3592
Sök

SBP,Godkänner de Supra med 4-punktsbälte?

2 924 Inlägg
14 april 2010
#21
En stor del ligger även i att bilen inte är krocktestad och godkänd med 4-punksbälten.

~ Life is short, have FUN! ~

KHRacing
14 april 2010
#22
InX-Engineering skrev:
Tack för alla de snabba svaren!
Jag ska självklart ha kvar 3 punktbältet men jag har sett folk på Garaget med 4 punkt och gatreggad men de svarar inte när man frågar sad

Vad händer om man importerar bilen med 4 punkt (och 3 punkt)? firman som ska importera min bil sa att den går igenom.

Tack!

Vid reggningen skall fordonet enligt gällande regler hos TS, vara 100% orginal,
efter detta så kan du montera in 4-P bälten bredvid 3-P bältena, SBP kommer inte sägga ett skit om 4-P bältena OM orginal är monterade/fungerande.

Där har du ett 100% exakt rätt svar.
Senast redigerat av KHRacing (14 april 2010)

138 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#23
KHRacing skrev:
InX-Engineering skrev:
Tack för alla de snabba svaren!
Jag ska självklart ha kvar 3 punktbältet men jag har sett folk på Garaget med 4 punkt och gatreggad men de svarar inte när man frågar sad

Vad händer om man importerar bilen med 4 punkt (och 3 punkt)? firman som ska importera min bil sa att den går igenom.

Tack!

Vid reggningen skall fordonet enligt gällande regler hos TS, vara 100% orginal,
efter detta så kan du montera in 4-P bälten bredvid 3-P bältena, SBP kommer inte sägga ett skit om 4-P bältena OM orginal är monterade/fungerande.

Där har du ett 100% exakt rätt svar.

När man köper bilar som supra från andra länder är de inte alltid orginala

KHRacing
14 april 2010
#24
InX-Engineering skrev:
KHRacing skrev:
InX-Engineering skrev:
Tack för alla de snabba svaren!
Jag ska självklart ha kvar 3 punktbältet men jag har sett folk på Garaget med 4 punkt och gatreggad men de svarar inte när man frågar sad

Vad händer om man importerar bilen med 4 punkt (och 3 punkt)? firman som ska importera min bil sa att den går igenom.

Tack!

Vid reggningen skall fordonet enligt gällande regler hos TS, vara 100% orginal,
efter detta så kan du montera in 4-P bälten bredvid 3-P bältena, SBP kommer inte sägga ett skit om 4-P bältena OM orginal är monterade/fungerande.

Där har du ett 100% exakt rätt svar.

När man köper bilar som supra från andra länder är de inte alltid orginala

Det har mindre med saken att göra, då registreringsreglerna säger detta, 100% orginal, rakt på sak.. sedan vad olika importörer lyckas betala/muta/få igenom är en helt annan sak.

138 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#25
KHRacing skrev:
InX-Engineering skrev:
KHRacing skrev:
Vid reggningen skall fordonet enligt gällande regler hos TS, vara 100% orginal,
efter detta så kan du montera in 4-P bälten bredvid 3-P bältena, SBP kommer inte sägga ett skit om 4-P bältena OM orginal är monterade/fungerande.

Där har du ett 100% exakt rätt svar.

När man köper bilar som supra från andra länder är de inte alltid orginala

Det har mindre med saken att göra, då registreringsreglerna säger detta, 100% orginal, rakt på sak.. sedan vad olika importörer lyckas betala/muta/få igenom är en helt annan sak.

Riktigt bra svar tack alla nu ska jag ta och kolla på din bil den verkar grym!
Senast redigerat av InX-Engineering (15 april 2010)

1 827 Inlägg
15 april 2010
#26
Timol skrev:
Sen är det ju bra om man kan röra sig tillräckligt för att kunna ducka om taket trycks in.

Ja det är ju högst troligt att du har tid och styrka i din torso att vika undan om din bil voltar...

Detta är en seglivad myt och därmed inte anledningen till att 4p ej är tillåtet.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Muttley
15 april 2010
#27
Eisenhut skrev:
Timol skrev:
Sen är det ju bra om man kan röra sig tillräckligt för att kunna ducka om taket trycks in.

Ja det är ju högst troligt att du har tid och styrka i din torso att vika undan om din bil voltar...

Detta är en seglivad myt och därmed inte anledningen till att 4p ej är tillåtet.

Anledningen är att de fortfarande inte är godkänt bälte.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 april 2010
#28
Kan börja med att nämna att jag har både 6punkt och 3punkt i min bil. Dels för den ska vara laglig på gatan och dels för att den byggs som roadsport banbil med vagnbok som mål.


Varför man inte BÖR åka med 4punkt/6punkt på gatan:
Sitter inte bältet stenhårt gör det noll nytta. du ramlar ur.
Sitter du helt fastspänd kan du inte kolla döda vinkel.. blir ett helvete att köra i vardags trafik.
Det är ett helvete att ta på och av sig bältet varje gång man ska åka någon stans.
Utan huvudbåge (dvs minst halvbur) i bilen så blir det rent farligt då du sitter fast i sittande position och inte kan glida ur.
Aldrig 4/6punkt i en stol som inte är konstruerad för det. stolen måste kunna hålla imot trycket ifrån bältet.

Varför man inte FÅR åka med 4punkt/6punkt på gatan:
Det handlar enbart om hur bilen är krock certifierad. och vilket skick den är godkänd i. om du bygger bilen säkrare. så visst.. men det finns ingen som till en vettig summa pengar kan kontrollera detta. Därav dömmer man allt hembyggt över samma kam och säger aja-baja!

Undantagen:

Kör med båda. Polisen tolkar det som att 4punkt/6punkt är att åka utan bälte. därav böter. har du båda på så är det okay.

Besiktningen skiter fullständigt i ditt fina bälte. bara det inte är i vägen för det ordinarie 3 punkts bältet.
Senast redigerat av myran (15 april 2010)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

358 Inlägg
15 april 2010
#29
Eisenhut skrev:
Timol skrev:
Sen är det ju bra om man kan röra sig tillräckligt för att kunna ducka om taket trycks in.

Ja det är ju högst troligt att du har tid och styrka i din torso att vika undan om din bil voltar...

Detta är en seglivad myt och därmed inte anledningen till att 4p ej är tillåtet.

Har ej sagt något om att det vore anledningen till att det inte är tillåtet, mer en tanke om att man bör ha huvudbåge om man åker med 4/6 punktsbälte.


Sök