3577
Sök

Kräver ett byte av Intercooler att motorn mappas om?

6 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Halloj

Har tänkt byta intercooler på min bil som redan är chippad hos BSR. Bilen i fråga är en steg1 V70 T6 som har 3" ferrita downpipe och 2.5" catback. Nu vill jag gärna byta IC också men läste detta på BSRs hemsida:

Byte av intercooler (IC)
I de BSR trimsatser där original-intercoolern är otillräcklig så erbjuds en uppgraderad version. Eftersom ett byte av intercoolern även kräver en omkalibrering av programvaran, kan byte endast göras på bilmodeller som har en intercooler i trimsatsen.

Stämmer det verkligen? Bilen måste väl bara mappas om om man vill få ut mer effekt i samband med IC-bytet (vilket inte är det jag är ute efter)? Eller är jag ute och cyklar? Det blir visserligen ett lägre mottryck med en bättre IC.
Jag vill bara ha lite bättre kylning för laddluften eftersom den nuvarande ICn är ganska underdimensionerad, skiljer ca 15-20C mellan laddluft och utetemp vid fullgas.

Tacksam för lite hjälp smile

1 353 Inlägg
14 maj 2010
dimster skrev:
Byte av intercooler (IC)
I de BSR trimsatser där original-intercoolern är otillräcklig så erbjuds en uppgraderad version. Eftersom ett byte av intercoolern även kräver en omkalibrering av programvaran, kan byte endast göras på bilmodeller som har en intercooler i trimsatsen.

läs en gång till wink
till någon utav alla bilar i listan så är det uppgraderingsintercooler i trimsatsen..
gällande om man behöver mappa eller inte så är svaret både och.
ska man hårdra de riktigt ordentligt så ska du mappa om när du byter luftfilter, eftersom det blir annorlunda flöde. kallare luft är verkligen ingen nackdel iaf.

så nej du MÅSTE inte mappa om, men för att optimera ska man göra det.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 maj 2010
Nej

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök