3020
Sök

Bilstereo i Volvo AMAZON -64

11 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Tjenare!
Har köpt mig en Amazon från 1964 och har planer på att installera någon sorts stereo i den så man kan ha på lite go musik i smile

Bör jag tänkte på något speciellt när jag kopplar en stereo till batteriet? Vad ska jag göra och INTE göra?
Jag har aldrig gjort detta innan och det är min första bil så jag är tacksam för alla tips och råd big_smile

(12volts batteri)
Senast redigerat av Presley (16 april 2010)

1 562 Inlägg
16 april 2010
bara du säkrar strömkabeln är det lugnt,

11 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Okej.
Som sagt första gången jag ens kopplar in en stereo. Har precis fått intresset för bilar så jag är inte särskilt kunnig..

I vilken ordning bör man koppla stereon för att det ska bli rätt?
Vill ju inte riskera att kvadda batteriet.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2010
När det handlar om (främst) billjud så bör du börja med jorden (-, minus) och därefter pluskabeln med säkringshållare på, sätt sen i säkringen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
17 april 2010
är det bara stereo eller är det annat som ska i?? steg? bas? osv osv osv

11 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Nej, tänkte mig ett par högtalare bara smile
2 högtalare fram på något lämpligt ställe (och kanske någon bak möjligtvis)

Alltså själva stereon och 2 högtalare på det.

Jag är inte ute efter att göra det mest avancerande bygget dirket, hehe. Är bara ute efter att kunna ha lite provisorisk musik i bilen till att börja med.

Men jag har ju då inte en susning om hur man ska gå till väga för att det ska bli rätt gjort då jag aldrig pillat med sånt här förut :p

1 562 Inlägg
17 april 2010
okej när du kopplar in sterion så kommer måste du ha en två + en för minne opch en för strömförsörjning till sterion bägge ska så klart vara avsäkrade ngnstans för å undvika kabelbrand.sen ska du ha en jordkabel å den bör du ju kunna hitta i närheten av där du tänkt ha sterion.

2 914 Inlägg
17 april 2010
när du köpt stereon finns det en kabelhärva med, dem kablar som ska dit för att stereon ens ska fungera är...
GUL konstant plus ska den ha,
RÖD vill du att stereon ska stänga av när du vrider av nycken?? isf ska du koppla in den där,
SVART direkt -

sedan kanske det redan finns orginal ISO kablage där, då kan det vara "plug and play"

högtalarkablarna får du lista ut själv vars dom ska tongue

11 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Då ska jag göra ett försök så får vi se hur det går wink

2 914 Inlägg
19 april 2010
Presley skrev:

går att sätta ett litet 9V batteri på högtalarkablarna i bilen (typ brandvarnar batteri), då brukar högtalarna knastra (alltså bara "toucha" lite snabbt) om man är osäker vilken högtalare det är högtalarkablarna går till smile

sedan brukar det stå t.ex. "left front speaker +" jättelitet på kablarna från stereon då är det bara koppla ihop dem sen smile

560 Inlägg
19 april 2010
Bättre med 1,5 volts batteri. 9 Volt är ganska mycket.

kalle_kalle skrev:
Presley skrev:

går att sätta ett litet 9V batteri på högtalarkablarna i bilen (typ brandvarnar batteri), då brukar högtalarna knastra (alltså bara "toucha" lite snabbt) om man är osäker vilken högtalare det är högtalarkablarna går till smile

sedan brukar det stå t.ex. "left front speaker +" jättelitet på kablarna från stereon då är det bara koppla ihop dem sen smile

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

2 914 Inlägg
19 april 2010
Swedenrockers skrev:
Ja, fast 9V batteri går lika bra.

låter bara mer wink

11 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Okej, då ska vi se om jag fattat rätt. Det är 3 kablar som behövs.

En gul, en röd och en svart.
Kablarna ska dras till batteriet.

- Röd & gul ska till +
- Svart ska sitta på -

Börjar med att koppla på den svarta, sen gula, sist den röda?

Det enda jag inte riktigt fattar är det där med säkringen. Hur ska den sitta? :S
Senast redigerat av Presley (19 april 2010)

1 562 Inlägg
20 april 2010
den svarta -kabeln behöver du inte dra hela vägen till batteriet du kan jorda den i karossen på lämpligt ställe.dom andra två ska som sagt dras till + har för mej att gul brukar vara själva huvudströmmen den kabeln måste du avsäkra då använder du lättast en så kallad hängsäkring som du sätter fast på kabeln så nära batteriet som möjligt.den röda bör du kunna skarva in på den gula i närheten av sterion.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2010
Enklaste sättet att säkra av pluskabeln till stereon är med en sån här tillsammans med lämplig säkring (beroende på hur grov kabel du drar, men 10A är dom flesta huvudenheter avsäkrade med iaf).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

11 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Okej.
Om jag fattat rätt nu så ska jag sätta fast den SVARTA kabeln i karossen det första jag gör.
Den RÖDA skarvar jag in på den GULA sladden så nära stereon det går.

Sedan kopplar jag på en säkring så nära batteriet det går på den RÖDA sladden.

Och sist av allt sätter jag fast den röda och gula sladden på plus på batteriet.

Kopplar in högtalare och sedan är det bara att börja spela musik? big_smile

1 562 Inlägg
21 april 2010
Presley skrev:
Okej.
Om jag fattat rätt nu så ska jag sätta fast den SVARTA kabeln i karossen det första jag gör.
Den RÖDA skarvar jag in på den GULA sladden så nära stereon det går.

Sedan kopplar jag på en säkring så nära batteriet det går på den RÖDA sladden.

Och sist av allt sätter jag fast den röda och gula sladden på plus på batteriet.

Kopplar in högtalare och sedan är det bara att börja spela musik? big_smile

exakt men du bör lägga av minuspolen på batteriet innan du börjar.

Sök