3557
Sök

200sx dumpventil

284 Inlägg
4 oktober 2006
Trådstartare
#1
tjena , sitter en öppen dump i min 200sx s13 nu , kan det vara skadligt för motorn?

8 883 Inlägg
4 oktober 2006
#2
Ja

Fotograf på tierpidag.se

186 Inlägg
4 oktober 2006
#3
Är oxå nyfiken på det där.
Varför är det skadligt?

MVH / Micke

B M W

284 Inlägg
4 oktober 2006
Trådstartare
#4
undrar det jag med .. varför är de skadligt? långsiktigt eller? vad är de som skadas?

8 883 Inlägg
4 oktober 2006
#5
Citat från STCS

På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.

Fotograf på tierpidag.se

Power by S13
271 Inlägg
5 oktober 2006
#6
Mm jag fattar rätt så kan detta alltså göra så att avgasvärden blir fel elle?? har problem just nu med det!!

!!!Ursäkta om jag lånar din tråd lite!!!

/Marcus

284 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
#7
de tråkiga med återcirkulerande dump är att den inte ger samma pys ljud...

191 Inlägg
5 oktober 2006
#8
men en trimmad 200sx och en återcirkulerande har de sköna kviddrande dump ljudet smile

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

284 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
#9
är de så hehe ? tongue

284 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
#10
trodde att en trasig öppen dump gav det kvittrande ljudet smile

186 Inlägg
5 oktober 2006
#11
NightblizZ skrev:
trodde att en trasig öppen dump gav det kvittrande ljudet smile

Vi var nog inne på samma spår då tongue
Då har jag en åtrercirkulerande dump då för min kvittrar på fin fint wink hehe.

B M W

193 Inlägg
5 oktober 2006
#12
JAg har dumpventil, vet dock inte vilken sort det är. Det låter bara när man slutar gasa, frikopplar och växlar. VArför skulle det skada motorn?
Hur vet man om det är en återcirkulerande eller inte?

Mvh Kimme


200 Inlägg
5 oktober 2006
#13
kan man inte plugga en bosh återcirkulerande dumpar så man får ett kvitterljud ?

191 Inlägg
6 oktober 2006
#14
okej vad jag vet så är de så här, testade på min bil med två återcirkulerande och en öppen och sen utan dump över huve taget.. öppen dump pös ju, återcirkulerande va inte så värst najs, de kvittrade till lite å sen inge mer, ingen dump alls va precis de ljudet som ja vill ha fasst lite för svagt men de kvittrade väääldigt fint, har för mej att man nästan måste ha dump för att avlasta turbon. har jag läst i allafall

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

5 Inlägg
12 oktober 2006
#15
klart man måste ha dump/avlastningsventil!!annars skulle den ju inte sitta där!!det e den som som avlastar turbon när du inte gasar,frikopplar,osv..annars tar din turbo slut rätt fort !!!!!

5 Inlägg
12 oktober 2006
#16
En dumpventil är en avlastningsventil för turbon. Vid gaspådrag bildas ett övertryck mellan turbon och motorn. När man sedan släpper på gasen bildas ett vakuum i insuget som öppnar kolven på dumpventilen. Detta sker genom den mindre slangen som kopplas till toppen av ventilen. Denna funktion leder till att luften som annars skulle gå tillbaka mot turbon och därmed skada rotorbladen, i stället släpps ut i luften eller leds över till en position före turbon. Vilken typ av dumpventil som än används så skonas turbon och ger ett mer följsamt beteende till motorn. I stort sett alla moderna turbomotorer har en återcirkulerande avlastningsventil monterad från fabrik.

5 Inlägg
12 oktober 2006
#17
det kvittrande ljudet får du antingen om du kör utan dumo,lr om dumpen e trasig!!ljudet uppkommer när laddtrycket slår tillbaka in i turbon,men det är kanske inget ekonomiskt alternativ att rekommendera den som vill ha kvittret på sin vanliga bil.rally bilar kör utan dump,och dom får byta turbo rätt så ofta,kan ju finnas roligare saker att lägga sina pengar på!!

ang.lmm och problem men den
En del motorer har väldigt känsliga styrsystem. (Även kallad ECU) Problemet uppstår när dumpventilen släpper ut luft som en gång blivit uppmätt av luftmassemätaren på väg in i motorn. Vissa motorer är programmerade att uppfatta detta som ett "fel" och kan göra så att bilen går in i ett så kallat limphomeläge. Även motorlampan kan tändas och indikera att något inte står rätt till.

Det beror också lite på vad du har för bil samt ditt val av dumpventil. Om din motor hör till den lite mer känsliga kategorin rekommenderar jag att du tittar på en dumpventil som använder hybridtekniken.  erfarenheter säger att en viss återcirkulering eliminerar sådana problem.
Senast redigerat av raschen (12 oktober 2006)


Sök