2542
Sök

Hur många batterier och hur ska jag koppla dom till mina Orion HCCA 12.2?

68 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena, fått hem min orion hcca 12.2 och ett sla 3000, måste ju köra på lösa batterier, men tänkte hur många batterier måste jag ha och på hur många ah? Ska jag ha batterierna lösa med 50cm2 kablar elr ska jag koppla på generatorn till dom lösa batterierna till slutsteget, måste man ladda batterierna ofta om man inte kör med generator?

Vad ger ni mig som bästa tips?


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 maj 2010
#2
Det är lite svårt att säga hur många batterier du behöver, Men att inte ha batterierna ihopkopplade med det ifram (som laddas av generatorn) kan ge bieffekter som så att steget inte vill hoppa igång om du tar remote från stereon eftersom att batteriet ifram kommer att ge en helt annan spänning genom remote än det ibak ger till steget och därigenom F***a upp allt.

Men jag skulle köra minst 2 batterier (det ifram och 1 ibak ihopkopplade) och ladda dom typ 2 gånger i månan (Bortsett från att du spelar med bilen igång mer än att den är avstängd)

Ps . vet att det verkar lite luddigt men hoppas det är till någon hjälp.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

68 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#3
jo förstår mycket nu, tack, ska jag köra på generator på batterierna där bak?


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 maj 2010
#4
Philipmp skrev:
jo förstår mycket nu, tack, ska jag köra på generator på batterierna där bak?

Jo precis

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

4 074 Inlägg
17 maj 2010
#5
Enligt mig så tycker jag du ska köra minst två extra batterier bak,lite beroende på vad du tänkt ha för batterier,för sla 3000 drar mycket ström! Ja laddning lär du ha till batterien bak,annars kan det bli fiasko.
Mitt tips är att sätta laddningskabeln till batterien bak direkt på generatorn för att undvika om du köper nya fina batterier och sätter bak och har ett gammalt fram så är risken stor att dom bak lägger sig på samma nivå som det sämre batteriet fram. sen kollpar du bara ihop + och + på batterierna bak. Minus gör du lite annorlunda med men samma princip,du jordar batteri nummer 1 i karossen på ett väl renslipat  och stabilt ställe sen drar du vidare till batteri 2 osv sen in i steget. Kom ihåg att börja stoppa i minus i steget för att slippa missöden!
Lycka till!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

68 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#6
okej, hur vet man om generatorn pallar ladda alla batterier? är en org 740 generator.


4 074 Inlägg
17 maj 2010
#7
Philipmp skrev:
okej, hur vet man om generatorn pallar ladda alla batterier? är en org 740 generator.

ja du,det visar sig kan man väl säga! big_smile
jag körde 4st banner running bull 95ah på en ogininal generator i min 855 och det funkade kanon så det ska inte vara några problem.. se bara till att kolen är fräscha och fina i generatorn,detta kan du kolla genom att mäta hur mycket den laddar med en multimeter...

Är iofs inget större ingrepp och montera i en extra generator i en 740 heller om du känner för de! finns nog på närmaste skrot för nån 100ing.
Senast redigerat av BJonsson (17 maj 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

3 466 Inlägg
17 maj 2010
#9
Jag klarar mig utan problem på 1 extrabatteri och mina steg drar mer ström än ditt SL-A3000.. Handlar mycket om vad för batteri det är..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

68 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#10
Pallar ett 200 ah batteri spela på bra?


4 074 Inlägg
17 maj 2010
#11
steget drar på full mutter 300amp...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
#12
Philipmp skrev:
Pallar ett 200 ah batteri spela på bra?

Batteriet spelar inte, det levererar ström till steget och som sen driver basen/högtalarna. wink Kapaciteten på ett batteri säger tyvärr inte allt om hur pass mycket ström du kan plocka ur det, bara hur länge strömmen räcker. Ska man spela högt med rejäla grejer så är även kallstartström och liknande intressant, så det går inte att jämföra två olika 200Ah batterier rakt av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
17 maj 2010
#13
Jag hämtar 320A på mitt batteri utan minsta tendens till spänningsdipp.. Och det batteriet är på 70Ah, det är startkapaciteten du ska kolla..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
17 maj 2010
#14
BJonsson skrev:
Enligt mig så tycker jag du ska köra minst två extra batterier bak,lite beroende på vad du tänkt ha för batterier,för sla 3000 drar mycket ström! Ja laddning lär du ha till batterien bak,annars kan det bli fiasko.
Mitt tips är att sätta laddningskabeln till batterien bak direkt på generatorn för att undvika om du köper nya fina batterier och sätter bak och har ett gammalt fram så är risken stor att dom bak lägger sig på samma nivå som det sämre batteriet fram. sen kollpar du bara ihop + och + på batterierna bak. Minus gör du lite annorlunda med men samma princip,du jordar batteri nummer 1 i karossen på ett väl renslipat  och stabilt ställe sen drar du vidare till batteri 2 osv sen in i steget. Kom ihåg att börja stoppa i minus i steget för att slippa missöden!
Lycka till!

