3361
Sök

Rasad koppling?

28 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Drog på ganska bra igår kväll när kopplings pedalen blev helt stum o bilen sluta driva, bara byta koppling då eller vad tror ni? aldrig varit med om liknande, original kopplingen är 1 år gammalt ungefär som sitter i.

Bilen:
850 t5r
300+hk

sakta kör man ändå dör man

18 Inlägg
13 mars 2010
hmm. så nu kan du alltså starta bilen med vilka växlar som helst i? utan att bilen driver ?

28 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
stämmer bra det, med avstängd motor är de inga problem o få i växlarna helt normalt, men i startat läge är de trögt, kopplingen känns som en bromspedal med luft i systemet fast mkt mer motstånd

28 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare

4 001 Inlägg
16 mars 2010
det är väl bara att riva ner och kolla vad det är men det låter ju som om kopplingen rasat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

761 Inlägg
16 mars 2010
Kolla hydrauliken till uttrampningslagret och den biten, då det sitter utanpå lådan så kan det ju vara bra att börja med det

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 mars 2010
aja driver den inte framåt alls så är de kopplingen. Bilen ska ju inte driva om du lägger i 1:an och försöker starta...

Själva hydraulsystemet påverkar bara om du kan koppla ur eller inte, så driver inte bilen så är det inte det som är orsaken...

761 Inlägg
16 mars 2010
Det kan vara något med armen/gaffeln som har låst brustit och låst sig i frikopplat läge.

Men lossa slavcylindern, och är armen då lös och inte sitter stumt fastklämd så är det bara att riva ner lådan för då lär det vara kopplingen

28 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
tackar tackar, ska kollas upp

28 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
kolla de slavcylindern och är felfri, däremot så tog jag bort damasken så man ser tryckplattan, varva upp motorn så börja de rassla oxå flög de nästan ut en rätt stor metallbit när jag kolla, antar att uttrampningslagret skurit o trasat sönder sig helt. nått annat alternativ vet jag ej,
hade växel i o prova starta den = bilen rörde på sig oerhört lite.

761 Inlägg
17 mars 2010
låter som hela tryckplattan är trasig eller har lossnat, allternativ navet på lamellen.

28 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Problemet löst, Navet på lamellen hade skrotats även fjädrarna på lamellen var väck

Sök