

25 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Vad laddar den om du ställer upp wg helt öppen? (manuellt).

/Göran
Hmm, Jag tror jag vet vad du syftar på. Om det sitter för hård fjäder i va?
Jag vet inte exakt men jag har ju skruvat upp Wastegate skruven max nu men då är ju också den Manuella Boost Controllen ikopplad.
Och innan jag hade den Manuella Boost Controllen ikopplad så gick var Wastegaten också helt uppskruvad. MEN det satt bara en slang till Wastegaten (Ansluten i Toppen) och den gick till gasspjälet. Det sat alltså ingen ikopplad i nedre anslutningen på Wastegaten.

Men jag skall iväg imorgon och pröva med en handpump och pumpa luft in i wastegaten och se när den öppnar sig. Så det inte sitter helt fel fjäder i eller att något är fel på själva Wastegaten.

Jag vet nämligen att ägaren innan mig hade bilen å körde för hårt så Wastegaten hade öppnat sig (Själva locket hade trycks av) Så dom köpte en ny fjäder på LG-Speed, den fjädern kan ju vara allt för hård.

Bensin i blodet

10 287 Inlägg
24 mars 2010
#4
Det jag är ute efter är att först testa vilket laddtryck man får med helt öppen wg. Dvs bort med fjäder och lås ventilen i öppet läge.
Normal sett är detta det första test man gör eftersom man vill veta om flödet i wg samt rör till och från wg tillåter den reglering man har tänkt sig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

25 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Det jag är ute efter är att först testa vilket laddtryck man får med helt öppen wg. Dvs bort med fjäder och lås ventilen i öppet läge.
Normal sett är detta det första test man gör eftersom man vill veta om flödet i wg samt rör till och från wg tillåter den reglering man har tänkt sig.

/Göran
Ska pröva detta på fredag. Men du menar alltså att man ska öppna westgaten och plocka bort fjärden och  den där lås ventilen.
En fråga bara vad är sjävla lås ventilen för något?
Sen ska man sätta ihop wastegaten igen å sedan pröva bilen igen och då se vad man får för laddtryck, är ja med då?

Bensin i blodet

10 287 Inlägg
24 mars 2010
#6
"lås ventilen" , inte "låsventilen".

Dvs blockera ventilen mekaniskt i fullt öppet läge.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

25 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
"lås ventilen" , inte "låsventilen".

Dvs blockera ventilen mekaniskt i fullt öppet läge.

/Göran
Tjenare. Tänkte bara tala om att det löste sig idag, när jag skruvade isär Wastegaten så märkte jag att membranet var helt skrot så jag köpte ett nytt och då löste sig allt.
Tack för all hjälp

Bensin i blodet


Sök