3355
Sök

Hällt i 1 liter helsyntet i mineralolja

6 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej,

jag har fått i en liter helsyntetolja från OK i en Chevrolet Trans Sport 00, 16 000 mil som kördes på mineralolja. Efter det har jag gjort oljebyte, men körde nog en 200 mil innan. Då bytte jag till mineralolja igen vilket det nu är i bilen.

Nu undrar jag vad det kan få för konsekvenser?

Har nämligen fått lite andra problem som jag skrivit en annan fråga om, som något som för en ammatör låter som ventilknack som kommer och går och att motorn rycker lite, som att den inte får tillräckligt med gas, på låga varv och låga växlar.

KHRacing
10 maj 2010
#2
kan inte ge några konsekvenser. (min åsikt)

4 001 Inlägg
10 maj 2010
#3
det har ingen betydelse, de fel som du upplever nu kan jag inte tänka mig ha något med oljan att göra.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 256 Inlägg
10 maj 2010
#4
Det har absolut ingen betydelse sägs det på vissa håll..
MEN.. Det som är skillnaden är att det är tillsatser i delsyntet och helsyntet oljorna..

Så det rekommenderas att man använder den typen av olja som bilen levererats från fabrik med.
D.v.s att en Cheva Transport som är från 00 är såpass ny att den förmodligen levererats med delsyntet eller helsyntet då den är endast 10 år gammal..

Finns vissa som säger att de fått motorras p.g.a att de bytt från mineralolja till helsyntet, vissa kallar sig oljeexperter andra vet allt..

Själv skulle jag aldrig byta oljetyp efter 16000 mil..
Jag kör ca 12000 (Ja, Tolv tusen) mil årligen och jag skulle aldrig ens tänka tanken att byta oljetyp.

Det skulle mycket väl kunna vara oljan som gör att du fått ventilknacket.. Syntetolja har tillsatser som skall ha en rengörande effekt i motorn så det KAN vara orsaken till ditt problem.

kan ju oxå vara dags för en ventiljustering..?

Men vänd dig till en verkstad för att få ett säkert svar, är ju tråkig om du skulle få motorhaveri..
Gärna en verkstad som kan Transporten.

Mvh Jonni
Senast redigerat av Jonni (10 maj 2010)


5 710 Inlägg
10 maj 2010
#5
>>Jonni....vettigt inlägg men.....jag har några åsikter.
En modern minerolja har liknande eller samma additiver som en modern syntetolja d.v.s den tvättande egenskapen finns även i mineraloljan.
Att motorn skulle vara så skitig invändigt p.g.a 10års användande av mineralolja och att detta sedan skulle "släppa" av 1liter helsyntet i för övrigt 4liter (?) mineral och orsaka problem är föga troligt.

Behöver man verkligen justera ventiler på en Transporter -00?

MVH Jonas
..............

772 Inlägg
10 maj 2010
#6
Detta är inget experutlåtande bara kunskap jag fått av en annan expert inom området.

Oljorna är i stort sett likadana, samma tillsatser osv, skillnaden på helsyntet, delsyntet och mineralolja är
nämligen att syntetolja är 'förädlad' mineralolja, dvs man har renat den från det som inte gör nytta och på kemisk/termisk väg behandlat basoljan så den bara består av långa molekylkedjor med goda smörjande egenskaper. Av det följer att syntetoljor har FÄRRE ingredienser än mineraloljor, och att allt som finns i en syntetolja också finns i en mineralolja. Skillnaden är (förenklat) att syntetoljan innehåller mindre 'dåliga' ämnen och därmed har mer plats för de additiver som bl a är till för att rengöra.

Så mineralolja, delsyntetolja och helsyntet olja är nästan samma olja.

Däremot är helsyntetisk olja stabilare, renare och har mer naturligt renande egenskaper (vilket gör att man inte behöver tillsätta lika mycket detergentadditiv som i mineralolja), vilket gör att den oljan inte koksar (oxiderar) lika mycket och därmed inte tillför lika mycket smuts i motorn som en mineralolja.
Resultatet blir att en syntetolja tar bort mer smuts än den tillför, medan en mineralolja tar bort lika mycket smuts som den tillför = motorn tvättas långsamt renare med syntetolja, medan den förblir lika smutsig med mineralolja. (förenklat resonemang!)
MEN oljan som cirkulerar är ungefär lika smutsig!