Även om man drar pluskabeln direkt från generatorn till batterierna bak så blir dom bak iaf parallelkopplade med den som sitter fram. Om man inte nu har 2 olika utgångar på generatorn, men hur många har det? roll

Booyakasha!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
18 maj 2010
#15
Softis skrev:
BJonsson skrev:
Enligt mig så tycker jag du ska köra minst två extra batterier bak,lite beroende på vad du tänkt ha för batterier,för sla 3000 drar mycket ström! Ja laddning lär du ha till batterien bak,annars kan det bli fiasko.
Mitt tips är att sätta laddningskabeln till batterien bak direkt på generatorn för att undvika om du köper nya fina batterier och sätter bak och har ett gammalt fram så är risken stor att dom bak lägger sig på samma nivå som det sämre batteriet fram. sen kollpar du bara ihop + och + på batterierna bak. Minus gör du lite annorlunda med men samma princip,du jordar batteri nummer 1 i karossen på ett väl renslipat  och stabilt ställe sen drar du vidare till batteri 2 osv sen in i steget. Kom ihåg att börja stoppa i minus i steget för att slippa missöden!
Lycka till!

Även om man drar pluskabeln direkt från generatorn till batterierna bak så blir dom bak iaf parallelkopplade med den som sitter fram. Om man inte nu har 2 olika utgångar på generatorn, men hur många har det? roll

man kan ju ha 2 st generatorer med lol

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

4 074 Inlägg
18 maj 2010
#16
Streethawk skrev:
Softis skrev:
BJonsson skrev:
Enligt mig så tycker jag du ska köra minst två extra batterier bak,lite beroende på vad du tänkt ha för batterier,för sla 3000 drar mycket ström! Ja laddning lär du ha till batterien bak,annars kan det bli fiasko.
Mitt tips är att sätta laddningskabeln till batterien bak direkt på generatorn för att undvika om du köper nya fina batterier och sätter bak och har ett gammalt fram så är risken stor att dom bak lägger sig på samma nivå som det sämre batteriet fram. sen kollpar du bara ihop + och + på batterierna bak. Minus gör du lite annorlunda med men samma princip,du jordar batteri nummer 1 i karossen på ett väl renslipat  och stabilt ställe sen drar du vidare till batteri 2 osv sen in i steget. Kom ihåg att börja stoppa i minus i steget för att slippa missöden!
Lycka till!

Även om man drar pluskabeln direkt från generatorn till batterierna bak så blir dom bak iaf parallelkopplade med den som sitter fram. Om man inte nu har 2 olika utgångar på generatorn, men hur många har det? roll

man kan ju ha 2 st generatorer med lol

Just de Softis! lol

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

219 Inlägg
18 maj 2010
#17
eller 3 generatorer:D 2 är väl minimum grabbar. hahahaah

4 693 Inlägg
18 maj 2010
#18
BJonsson skrev:
Streethawk skrev:
Softis skrev:

Även om man drar pluskabeln direkt från generatorn till batterierna bak så blir dom bak iaf parallelkopplade med den som sitter fram. Om man inte nu har 2 olika utgångar på generatorn, men hur många har det? roll

man kan ju ha 2 st generatorer med lol

Just de Softis! lol

Skratta inte! Så långt tänkte ju aldrig du när du skrev inlägget wink

Booyakasha!

4 074 Inlägg
18 maj 2010
#19
Softis skrev:
BJonsson skrev:
Streethawk skrev:

man kan ju ha 2 st generatorer med lol

Just de Softis! lol

Skratta inte! Så långt tänkte ju aldrig du när du skrev inlägget wink

Förlåt Softis,ska inte upprepas! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!


Sök