3111
Sök

Strömgenomgång 50mm2 kabel från Motor till skuff

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Antagligen en dum fråga, men tycker det är bättre att ställa den innan jag börjar fixa än efteråt!

Jag har tidigare varit bortskämd med batteriet bak i bilen så nu när jag ska börja bygga i min Celica så uppstod ett nytt problem smile
Jag måste dra min 50mm2 kabel från batteriet fram i bilen ända bak till skuffen.
hur gör jag detta lättast och bäst?
och hur gör ni med genomgången från motorrummet till kupeen, eller ni drar den under bilen?
tips på bra sätt att göra det på är väldigt uppskattat.

38 Inlägg
14 april 2010
Jag skulle föredra att du drar under bilen i något skyddsrör om du kommeR in på något bra sätt i skuffen, har en kompis som drog under i en likadan bil.

58 Inlägg
14 april 2010
Är det din 91:a det handlar om? Om du vill genom bilen är det lättaste på dessa om du ska dra såpass grov kabel att ta dig in via en befintlig öppning bakom handskfacket. Skruva först bort handskfacket (sitter med 4-5 skruv), det är lättast att ta bort plastskyddet över tröskeln först (sitter med clips) så hittar du en skruv till handskfacket längst fram under den list som den håller fast. Sen kan du känna dig fram så hittar du ett ganska stort hål där bakom, om nu bilen inte är utrustad med motorvärme dvs så det är upptaget. Tänk på att du måste ha robotslang där, kanterna på plåten är jättevassa. Efter det är det ganska tacksamt att dra bak kabeln i den modellen.

Lycka till
Senast redigerat av Helderud (14 april 2010)

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Helderud!
tack så mycket, det var den typen av hål som jag letade efter under ratten och de kabelhärvorna där men hittade inget bra.
jag har inte motorvärmare så detta borde funka aldeles utmärk detta hålet
ska kolla om jag kan fixa det till helgen med andra ord

58 Inlägg
14 april 2010
Det ska inte vara några problem, se till att du drar kabeln från batteriet ordentligt bakom motorn så den utsätts för så lite värme som möjligt. Skicka PM om du behöver mer info.

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Har försökt hitta denna genomgången utan att lyckas så bra, någon som har bild, närmare beskrivning vart jag ska leta.

58 Inlägg
19 april 2010
Lägger upp en bild på befintligt hål i torpedväggen åt dig under morgondagen.

58 Inlägg
21 april 2010
Nu kommer bild! Den är tagen vänster sida framifrån sett. Du har ju lite saker att orientera dig efter. Kan som sagt hända att det sitter någon gummibälg eller något i vägen. Det är förstås den blåa kabeln du ser på bilden.

http://i378.photobucket.com/albums/oo225/Helderud/Kabel/20100421045.jpg

Sök