3594
Sök

Volvo 960 äter säkringar

173 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Tjena,

Har ett mycket irriterande elfel i bilen, Volvo 960 -92. Säkringarna går hela tiden. Idag så brann säkringen först till elhissarna och eltakluckan. Böt den och den fungerar ännu. Senare gick säkringen till instrumentbelysningen. Böt den, men om 5 minuter brann den igen. Den sista av säkringarna, nr 30 till radion, har också brunnit 1 gång igår.

Jag tror det kan ha något att göra med att jag håller på att byta till en eftermarknadsstereo, som inte visade sig vara riktigt lika lätt som jag trodde. När jag kopplade i nya iso adaptern i min Kenwood 8044, så startade stereon som den ska men inget ljud hördes från högtalarna. Det finns ett par sladdar som jag inte alls vet vart dom ska, och ett relä som jag TROR sitter på bilens egna slutstegs remotekabel. De okända sladdarna kan också ha något med bilens orgiginalslutsteg att göra, som jag dock inte vet var det ligger.

Den gul/svarta av de okända kablarna satt i original iso-adaptern i samma kontakt som reläet. Men i den gul/svarta sladden är det dessutom kopplat något som liknar en högtalarkabel, med en helsvart och en svartvit kabel. Den kabeln är ca. 1 meter lång och har uppenbarligen lossnat någonstans ifrån, eftersom den hänger löst. Den gul/svarta kabeln går sedan någonstans åt höger i bilen, har inte följt den än.
Först trodde jag att den dubbla högtalarliknande kabeln var jord, så jag kopplade in den gul/svarta i reläets kontakt på isokabeln, och den dubbla svart/vita jordade jag. Hörde ett litet "poff", och så var reläet sönder, vilket ledde till att jag inte längre hade ström på den röda strömkabeln, så bara CD-inmatningen på stereon funkade, displayen var död. Bytte det och så fungerade stereon igen, dock fortfarande inget ljud ur originalhögtalarna.

Före de två senaste säkringarna brann så hade jag tejpat de okända sladdarna, så att de inte skulle råka kortsluta någonstans, men ändå så gick säkringen 2 gånger i rad.

Kan tillägga att det även sitter en original cd-växlare i skuffen, kanske någon av sladdarna jag talat om har med den att göra. Den bryr jag mig inte om den fungerar eller inte dock.

Just det att jag inte hör något ljud ur högtalarna just nu stör mig inte så mycket, eftersom jag ändå håller på att koppla i mina slutsteg och bas/kitsystem så jag borde ju höra nåt via dem istället. Men att olika säkringar smäller oroar mig.

Det blev väldigt råddigt, och jag kan ta bilder imorgon då det är ljust ute, men kanske någon vet var felet kan ligga?

/Robert

4 005 Inlägg
5 maj 2010
Inte för att vara taskig, men det känns som om du bör anlita någon eller fråga en vän som har lite mer erfarenhet av bilelektronik än dig. sad

Om du arbetar så att säkringar går hela tiden så gör du uppenbarligen något helt galet.
Förmodligen har du kopplat någon sladd/sladdar helt fel så det blir kortslutning

Sök