3564
Sök

Missljud när jag har kopplat in basen

16 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Tjena. Nu är det så att jag har kopplat in en bas i bilen.
Jag kan börja med att berätta hur alla kablar osv är dragna

Pluskabel mellan batteri och slutsteg. (säkring ca 25cm från batteriet)
Lågnivåkabel mellan stereo och slutsteg.
Jordat slutsteget med kabel från slutsteg till skruven där bältet sitter fast.
Läste på en annan tråd här att man kan koppla in remoten till el-antennens uttag(för att jag inte har någon remote utgång i stereon).
och sedan givetvis bashögtalaren inkopplad i stereon riktiga högtalarkablar.

Och i låg volym tycker jag att det inte är så farligt dåligt ljud. Men då är ljudet så lågt så man hör knappt basen.
Men när jag höjer volymen lite låter det som att basen slår igenom typ:(, vet inte redigt hur jag ska förklara det. Men man ser på basen att den inte rör sig inte så mycket, men den ska palla mer, det är ju ganska självklart.

Någon som har en idé vafan det kan vara som gör att den låter så konstigt?
Jag har testat att ställa in inställningar på slutsteget och stereon. kan minimera ljudet lite då men låter fortfarande när jag höjer volymen lite till.

Basen är en sprillans ny Gas 12" 600w 350rms som jag fick av en polare.
steget ligger ju bara på 500watt, men lite högre volym måste fan steget palla liksom.neutral

grymt tacksam för svar!

Mvh

ps. Jag har dragit pluskabeln, lågnivåkabeln och remoten bredvid varandra. Om det är att det blir störningar tack vare det?. Men tycker att det låter alldeles för mycket
Senast redigerat av drawser (4 april 2010)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
4 april 2010
"sedan givetvis bashögtalaren inkopplad i stereon riktiga högtalarkablar."

Hoppas du menar att den är kopplad i slutsteget, inte stereon.

Vad är det för slutsteg?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

243 Inlägg
8 april 2010
säger desamma som åvanstående,
ja lågnivåkabeln kan ta störningar från pluskabeln eftersom de blir magnetisktfält osv osv orkar inte dra upp allt...men iaf så blir lågnivåkabeln störd om de ligger på samma plats, bäst om du drar plus kabeln på förarsidan och sen lågnivå på passagerarsidan, för att den ska klara sig från störingar, men sen kan de vara en massa apparater i bilen som ger störningar också, har fått dragit om min lågnivå typ 5-6ggr för att de inte skulle vina...sen hur har du ställt in steget på för vis, om de finns basboost så ska du inte röra den alls, för om du har den på max vilket är +12db om jag inte minns fel så krävs de typ 4dubbelt med w bara för att komma upp dom db, om jag nu minns rätt...
jag skulle börja med att ställa gainern i mitten och ställa resten på noll och höra om de inte blir missljud då. sen höjja lp-ratten om du har sån lite grann, basboost ska du ha på noll oavsett ingen ide att ha...visst du får mer bas men kanske inte har grejer som pallar med att antigen leverera eller dra...
hoppas du fått lite mer hjälp på vägen

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Sök