4048
Sök

Oljebyte 855 T5

105 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
Vad ska jag ha för olja till min chippade T5 ???
ska även byta stift nån som har nått förslag på vad man ska ha???

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

105 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
men finns det ingen som vill hjälpa till lite .......

Gör som ford köp VOLVO

159 Inlägg
7 oktober 2006
brukar stå i bruksanvisningen som följer med bilen vilken de rekomenderar, men eftersom den är chippad så kanske de behövs nån annan olja
ring te volvo lr de som chippat bilen o hör me dom

2 652 Inlägg
7 oktober 2006
samma olja på en chippad bil . på verkstad där vi jobbade körde vi på mobil 1 helsyntet i 850 .

342 Inlägg
7 oktober 2006
Kör på Agrols olja, finns på granngården/Lantmännen. Ta den som heter spectra, den e helsyntet 5W 40. Och är jämförbar med mobil 1 olja.

Jag kör på den och många fler.

http://www.agrol.se/webit/Websidor/visa … 9oCK6uHLrM

105 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
vad är det för pris på agrol spectra oljan för mobil1 är ju så dyr.....

Gör som ford köp VOLVO

342 Inlägg
8 oktober 2006
Har för mig att 4 liter kostade 299:- å 1 liter 89:- eller nått sånt.
Finns att köpa som 20liters dunk också, tror den kostade 1300:- å då blir literpriset 65:-
Man kan ju gå ihop med nånn kompis eller granne å köpa 20 liter, annas går det alltid åt.

personbilstekniker
147 Inlägg
8 oktober 2006
Jag skulle rekomendera dig att inte snåla när det gäller olja, specielt när den är trimmad. Det finns en andledning till att vissa oljor är dyrare än andra. Det är ju inte bara viskotet och syntet som spelar in, det viktigaste är smörj/fästförmåga och rengörings förmåga.
Castrol har fina oljor, dyra men fina.

105 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
jo jag vet att man inte ska snåla men behöver byta olja nu men det är tomt i plånboken o därför undrar jag om det finns nått billigare alternativ ..... smile

Gör som ford köp VOLVO

Ölbryggare
339 Inlägg
9 oktober 2006
Vad är det för fels på biltemas 5W -40 helsystet olja...50kr litern om man köper tio liter..å det går ju garanterat åt om man använder bilen..

105 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
har kollat på den men törs jag köra på den då han knackar inte eller så ........ vill ju inte att nått ska gå sönder.....smile

Gör som ford köp VOLVO

Ölbryggare
339 Inlägg
9 oktober 2006
Den är API - SL/CF klassad vilket innebär att den är av bättre kvalité än det som är rekomenderat i instruktionsboken till din motor..Sen är det ju upp till dig om du vill tro på att oljor är mer än ACEA och API klassade eller inte.
Jag vågar iaf köra med det i min 9-5: som just nu gått över 30000 mil utan att motorn är öppnad och orginalturbon fortfarnde sitter fast sen fabrik..Den har gått över 12000 mil på deras olja...Men det säger ju iof inte så mycket...

105 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
ok får se vad jag gör ...

Gör som ford köp VOLVO

105 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
det är ingen som har några fler allternativ annars tror jag att jag provar biltemas olja....

Gör som ford köp VOLVO

252 Inlägg
10 oktober 2006
Om bilen har gått långt på halvsyntet ska du fortsätta köra på det.
Om bilen har gått långt på helsyntet kan man fortsätta med vilken helsyntet som passar.
Helre byta ofta med "billigare" olja än köra för länge med "lite dyrare"

Något trimmad = inge skillnad men helst helsyntet, håll ett bra öga på läkage etc.  Ofta vid ca 300 hk får man problem med at vevhusventen inte hänger med och det kan vara bra att ta isär denna och göra rent. Det ligger risk att det ökade flödet sköljer med sig gammal skit.
(burken sitter under insuget)

Rejält trimmad: >400Hk   Redline Race oil eller Castrol + tillsats
http://www.redlineoil.com/products_moto … tegoryID=2
Detta märke har fina oljor till växellådor och rekomenderas starkt till volvo lådor.

För min del har det funkar finfint med borsch platina stift Dyra som...
Senast redigerat av Janne (10 oktober 2006)

//Janne

Sök