3710
Sök

Trimråd: B234F

Tommy
84 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#1
Tja !

Tänkte kolla med lite kunnigt folk vad som kan göras med den motorn. Det är ju en Volvo 740 GLT 16 Vent doch motor.

Det som jag tänkt göra med den för att få upp hk lite är att :

Sportavgas = Klart
Sportluftfilter insats = Klart
Extraktor grenrör
Porta, plana toppen
chippa

Skulle vara tacksam för massa tips vad som kan göras !!
Turbokonvertering kommer nog till sommaren i alla fall, men jag är tacksam för all info

Tack på förhand // Tommy
Senast redigerat av _AudiA6_ (17 oktober 2006)

Four Ring´s To Rule Them All !

2 652 Inlägg
17 oktober 2006
#2
om du änd å ska turbokonvertera så ge fan i o plana toppen .

vänta iställe tills du ska konvertera då  du får ut så mkt mer hk för pengarna .

bara ett tips

407 Inlägg
17 oktober 2006
#3
rycka bort balansaxelremen

Tommy
84 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#4
Kayhan skrev:
rycka bort balansaxelremen

okej .. inget som tar skada om den tas bort då ? med tanke på att dom sätter den ju inte där bara för skojs skull tongue

Mvh Tommy

Four Ring´s To Rule Them All !

2 652 Inlägg
17 oktober 2006
#5
_AudiA6_ skrev:
Kayhan skrev:
rycka bort balansaxelremen

okej .. inget som tar skada om den tas bort då ? med tanke på att dom sätter den ju inte där bara för skojs skull tongue

Mvh Tommy

om du ska turbokonvertera ska du inte plana toppen alls .

645 Inlägg
17 oktober 2006
#6
Hur mycket effekt vill du ha ut? några hundra hästar till eller 20-80? lite mer specifik.
Men extraktor grenrör och sportavgas samt insug så har du kommit en bra bit på vägen.
Ska du ha mycket hästar ur motorn utan turbo ska du porta och plana toppen, värre kammar och större ventiler utöver det du redan gjort.
Och ska du turbokonvertera ska du inte plana toppen då det höjjer kompressionen vilket man inte vill ha vid turbomontering, tvärsom ska du sänka kompet då.

//Marcus Saari

Tommy
84 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#7
zajja skrev:
Hur mycket effekt vill du ha ut? några hundra hästar till eller 20-80? lite mer specifik.
Men extraktor grenrör och sportavgas samt insug så har du kommit en bra bit på vägen.
Ska du ha mycket hästar ur motorn utan turbo ska du porta och plana toppen, värre kammar och större ventiler utöver det du redan gjort.
Och ska du turbokonvertera ska du inte plana toppen då det höjjer kompressionen vilket man inte vill ha vid turbomontering, tvärsom ska du sänka kompet då.

Hmm ok .. om vi börjar så här då för att göra de lättare så ni kanske förstår mina ideér .. Att toppen kommer jag porta och plana iomed att jag har en till topp ligger.
så just nu ibörjan tänkte jag väl få ut så mycket som möjligt utan turbo, så det låter som jag är på rätt väg i alla fall.
Det blir utöver det jag redan har att, porta, plana, extraktor grenrör, samt chippa, får se om det blir andra kammar och vetiler, inte planerat nått än iaf, med det tåls ju klart att fundera på tongue
Tack för ett bra svar // Tommy

Four Ring´s To Rule Them All !

645 Inlägg
17 oktober 2006
#8
_AudiA6_ skrev:
zajja skrev:
Hur mycket effekt vill du ha ut? några hundra hästar till eller 20-80? lite mer specifik.
Men extraktor grenrör och sportavgas samt insug så har du kommit en bra bit på vägen.
Ska du ha mycket hästar ur motorn utan turbo ska du porta och plana toppen, värre kammar och större ventiler utöver det du redan gjort.
Och ska du turbokonvertera ska du inte plana toppen då det höjjer kompressionen vilket man inte vill ha vid turbomontering, tvärsom ska du sänka kompet då.

Hmm ok .. om vi börjar så här då för att göra de lättare så ni kanske förstår mina ideér .. Att toppen kommer jag porta och plana iomed att jag har en till topp ligger.
så just nu ibörjan tänkte jag väl få ut så mycket som möjligt utan turbo, så det låter som jag är på rätt väg i alla fall.
Det blir utöver det jag redan har att, porta, plana, extraktor grenrör, samt chippa, får se om det blir andra kammar och vetiler, inte planerat nått än iaf, med det tåls ju klart att fundera på tongue
Tack för ett bra svar // Tommy

Att byta ventiler blir nog en dyr historia för dig med 16st. Trim kammar vet jag inte vad det går på till en 16v men det brukar gå att komma över till resonliga priser iaf till 8v.
Sen har du väl iprensip gjort det mesta på en sug motor ( om du inte är superseriös och vill plocka ut 3-400häst. )
Jag skulle iaf gjort som så att porta toppen som du har över så du får ett bra flöde, och strunta i att plana och köra den toppen till turbokonverteringen och behålla toppen som sitter på motorn nu ( original antar jag. ) ifall att den portade skulle sticka.
Läs in dig på turbotrimning så du har en aning om vad du gör innan du börjar skruva.

//Marcus Saari


Sök