3709
Sök

Byta växellådsolja i saab 900og

1 327 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#1
Tänkte byta växellådsolja i min saab 900 från 1989.

Står i instruktionsboken att jag ska ha vanlig mineralolja 10w30 , 10w40 eller sae 75w.

Har letat i forum men blev bara mer förrvirrad av alla varianter man kan välja.

Kan man köra med vanlig mineralmotorolja och spelar det någon roll om man har 10w30 eller 10w40 i lådan?


blacken
25 april 2008
#2
Aero T16 skrev:
Tänkte byta växellådsolja i min saab 900 från 1989.

Står i instruktionsboken att jag ska ha vanlig mineralolja 10w30 , 10w40 eller sae 75w.

Har letat i forum men blev bara mer förrvirrad av alla varianter man kan välja.

Kan man köra med vanlig mineralmotorolja och spelar det någon roll om man har 10w30 eller 10w40 i lådan?

Den är "designad" för "vanlig" motorolja, men i och med det grymma vrid som Saab turbon har på låga varv, så är det en risk att tunnare oljor inte förmår att smörja som det är tänkt (genombrytning av oljefilmen)..

1 327 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#3
Vad innebär det? Ska jag välja mineralolja eller?
Läste att man absolut inte ska sätta i syntetolja då den kan skada någon gul metall i lådan.
Men nästan all olja är ju syntet så jag funderar på att sätta in 10w30 mineralolja i växellådan.


166 Inlägg
25 april 2008
#4
blacken skrev:
Aero T16 skrev:
Tänkte byta växellådsolja i min saab 900 från 1989.

Står i instruktionsboken att jag ska ha vanlig mineralolja 10w30 , 10w40 eller sae 75w.

Har letat i forum men blev bara mer förrvirrad av alla varianter man kan välja.

Kan man köra med vanlig mineralmotorolja och spelar det någon roll om man har 10w30 eller 10w40 i lådan?

Den är "designad" för "vanlig" motorolja, men i och med det grymma vrid som Saab turbon har på låga varv så är det en risk att tunnare oljor inte förmår att smörja som det är tänkt (genombrytning av oljefilmen)..

Den gamla T3:an har väl allt annat än en snabb spool tid...

Mvh


blacken
25 april 2008
#5
Den gamla T3:an har väl allt annat än en snabb spool tid...

Tjaa, den motorn ( och övriga Saab turbo spisar) är kända att käka växellådor, av någon "okänd" anledning..
Senast redigerat av blacken (25 april 2008)

2 Inlägg
25 april 2008
#6
ja om man trimmar dom så går sync ringarna in i kuggen dom blir som distancer hihi har bytat tre stycken man måste vara snäll mot dom lådorna


blacken
25 april 2008
#7
Aero T16 skrev:
Vad innebär det? Ska jag välja mineralolja eller?
Läste att man absolut inte ska sätta i syntetolja då den kan skada någon gul metall i lådan.
Men nästan all olja är ju syntet så jag funderar på att sätta in 10w30 mineralolja i växellådan.

Det är lite kinkigt det där, Saab rekommenderar 10-30 mineral. Men dom har på senare tid kommit underfund med att dom hade siktat lite "högt" när dom byggde motorn och den är "starkare" än avsett, och då så har det blivit den effekten att innan bilen har fått riktigt rull på sig så är det ett väldigt stort tryck på kuggarna i lådan, (på grund av det höga vridmomentet vid låga varv som deras spis har), är det då en tunn olja så "bryts" oljefilmen ner liasom. Hur man ska komma runt det har man inte en susning om. På dom Saabar jag har haft så använde jag 10-40 och Slick 50, och det funkade bra för mig i allafall..

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
1 327 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
#9
Vad är slick 50? Är det något medel som man kompleterar med eller?

Går 10w40 att använda både vinter och sommar i växellådan eller är 10w 30 bättre för återruntbruk?

Jag förmodar att 10w30 är en mer lättflytande olja än 10w40.

Bilen är helt orginal med t8 motor.

Någon som vet vad saab hade i för olja från början?
Senast redigerat av Aero T16 (26 april 2008)


blacken
26 april 2008
#10
Aero T16 skrev:
Vad är slick 50? Är det något medel som man kompleterar med eller?

Går 10w40 att använda både vinter och sommar i växellådan eller är 10w 30 bättre för återruntbruk?

Jag förmodar att 10w30 är en mer lättflytande olja än 10w40.

Bilen är helt orginal med t8 motor.

Någon som vet vad saab hade i för olja från början?

http://www.seabeach.se/
Det stå på ditt oljelock/sticka till växellådan vad det ska vara för olja i den.
Från början så hade dom vanlig motorolja i lådorna.

1 327 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
#11
Jag har ingen oljesticka till växellådan. Vet inte varför men det kanske inte fanns på 89orna.
Okej, tack för svaret. Då åker det nog in 10w40 i lådan till att börja med.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 maj 2010
#12
Någon som vet hur man byter olja på en saab 9-3, 1998? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!


Sök