3851
Sök

Frågor angående bestridan av fortkörningsböter

8 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Fick för 1 vecka sen fortkörningsböter (108km/h på en 90-väg, 2400;-)

Efteråt såg jag att trafikpolisen har skrivit tillåten hastighet: 70km/h, och nu har jag även fått en rättelse på detta.

Nu undrar jag vad som kommer hända om jag väljer att inte godkänna denna rättelse? Måste jag ändå betala boten? Eller går den vidare till åklagare som i sin tur bestämmer om den ska betalas eller gå till tingsrätten?

Hade tänkt skriva ett brev till trafikpolisen och säga att jag inte godkänner, men jag är inte säker på om jag ska tillägga mina egna argument till varför jag inte godkänner den eller om jag helt enkelt ska skriva att jag inte godkänner boten?

Hoppas någon kan hjälpa mig eftersom jag börjar bli smått stressad över att inte få hjälp nånstans jag vänder mig..

4 005 Inlägg
3 maj 2010
Vad står det i rättelsen? Att gränsen var 70km/h och att du kommer bli åtalad eller att han hade skrivit 90 och att det är justerat till 70km/h?

Luddigt du skriver, förtydliga gärna. smile

Vad som händer? Ärendet går till åklagare, som kallar dig till tingsrätt, sen blir du fälld och får betala dem.
Om du struntar i att betala så får du en påminnelse med 14 dagar på dig. Därefter blir det 600kr extra och kronofogden tar över det.

Om du väljer att överklaga i efterhand så se till att betala boten först. Du får tillbaka pengarna om det visar sig att du får rätt.

Här har du mer info:
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Boter/Betalning/

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
3 maj 2010
Har du signerat boten?

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

8 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
I rättelsen står det att tillåten hastighet är 90km/h och inte 70km/h som det står på böteslappen.

Om jag väljer att inte godkänna rättelsen då är väl inte böteslappen godkänd i heller? Om jag då betalar den boten ses inte det som ett godkännande? (då godkänner jag att jag kört i 108km/h på en 70 väg även fast dem har skickat en rättelse att det var en 90 väg men som jag har valt att inte godkänna?)

Jag tänker skicka ett brev till polismyndigheten och skriva att jag inte godkänner rättelsen, ska jag ändå betala den felaktiga boten? makes no sense to me..

Kan jag kräva att se bevis på att min hastighet verkligen var 108km/h? Jag har trots allt skrivit under den felaktiga boten efter lång diskussion i den civilbil som stoppade mig.

Hoppas jag förklara det lite tydligare nu..
Senast redigerat av Pecka- (3 maj 2010)

S-klass =)
295 Inlägg
3 maj 2010
Som ja fatta de... Så körde du 108 på en väg som "polisen trodde var 70kmh väg"? Å gav dig böter? Varför tog dom inte kortet då? Bara en fundering tongue då man blir av me de om man kör 31kmh för fort, vet de för råka ligga 126 på 90väg förra veckan å blev av me de.. å 4000kr i böter.. =/

Sen e de väl bättre för ditt lag som ja fattar de om de var 90väg istället... Men vet inte.. har lärt mig att de e lika bra å betala.. för man vinner aldrig över dom iaf...

Edit: å andra sidan.. böterna lär väl vara lägre om de va 90 väg å inte 70.. fast har inte så koll
Senast redigerat av MB350se (3 maj 2010)

4 005 Inlägg
3 maj 2010
Får jag bara fråga varför du vill dra tillbaka ditt erkännande nu?

Det är ju inte som om du har kommit på att du har kört långsammare? Du har ju fått rätt böter, bara att polismannen har skrivit en siffra fel. Inget konstigt.

Eller försöker du mygla, utnyttja en brist och komma undan när du har sett en liten utväg?
Senast redigerat av linuslinje (3 maj 2010)

8 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Mygla o mygla, jag har gjort ett misstag och var beredd att stå för det misstaget. Nu har även dem gjort ett misstag som dom får stå för i mitt tycke. Och jag menar om jag inte godkänner deras ändring så är ju böteslappen felaktig? Ska jag då betala in boten även fast den är felaktig och ärendet skickas vidare till Åklagaren?

Jag ifrågasätter polismannens kompetens ifall han inte ens vet hastigheten på vägen, hur ska han då ordentligt kunna mäta min hastighet?

German Engineering
9 083 Inlägg
3 maj 2010
Har du skrivit på boten då?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

8 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Ja jag har skrivit på den bot där det står att den tillåtna hastigheten är 70 och min uppmätta hastighet är 108.

4 005 Inlägg
3 maj 2010
Pecka- skrev:
Ja jag har skrivit på den bot där det står att den tillåtna hastigheten är 70 och min uppmätta hastighet är 108.

Då tycker jag att du ska vara glad att polismannen gjorde rätt för sig och bara korrigerade hastigheten på vägen istället för att korrigera upp dina böter....

Ta ditt strå i stacken och sluta mygla nu. Även poliser är människor och kan göra misstag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 maj 2010
linuslinje skrev:
Pecka- skrev:

Då tycker jag att du ska vara glad att polismannen gjorde rätt för sig och bara korrigerade hastigheten på vägen istället för att korrigera upp dina böter....

Ta ditt strå i stacken och sluta mygla nu. Även poliser är människor och kan göra misstag.

+1...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök