2588
Sök

Hur vet man vilket skick motorn är i, och hur kan man enkelt förbättra?

86 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Jag har en 9000 2,3t -97 som jag chippade i höstas. Steg 1. Den blev mycket piggare. Nu efter vintern tycker jag inte att det känns så märkvärdigt dock. Kanske har jag bara vant mej, eller så har nåt hänt. Jag pratade med BSR som chippade den, men de ville ha en jävla massa pengar för att titta genom den.

Jag har förstått att en motor tappar effekt med ålder och att min kärra inte har lika mycket effekt som den hade när den var ny. Är det nåt man kan åtgärda? Byta ut nåt som gör susen och gör bilen ung igen? Iofs tycker jag inte den har gått så långt, 18000 mil bara.

Tacksam för svar!

Saab 9000 CD 2.3t -97

309 Inlägg
17 april 2010
#2
Du kanske redan har gjort det men en mini-service kanske är något att föredra?

Byta olja, oljefilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och luftfilter.. Se om det blir något bättre..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

86 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#3
Absolut, jag gjorde det i fjol. Olja, tändstift, filter och sånt. Inte fördelarlock dock! Och en polare snackade om att göra rent spridarna. Kommentarer på det?

Saab 9000 CD 2.3t -97

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 april 2010
#4
luftfilter är viktigt att byta.. fria andningsvägar är a och o

2slow

888 Inlägg
17 april 2010
#5
Finns inget fördelarlock och inga tändkablar på din bil.

Skaffa en graderad laddtrycksmätare så ser du vad den laddar.

Mvh Henke
Senast redigerat av HenkeTIC (17 april 2010)

211 Inlägg
17 april 2010
#6
Känns den slöare eller går den ojämt? Är det bara så att den inte är lika snabb/rapp länge så är nog "henkeTic" ganska rätt ute. Som han sa skaffa en graderad mätare så du ser hur mycket den laddar (slutcitat) smile
Kan ju fått lått läckage eller nått som sänkt trycket lite.


1 915 Inlägg
17 april 2010
#7
Gör ett kompressionstest. Det säger mycket om vilket skick motorn är i.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

86 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#8
Tack för svaren! Kompressionstest, vart gör jag det? Måste jag lämna i kärran till en dyr verkstad? Luftfiltret borde det inte vara, bytte i somras. Men kanske att det kan vara nåt läckage i nån slang eller spridarna som behöver göras rent.

Den känns helt enkelt slöare än vad den bör vara. Lite ryckig gång och kanske också att den låter lite skumt, framför allt när jag ger gasen i botten på låga varv.

Saab 9000 CD 2.3t -97

1 915 Inlägg
18 april 2010
#9
http://www3.biltema.se/Bil---MC/Verktyg … nsprovare/
200kr för en kompressionsprovare. Enkelt att testa själv.


hardrocker skrev:
Tack för svaren! Kompressionstest, vart gör jag det? Måste jag lämna i kärran till en dyr verkstad? Luftfiltret borde det inte vara, bytte i somras. Men kanske att det kan vara nåt läckage i nån slang eller spridarna som behöver göras rent.

Den känns helt enkelt slöare än vad den bör vara. Lite ryckig gång och kanske också att den låter lite skumt, framför allt när jag ger gasen i botten på låga varv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

86 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#10
Såg att gummislangen samt nippeln för vevhusventilationen (tror jag?) var sprucken och risig. Kan det vara orsaken tro?

Saab 9000 CD 2.3t -97

86 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#11
Har nu bytt några vacuumslangar samt manetventil. Dock ingen förbättring. Har också köpt mej en komressionsmätare. Vad ska man få för utslag om det är bra? Om det inte är bra, vad kan man göra för att få det bra?

Tack på förhand!

Saab 9000 CD 2.3t -97

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 maj 2010
#12
hardrocker skrev:
Har nu bytt några vacuumslangar samt manetventil. Dock ingen förbättring. Har också köpt mej en komressionsmätare. Vad ska man få för utslag om det är bra? Om det inte är bra, vad kan man göra för att få det bra?

Tack på förhand!

ett jämnt värde mellan alla cylindrar, men dock onte under 9kg helst iom att det är en standard motor och åtgärden för dåligt komp är en motorrenovering

kolla vad du har laddtryck också, kan vara så att din turbo inte orkar med längre

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

86 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#13
Det ska jag göra. Måste köpa en sån mätare också först.. Om turbon är slut, är det dumt att använda bilen då? Kan motorn ta skada?

Saab 9000 CD 2.3t -97

888 Inlägg
6 maj 2010
#14
Byt tändstift du ska ha NGK BCPR7ES-11 inget annat.


Sök