3424
Sök

Kommer olja ur dumpen

95 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#1
Har öppen hks ssqv dump på min supra, har nu sett att det kommit ut olja ur dumpen. Är det normalt eller är det turbo haveri på gång?


5 Inlägg
29 april 2010
#2
hur mycket olja? en turbo kan ju släppa genom lite utan att de e farligt smile

95 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#3
lovemyr skrev:
hur mycket olja? en turbo kan ju släppa genom lite utan att de e farligt smile

hmm svårt att säga eftersom röret som sitter framför dumpen är svart så har inte sätt det föräns nu.  Det är ju inte så det sprutar ut, Är mera som intorkad olja än rinnande..


642 Inlägg
29 april 2010
#4
Har du originaldumpen på? Vevhusventen släpper ju igenom en massa skit som fastnar i tryckrör och i IC, kan vara något knasigt med den, en liten mängd olja får man ju igenom, får jag också igenom så att det syns när jag tar bort tryckrören men den ska inte "trycka" ut olja.


1 878 Inlägg
29 april 2010
#5
lite olja kommer det alltid. hur mycket är det som den pressar ut?


95 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#6
DanneJ skrev:
Har du originaldumpen på? Vevhusventen släpper ju igenom en massa skit som fastnar i tryckrör och i IC, kan vara något knasigt med den, en liten mängd olja får man ju igenom, får jag också igenom så att det syns när jag tar bort tryckrören men den ska inte "trycka" ut olja.

Det är inte alls mycket torkade rent och sen körde hårt som fan med den i typ några timmar och sen kollade, Hade inte kommit ut någon olja alls.  Nej kör med en Hks ssqv öppen dump. Men pytte lite nästan som oljedam om man kan säga så smile har man ju hört inte är någon fara om det kommer från dumpen..


040 RedLine
1 219 Inlägg
30 april 2010
#7
DanneJ skrev:
Har du originaldumpen på? Vevhusventen släpper ju igenom en massa skit som fastnar i tryckrör och i IC, kan vara något knasigt med den, en liten mängd olja får man ju igenom, får jag också igenom så att det syns när jag tar bort tryckrören men den ska inte "trycka" ut olja.

Kan man ta bort vevhusventen och ersätta den med ett litet filter?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

354 Inlägg
30 april 2010
#8
BrajjAxx skrev:
DanneJ skrev:
Har du originaldumpen på? Vevhusventen släpper ju igenom en massa skit som fastnar i tryckrör och i IC, kan vara något knasigt med den, en liten mängd olja får man ju igenom, får jag också igenom så att det syns när jag tar bort tryckrören men den ska inte "trycka" ut olja.

Kan man ta bort vevhusventen och ersätta den med ett litet filter?

jodå, går bra. Men jag skulle köpa catch tank istället, och filtret på de. Annars om den skuffar upp lite olja, så stockas ju filtret åter när det kommer olja i de. och kan i värsta fall sluta ventilera, slutar med att det skuffar ut nån stefa packning elr nåt..

edit:stavfel!


MVH.
Senast redigerat av maattias (30 april 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

642 Inlägg
30 april 2010
#9
Abbster skrev:
DanneJ skrev:
Har du originaldumpen på? Vevhusventen släpper ju igenom en massa skit som fastnar i tryckrör och i IC, kan vara något knasigt med den, en liten mängd olja får man ju igenom, får jag också igenom så att det syns när jag tar bort tryckrören men den ska inte "trycka" ut olja.

Det är inte alls mycket torkade rent och sen körde hårt som fan med den i typ några timmar och sen kollade, Hade inte kommit ut någon olja alls.  Nej kör med en Hks ssqv öppen dump. Men pytte lite nästan som oljedam om man kan säga så smile har man ju hört inte är någon fara om det kommer från dumpen..

Ok, då är det inga konstigheter, får också lite oljerester i min SSQV så du kan sova lugnt.

Kan man ta bort vevhusventen och ersätta den med ett litet filter?

