gurenius skrev:
För det första måste du inse att 6000 inte är "en hel del pengar" när man vill ha en komplett anläggning. Pengarna ska räcka till ganska mycket utrustning och monteringsmaterial.
Vidare så är inte heller 2000 något "överdrivet högt pris" för att montera. Det tar mer än 5 minuter att installera anläggningen på ett bra sätt så den fungerar som tänkt. 2000 är ett bra pris, jämför gärna med vad vilken hantverkare som helst kostar per timme.
Så, nu när du insett att du har en liten budget och inte en stor måste du kompromissa. Köper du allt på listan så blir det tyvärr rätt dålig kvalité på grejorna och då anser jag personligen inte att det är värt det. Meningen är ju att det ska bli bättre än idag! Problemet är bl a att koppla in baksystem + framsystem och bas samtidigt på ett bra sätt. Däremot vet jag att du kan få ett bättre ljud med färre komponenter för samma pengar om du prioriterar annorlunda. Vilken väg du ska gå får du välja själv, men här är två förslag:
1)
Framsystem, 5.25 tum med lös diskant. Prisklass 2.000:-
Slutsteg, 4 kanaler. Prisklass 2.500:-
Bas, 10 tum. Prisklass 800-1000:-
Kvar är ca 500:- till att bygga låda, dämpa dörrar och kablage.
2)
Byt ut basen mot ett baksystem för samma pengar. Det är aktuellt om du tex saknar skidlucka.
PS: Att baksystem behövs är bara en myt, speciellt i en så liten bil. Men många vill ändå ha ett oavsett vad experterna säger. Personligen hade jag hellre lagt en tusenlapp till på framsystemet eftersom det ger ett bättre resultat.