2572
Sök

740 men start problem har gnista och soppa.

ZIPx
2 februari 2010
Trådstartare
#1
min 740  -88 B230F har bytt tändspole , tändstift , fördelare , rotor . tändkablar  osv .
det för bra gnista å soppa . men vägrar starta . det går runt fin å är på gränsen till att starta å puffar å har sig men vill inte starta ..

Någon som skulle kunna veta vad det kan va för fel ??? sad

Forummoderator
26 361 Inlägg
2 februari 2010
#2
Hur uppkom problemet?
Hur gick den sist den var igång?

Kollat så kamremmen inte hoppat nån kugg?
Kollat så den inte drar tjuvluft nånstans?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

ZIPx
2 februari 2010
Trådstartare
#3
AirOne skrev:
Hur uppkom problemet?
Hur gick den sist den var igång?

Kollat så kamremmen inte hoppat nån kugg?
Kollat så den inte drar tjuvluft nånstans?

Det gick som det bruka parkera sen dagen efter så starta den inte .
har kolla kamremmen å kollat efter tjuvluft men inget ...

1 Inlägg
3 februari 2010
#4
Tjenare.
Jag tänkte så här: har du gnista som är bra, förutsatt att du har kompressionen kvar
(Som förmodligen inte smet under kvällen), och om den får soppa, så går bilen.
Så antingen ligger gnistan fel, eller så saknas det en del soppa.
Om kamremmen inte har hoppat, kan vi anta att fördelaren ligger rätt (Efter som du har lika bil som mig så antar jag att du har fördelaren i bakkant), och om fördelaren inte sitter lös så klart.

Så då skulle jag gissa på att den helt enkelt inte får soppa som den ska.
Om den tuffar lite, och låter som "den är på g" och du bara ställt ifrån dig bilen, så skulle jag vilja be dig att kolla bränsletrycket, det låter precis som om förpumpen går men inte högtryckspumpen. Dom har samma matning. Bränslepumpsrelä matas via säkring 1, och från säkring 11 går spänningen ut till förpump och högtryckspump från bränslepumpsrelä. Du kan mäta på säkring 11 att du har rätt spänning, för att vara säker.
Det jävliga är att pumpen kan låta som den ska, fast det ger för lågt tryck.

Skulle pumpen vara hel, så skulle jag gissa på motortempgivare.
Kabeln kan vara glapp, ärgad eller lös. Det skulle kunna räcka.
Hehe, där har du lite idéer i alla fall. Haha.
Lycka till.

//Kalle

36 Inlägg
10 april 2010
#5
Det uppstod inte efter att du bytt tändkablar?
Sitter de på rätt plats, satte mina fel en gång och det lät som du sa, puffar och har sig.

värt att kolla kanske?

Mvh Tommy


Sök