Byte av multirem, saab 900s -94

volvoguard
1 april 2010 · 22 Inlägg

Hej,
I vintras gick min multirem av för att jag inte hade glykol i kylarvätskan. Dumt jag vet smile
Nu så här dags när våren smyger in på oss känner jag att det är läge att fixa det.
Undrar rent generellt hur man går tillväga för ett sådant rembyte? Något jag bör tänka på?
Hur börjar man? All hjälp uppskattas!

patrikke
1 april 2010 · 1 749 Inlägg

Enklast är nog att ta bort hjulet och innerskärmen.
Spännaren använder du ett halvtums skaft till att släppa på, den är fjäderbelastad, har för mig att man kan spärra den med en 4mm borr eller liknande.

Hur kunde multiremmen gå av för att du inte hade glykol i kylvätskan?
Något annat tror jag att det är som orsakat det, tex vattenpumpen, eller liknande.
Kolla först så att alla hjulen snor runt så du inte förstör den nya remmen på en gång.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
volvoguard
1 april 2010 · 22 Inlägg

patrikke skrev:
Enklast är nog att ta bort hjulet och innerskärmen.
Spännaren använder du ett halvtums skaft till att släppa på, den är fjäderbelastad, har för mig att man kan spärra den med en 4mm borr eller liknande.

Hur kunde multiremmen gå av för att du inte hade glykol i kylvätskan?
Något annat tror jag att det är som orsakat det, tex vattenpumpen, eller liknande.
Kolla först så att alla hjulen snor runt så du inte förstör den nya remmen på en gång.

Tack för ditt svar!

Lät som en ganska klurig operation.
Vad jag har förstått så finns det flertalet hjul. Menar du att man ska ta bort den översta?


"kylvattnet frusit och vattenpumpen frysit fast. När du då startar motorn ryker remmen."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161379

Låter ganska rimligt för att det precis hade blivit minusgrader och jag hade ingen glykol i.
Och remmen gick av vid uppstart.

edit: var hittar jag en sådan rem till min bil? Hittar inte när jag söker på biltemas hemsida.

Senast redigerat av volvoguard (1 april 2010)

bumpe Lastbilsmekaniker
2 april 2010 · 3 878 Inlägg

Hoppa över det med att demontera hjulet, sätt i en 12mm stav/halvtum förlängare och spänn upp spännaren, säkra med en sprint...
Sen är det bara att lägga dit en ny rem, spänna upp spännaren, ta ut borret och låta spännaren fjädra ut...

gamlingen
2 april 2010 · 5 198 Inlägg

varför ser man inte till att det finns glykol i bilen, den är inte bara till för frysskydd utan även för att motverka rost.

rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
2 april 2010 · 198 Inlägg

volvoguard skrev:

patrikke skrev:
Enklast är nog att ta bort hjulet och innerskärmen.
Spännaren använder du ett halvtums skaft till att släppa på, den är fjäderbelastad, har för mig att man kan spärra den med en 4mm borr eller liknande.

Hur kunde multiremmen gå av för att du inte hade glykol i kylvätskan?
Något annat tror jag att det är som orsakat det, tex vattenpumpen, eller liknande.
Kolla först så att alla hjulen snor runt så du inte förstör den nya remmen på en gång.

Tack för ditt svar!

Lät som en ganska klurig operation.
Vad jag har förstått så finns det flertalet hjul. Menar du att man ska ta bort den översta?


"kylvattnet frusit och vattenpumpen frysit fast. När du då startar motorn ryker remmen."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161379

Låter ganska rimligt för att det precis hade blivit minusgrader och jag hade ingen glykol i.
Och remmen gick av vid uppstart.

edit: var hittar jag en sådan rem till min bil? Hittar inte när jag söker på biltemas hemsida.

prova med att söka på fläktrem, generatorrem, multiribbrem etc.. kärt barn har många namn tongue

volvoguard
2 april 2010 · 22 Inlägg

gamlingen skrev:
varför ser man inte till att det finns glykol i bilen, den är inte bara till för frysskydd utan även för att motverka rost.

Hade läckage tidigare i en av slangarna till kylaren, fick fylla på med vatten rätt ofta.
Glömde givetvis sedan att fylla på med glykol när detta var åtgärdat.

Tackar ödmjukast för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang