3992
Sök

MYCKET svårstartad VW Jetta Diesel - 85

1 484 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har nyligen bytt min Saab 9000 mot en VW Jetta Diesel -85.

Problemet med Jettan är att den inte startar.

Jag hade igång den i förrgår senast och då med hjälp av startgas, är dieselbilar känsliga för kyla? Jag vet inte heller om glödningen fungerar.. Hur ser man det? Glödlampan lyser i instrumentpanelen men kan man märka det på något mer sätt? Glödstiften ska vara bytta nyligen enligt förra ägaren.

Diesel får den, det är kommer avgaser när jag försöker starta den.

När den väl startar så går den hur fint som helst.

Någon som har tips?

MVH
Oscar

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Tävlingskör
49 Inlägg
28 april 2010
#2
kamremmen står fel skulle jag tippa på.. alltså inställningen på pumpen..smile

Motborgare
1 099 Inlägg
28 april 2010
#3
Saab_99L skrev:
Hej!

Jag har nyligen bytt min Saab 9000 mot en VW Jetta Diesel -85.

Problemet med Jettan är att den inte startar.

Jag hade igång den i förrgår senast och då med hjälp av startgas, är dieselbilar känsliga för kyla? Jag vet inte heller om glödningen fungerar.. Hur ser man det? Glödlampan lyser i instrumentpanelen men kan man märka det på något mer sätt? Glödstiften ska vara bytta nyligen enligt förra ägaren.

Diesel får den, det är kommer avgaser när jag försöker starta den.

När den väl startar så går den hur fint som helst.

Någon som har tips?

MVH
Oscar

Förmodligen glödingsrelät. Det skall gå en ganska grov kabel från batteriet till reläet. Sen är det bara att mäta.

-- K

146 Inlägg
28 april 2010
#4
Om kamremmen sitter ett kugg fel så går nog inte mycket. Slår i ganska omgående.
Man mäter strömmen till stiften med induktiv givare men som vanligt kommer jag inte ihåg hur mycket ström ett stift skall dra.
Inställning fördelarpump kan ju vara något.

Vcds


Sök