Syntetisk olja har mineralolja som råvara, men man utvinner genom destillation (raffinering) och kemiska processer den mineraliska råoljans allra lättaste kolväten.
Dessa lätta kolväten "bygger" man sedan ihop till längre kolvätekedjor i exakt de längder man vill ha, beroende på vilka egenskaper man vill ha i oljan.
Resultatet blir att helsyntetiska oljor är mer homogena i sin sammansättning än mineraloljor.
Mineraloljor innehåller alltid olika typer av föroreningar och "icke önskvärda" ingridienser.
En syntetolja är pga sin sammansättning mer stabil och tål både mekanisk nötning och värme mycket bättre än mineralolja.


Så nej, det händer ingenting om du häller delsyntet i mineralolja, mineralolja i helsyntet osv, blanda hur du vill.

MEN, det viktiga är oljans viskositet, alltså 10w-40 tex osv, där bör du inte blanda alls, eftersom en olja är helt anpassad efter din motor. En trögflytande olja ska du inte blanda med en tunnflytande osv.
För då ändras oljans egenskaper och då kan följden bli att motorn skadas.

Så för att svara på din fråga så ja din motor kan ha skadats av att du blandade oljor, OM du tillförde en olja som inte är anpassad efter din motor.
Men om båda oljorna hade samma viskositet, tex 10w-40 så har din motor inte skadats av oljan.
Senast redigerat av PoulZen (10 maj 2010)

KHRacing
10 maj 2010
#7
Varför står det på nästan alla oljeflaskor:  Blandbar med andra oljor.

772 Inlägg
10 maj 2010
#8
KHRacing skrev:
Varför står det på nästan alla oljeflaskor:  Blandbar med andra oljor.

För att den är blandbar. smile Det är inte som vatten och olja.

Men bara för att den är blandbar med annan olja så är det inte säkert att det är bra för din motor.

5 710 Inlägg
10 maj 2010
#9
PoulZen skrev:
KHRacing skrev:
Varför står det på nästan alla oljeflaskor:  Blandbar med andra oljor.

För att den är blandbar. smile Det är inte som vatten och olja.

App app....ta motorolja och vatten så blandas de alldeles utmärkt p.g.a någon additiv wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

772 Inlägg
10 maj 2010
#10
jonTe skrev:
PoulZen skrev:
KHRacing skrev:
Varför står det på nästan alla oljeflaskor:  Blandbar med andra oljor.

För att den är blandbar. smile Det är inte som vatten och olja.

App app....ta motorolja och vatten så blandas de alldeles utmärkt p.g.a någon additiv wink

mvh Jonas

någon additiv? Nu hänger jag inte med. smile

1 353 Inlägg
10 maj 2010
#11
Ska vara 5-30 delsyntet i trans sport, och dom är lite småkänsliga på att dom har rätt olja.
Mineral skulle jag inte köra på i en så pass modern bil, även om dagens mineral är betydligt bättre än vad den var förut, så är del/helsyntet bättre olja ändå.

There's no replacement for displacement

1 256 Inlägg
10 maj 2010
#12
jonTe skrev:
>>Jonni....vettigt inlägg men.....jag har några åsikter.
En modern minerolja har liknande eller samma additiver som en modern syntetolja d.v.s den tvättande egenskapen finns även i mineraloljan.
Att motorn skulle vara så skitig invändigt p.g.a 10års användande av mineralolja och att detta sedan skulle "släppa" av 1liter helsyntet i för övrigt 4liter (?) mineral och orsaka problem är föga troligt.

Behöver man verkligen justera ventiler på en Transporter -00?

Jag är ingen expert på området, utan detta är bara vad jag har hört av gubbarna på verkstan där jag jobbade innan.. Jag har från flera håll blivit tillsagd att bara använda samma oljetyp i en motor som är såpass ny, alltså inte byta mellan mineralolja till halv-/helsyntet..


Det blir väldigt mycket "Jag har hört att..."

Men de flesta kunniga kan nog hålla med om att det inte är bra att byta rakt av..
En nyare bil klarar av det årsmod. 2000 och framåt.. Men när det gäller äldre motorer då kan det knappast vara bra..

Det finns ju en anledning till att fabriken har rekommendationer på vilken motorolja man skall använda och man börja ju följa de rekommendationer som ges, eller häll i bättre olja..


