Detta är inget experutlåtande bara kunskap jag fått av en annan expert inom området.
Oljorna är i stort sett likadana, samma tillsatser osv, skillnaden på helsyntet, delsyntet och mineralolja är
nämligen att syntetolja är 'förädlad' mineralolja, dvs man har renat den från det som inte gör nytta och på kemisk/termisk väg behandlat basoljan så den bara består av långa molekylkedjor med goda smörjande egenskaper. Av det följer att syntetoljor har FÄRRE ingredienser än mineraloljor, och att allt som finns i en syntetolja också finns i en mineralolja. Skillnaden är (förenklat) att syntetoljan innehåller mindre 'dåliga' ämnen och därmed har mer plats för de additiver som bl a är till för att rengöra.
Så mineralolja, delsyntetolja och helsyntet olja är nästan samma olja.
Däremot är helsyntetisk olja stabilare, renare och har mer naturligt renande egenskaper (vilket gör att man inte behöver tillsätta lika mycket detergentadditiv som i mineralolja), vilket gör att den oljan inte koksar (oxiderar) lika mycket och därmed inte tillför lika mycket smuts i motorn som en mineralolja.
Resultatet blir att en syntetolja tar bort mer smuts än den tillför, medan en mineralolja tar bort lika mycket smuts som den tillför = motorn tvättas långsamt renare med syntetolja, medan den förblir lika smutsig med mineralolja. (förenklat resonemang!)
MEN oljan som cirkulerar är ungefär lika smutsig!
Syntetisk olja har mineralolja som råvara, men man utvinner genom destillation (raffinering) och kemiska processer den mineraliska råoljans allra lättaste kolväten.
Dessa lätta kolväten "bygger" man sedan ihop till längre kolvätekedjor i exakt de längder man vill ha, beroende på vilka egenskaper man vill ha i oljan.
Resultatet blir att helsyntetiska oljor är mer homogena i sin sammansättning än mineraloljor.
Mineraloljor innehåller alltid olika typer av föroreningar och "icke önskvärda" ingridienser.
En syntetolja är pga sin sammansättning mer stabil och tål både mekanisk nötning och värme mycket bättre än mineralolja.
Så nej, det händer ingenting om du häller delsyntet i mineralolja, mineralolja i helsyntet osv, blanda hur du vill.
MEN, det viktiga är oljans viskositet, alltså 10w-40 tex osv, där bör du inte blanda alls, eftersom en olja är helt anpassad efter din motor. En trögflytande olja ska du inte blanda med en tunnflytande osv.
För då ändras oljans egenskaper och då kan följden bli att motorn skadas.
Så för att svara på din fråga så ja din motor kan ha skadats av att du blandade oljor, OM du tillförde en olja som inte är anpassad efter din motor.
Men om båda oljorna hade samma viskositet, tex 10w-40 så har din motor inte skadats av oljan.
Senast redigerat av PoulZen (10 maj 2010)