Av de alternativen du lägger upp så en Golf utan tvivel, hur pålitliga franska bilar är går att diskutera men att de är sämre än genomsnittsbilen går knappast att blunda för. Däremot finns en fransos att rekommendera, Peugeot 205 GTI. Går att hitta för 10.000:- och det är svårt att hitta en roligare bil (I ok skick) för de pengarna även om det är en "opålitlig fransk bil".
Men hade jag haft ett fritt val och 25.000:- att spendera hade jag köpt en Bmw Compact. Liten, smidig och riktigt rolig att köra samt riktigt billig att äga och underhålla eventuellt undantaget försäkringen som kan bli dyrare än tex. motsvarande Golf. Men jag antar att försäkringen kommer stå på en förälder? Då bör premien jämna ut sig.
Finns väl två motorer som du kan vara intresserad av, 316i är kanske inte snabb men räcker till och är bensinsnål; 0.7L/milen blandad körning anger Bmw och det är inga problem att klara.
Sedan finns 318ti som med 140hp är riktigt pigg och rolig, drar drygt 0.7L/milen enligt Bmw men räkna kanske med en dl till eftersom man gärna kör hårt med denna bilen och då drar den förstås lite mer.
Den stora fördelen med compact är att den bygger på den större 3-serien (Tex. den jag har om du kollar i min profil) och känns i det stora hela som en större och stadigare bil att köra. Dessutom mer välbyggd och sofistikerad jämfört med en burkig Golf eller Peugeot 306.
Så, slut på köpråd. Service bör du klara själv, ingen av ovanstående bilar är komplicerade. Att byta filter, olja och tändstift bör du klara av själv om du inte har tummen mitt i handen och så sparar du en hel del pengar, att serva en 15år gammal bil på verkstad är kanske lite överkurs. Ta det lugnt så skall du se att det löser sig.
Att reparera är däremot en annan nivå, beror väl mest på vilka resurser (lokal/verktyg) och erfarenheter du har och hur stor viljan är att lära sig. I många fall kan det vara skönt att slippa krypa in under bilen och försöka lossa bultar som sitter som berg, då kan det vara värt vad verkstad kostar.
Men det märker du nog med tiden, lycka till med köpet!