Jag har sedan tidigare 2 främre 4" högtalare som är kopplad på stereon och nu vill jag utöka ljudsystemet med ett par 6x9" och en 10" baslåda. inte riktig säker på effekten men ligger nog på det vanligaste.
Jag undrar vad för area på strömkabel,storlek på säkring och om slutsteget orkar driva en liten 10"bas och 2 6x9or
Sedan om någon har dragit kablar för billjud i en Toyota Carina så får ni gärna ge tips för det såg klurigt ut att komma igenom Torpedväggen och en bra lösning i skuffen
Till att börja med så kommer det bli krångligt om du ska driva både bas och 6x9or med ett 2-kanals steg, kör 6x9orna på huvudenheten istället. Det steget kan dra uppåt 40A och då ska det räcka med en 8mm2 kabel (får ha 40A säkring) men det skadar absolut inte att istället köra på 16mm2 (får ha 60A säkring) eller 21mm2 (får ha 100A säkring), då har du även möjlighet att komplettera med ett till slutsteg sen för framsystemet.
man kan aldrig ha för stor kabel, bättre med större så vet man att man får ström
finns även dom som inte vill att kablar osv ska synas. det är ganska så svårt i vissa bilar att få 50mm2 att inte synas. Annars så hade jag lagt i 120mm2 direkt då jag har det liggandes hemma.. Fast den är något stel kan jag erkänna.
Så mitt tips är att kör med så stor kabel som din ekonomi tillåter samt att om du inte vill att kabeln ska synas, kolla upp först i alla böjar osv vad du kan ha för storlek för att det inte ska synas.