Kan kan man, men som maattias skrev så blir det bara kladdigt i motorrummet och i bästa fall när filtret sätter igen så flyger oljestickan, i värsta fall är det någon packning som går åt fanders. Mycket smidigare om man kopplar in en catchtank och sätter ett filter ovanpå catchtanken. En annan sak är att bilprovningen tar upp krigsyxan om man har öppen vevhusventilation.
Senast redigerat av DanneJ (30 april 2010)


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
30 april 2010
#10
så hade ja på saaben min med. ja satte in en cashtank och slapp sedan det problemet


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 april 2010
#11
DanneJ skrev:
Abbster skrev:
DanneJ skrev:
Har du originaldumpen på? Vevhusventen släpper ju igenom en massa skit som fastnar i tryckrör och i IC, kan vara något knasigt med den, en liten mängd olja får man ju igenom, får jag också igenom så att det syns när jag tar bort tryckrören men den ska inte "trycka" ut olja.

Det är inte alls mycket torkade rent och sen körde hårt som fan med den i typ några timmar och sen kollade, Hade inte kommit ut någon olja alls.  Nej kör med en Hks ssqv öppen dump. Men pytte lite nästan som oljedam om man kan säga så smile har man ju hört inte är någon fara om det kommer från dumpen..

Ok, då är det inga konstigheter, får också lite oljerester i min SSQV så du kan sova lugnt.

Kan man ta bort vevhusventen och ersätta den med ett litet filter?

Kan kan man, men som maattias skrev så blir det bara kladdigt i motorrummet och i bästa fall när filtret sätter igen så flyger oljestickan, i värsta fall är det någon packning som går åt fanders. Mycket smidigare om man kopplar in en catchtank och sätter ett filter ovanpå catchtanken. En annan sak är att bilprovningen tar upp krigsyxan om man har öppen vevhusventilation.

jag sköt oljestickan och ringarna på 2 kolvar när min vevhusvent satte igen big_smile, typ veckan innan jag tänkt att renovera den, så då sket ja i renoveringen och köpte ny motor istället tongue, men NY venhusvent tongue

1 024 Inlägg
30 april 2010
#12
bara chilla, det kommer lite ibland smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
2 maj 2010
#13
maattias skrev:
BrajjAxx skrev:
DanneJ skrev:
Har du originaldumpen på? Vevhusventen släpper ju igenom en massa skit som fastnar i tryckrör och i IC, kan vara något knasigt med den, en liten mängd olja får man ju igenom, får jag också igenom så att det syns när jag tar bort tryckrören men den ska inte "trycka" ut olja.

Kan man ta bort vevhusventen och ersätta den med ett litet filter?

jodå, går bra. Men jag skulle köpa catch tank istället, och filtret på de. Annars om den skuffar upp lite olja, så stockas ju filtret åter när det kommer olja i de. och kan i värsta fall sluta ventilera, slutar med att det skuffar ut nån stefa packning elr nåt..

edit:stavfel!


MVH.

Okej låter fin fint, var köper man en catchtanken då? Det är väll heller inte bra om motorn tar in massa olja som förbränns?
Senast redigerat av BrajjAxx (2 maj 2010)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

642 Inlägg
2 maj 2010
#14
Den mängden vevhusgaser som motorn får förbränna igen kan man leva med tongue På extremt trimmade motorer så är det bättre att ha catch-tank och leda bort vevhusgaserna från motorn men på små effektuttag har man inget att tjäna på förutom att en polerad catch-tank får motorrummet att se lite vackrare ut tongue Catch-tank finns att köpa nästan överallt, finns på bl a på biltema och på nästintill varenda tuningfirma som finns på nätet.


354 Inlägg
2 maj 2010
#15
DanneJ skrev:
Den mängden vevhusgaser som motorn får förbränna igen kan man leva med tongue På extremt trimmade motorer så är det bättre att ha catch-tank och leda bort vevhusgaserna från motorn men på små effektuttag har man inget att tjäna på förutom att en polerad catch-tank får motorrummet att se lite vackrare ut tongue Catch-tank finns att köpa nästan överallt, finns på bl a på biltema och på nästintill varenda tuningfirma som finns på nätet.

så sant så sant big_smile


MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!


Sök