Läs här..
http://www.automotorsport.se/news/3024/ … tsklasser/

/Jonni
Senast redigerat av Jonni (10 maj 2010)


...has left the building...
4 474 Inlägg
10 maj 2010
#13
Men va i...Alltid detta tjat om "byt inte olja om din bil gått på mineral innan"...Ja det FANNS problem med syntetoljorna de första åren (slutet på 80-talet?). Problemet var att det "tvättade" rent gamla, igen-koksade motorer o fick vissa att läcka. Nu har jag absolut ingen koll på hur mycket aditiver det finns i dagens minerlal kontra syntet men båda oljetyperna lär vara mer eller mindre lika "rengörande". Att du hällde i syntet olja i bilen har inget samband med dina bekymmer, så länge du använde en lämplig viskositet. Jag har hällt syntet i ALLA min bilar, från VW Polo -82 och framåt, INGEN har börjat läcka olja eller något liknande, o ingen har skurit. Vill även tillägga att flertalet av bilarna inhandlades vid höga miltal (18000++)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Smålänning
7 887 Inlägg
10 maj 2010
#14
Kort svar på TS fråga:
Nej din motor har inte tagit nån skada.

Spelar kvitta vad för olja du häller i bilen, mineral, del eller helsyntet, bara den uppfyller de av motorfabrikanten ställda kraven enligt ACEA och/eller API-systemet och håller den av fabrikanten föreskrivna viskositeten.

Sen vad man vill betala är upp till var och en.

Själv har jag alltid kört mineralolja och har aldrig skurit en motor av de. Har haft det i både Jeepen, Ford Escorten, Saab 900 16v, 900 8v, och 740:in. Då kördes 740:in periodvis ganska (väldigt) hårt i vinter.
Samtidigt skulle jag aldrig hälla mineral i en modern motor då avgasreningdetaljer kan ta skada. Att den kanske skulle få kortare livslängd mekaniskt är troligen marginellt i sammanhanget.
Senast redigerat av twin_cam (10 maj 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 710 Inlägg
11 maj 2010
#15
PoulZen skrev:
jonTe skrev:
PoulZen skrev:
För att den är blandbar. smile Det är inte som vatten och olja.

App app....ta motorolja och vatten så blandas de alldeles utmärkt p.g.a någon additiv wink

mvh Jonas

någon additiv? Nu hänger jag inte med. smile

Motorolja är inte som olivolja och inte heller som råolja d.v.s att den inte går att blanda med vatten.
Motorolja blandar sig alldeles utmärkt med vatten eller andra vätskor och detta antar jag är en egenskap som man har tillsatt (additiv) för att olja skall kunna ta upp en viss del fukt och bränsle utan att "skära sig".

Jonni skrev:
Jag är ingen expert på området, utan detta är bara vad jag har hört av gubbarna på verkstan där jag jobbade innan.. Jag har från flera håll blivit tillsagd att bara använda samma oljetyp i en motor som är såpass ny, alltså inte byta mellan mineralolja till halv-/helsyntet..

Gubbarna på verksta´n är ingen bra källa när det gäller olja.....
Jag jobbar med utbildning och olja var ett ämne som jag kände att jag hade något svaga kunskaper i. Därför ägnade jag någon vecka att läsa på från dokument på nätet, Castrols oljeskola och på oljebolagens hemsidor.
På frågan "är det farligt med syntetolja i motor som körts på mineralolja" är det ganska tydliga svar......
Nej.
Jonni skrev:
Det finns ju en anledning till att fabriken har rekommendationer på vilken motorolja man skall använda och man börja ju följa de rekommendationer som ges, eller häll i bättre olja..

Absolut skall man följa motorfabrikantens rekommendationer gällande lägsta kvalitetsklass samt viskositet men har du någonsin i en instuktionsbok läst:
-Har du kört din motor på en oljetyp så byt ALDRIG till en annan!
?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

772 Inlägg
11 maj 2010
#16
Jonni skrev:
Men de flesta kunniga kan nog hålla med om att det inte är bra att byta rakt av..
En nyare bil klarar av det årsmod. 2000 och framåt.. Men när det gäller äldre motorer då kan det knappast vara bra..

Det finns ju en anledning till att fabriken har rekommendationer på vilken motorolja man skall använda och man börja ju följa de rekommendationer som ges, eller häll i bättre olja..
/Jonni

Det är absolut ingen som helst fara att hälla i en annan olja i en äldre motor. Jag förstår inte varför
det skulle ha någon betydelse hur gammal motorn är?

Dagens oljor vi har idag är ju 100ggr bättre än dom som fanns på 80-talet, eller hur?
Så om du skulle hälla i en olja som tillverkaren rekomenderade för din motor på 80-talet så skulle
du för det första inte hitta en sån "dålig" olja, och för det andra även om du skulle ta den absolut
billigaste du skulle hitta på Lidl eller nått, oavsett om det är mineralolja eller helsyntet så skulle den
oljan vara bättre än oljan som tillverkaren rekomenderade när motorn byggdes.

Sen ska man givetvis följa viskositet och sånt, men mineral, eller helsyntet har ingen betydelse.
Senast redigerat av PoulZen (11 maj 2010)


Sök