2807
Sök

Kamrems ras 2.5 TDi Diesel Quattro

47 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#1
Modell:AUDI A6 AVANT QUAT TDI   Motorkod:AKE    År:2001... 180hk

kör bilen en vanlig söndag -20 grader ute.
Generator rem gick av och hamnade under kamrem så kamremmen fastnade. (otur eller vanligt?)
Möller bil vill ha 100 000 kr för att fixa.. de siktar på nyrenoverad motor antagligen.
100 000kr är långt utanför min budget.

tänkte finns det några böcker eller program man kan ladda ner med bilder osv för att underlätta för sig själv när man meckar?

vad tror ni har gått sönder? pratade med en gammal bilmekaniker han sa att i bästa fall har bara 2 ventiler blivit krökta.

När man försöker starta så låter motorn som den ska.. fast den tänder inte. (inte så konstigt)

några specialverktyg eller några tips?

Tackar för all hjälp.
Senast redigerat av mazda62sex (4 april 2010)

Administratör
2 980 Inlägg
4 april 2010
#2
I värsta fall har kolven tryckt ventilen rakt upp i kamaxeln så den gått av.... Jag skulle börjat med att lyfta ventilkåporna och kollar hur många lyftare som "stannat kvar nere"

En kopp av den svarta såsen...

3 235 Inlägg
4 april 2010
#3
Kamremsbrott på dieslar är ingen vacker syn...sad På grund av den höga kompresiionen finns det knappt rum mellan ventil och kolv, och när de möts knäcks som regel ventilen av och trycks upp i toppen. Kolvarna blir också dåliga: hack, hål mm.
Lyft toppen och se hur det ser ut där under.
100 lappar är otroligt mycket pengar, och du kan säkert hitta en hel begagnad motor på en skrot nära dig, och betydligt billigare.
Böcker finns att köpa på t ex Mekonomen, Biltema o liknande butiker.


tratt
353 Inlägg
4 april 2010
#4
Täcker inte någon form av försäkring detta? 100 lax känns så långt borta för mig iaf!

47 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#5
Konjagare skrev:
Täcker inte någon form av försäkring detta? 100 lax känns så långt borta för mig iaf!

Bilen är helförsäkrad hos IF.
bilen har rullat 18 000 mil


bil
– som är äldre än 8 år räknat från
första registreringen eller körts mer
än 10 000 mil
Gäller inte Maskinskada


Det roliga är att 5-6000 mil (13 månader) tidigare så servades bilen på möller (arver som det hette då)
Då bytte de ALLA remmar + diselpump och alla vätskor osv.. ca 40 000kr service.
Ingen vidare garanti på generator remmen heller.


Sök