3490
Sök

Saab 900 - startproblem

71 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej

en polare har precis köpt en Saab 900, sen började problemen dyka upp en efter en men det allvarligaste problemet är att han måste ha ett helt fulladdat batteri för att bilen ens ska starta, den har rullat ca 30 000mil årsmodell 97 om jag inte minns fel, är någon som har någon idé vad detta kan vara och var man ska börja felsöka,

Batteriet är splitter nytt liksom tändstiften

/Andreas


1 327 Inlägg
27 februari 2010
#2
Dålig generator eller att remmen till generator slirar så den inte laddar upp batteriet?


71 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#3
Jo men alltså där är bra fart på startmotorn och jag har mätt på batteri och det verkar friskt, men verkar inte vilja ge någon tändning

/Andreas


1 327 Inlägg
27 februari 2010
#4
Det låter ju som att något är fel med tändningen då. Har du kollat så tändstiften ger gnistor?


71 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#5
Nej det har jag inte kollat då den startar när man tagit batteriet direkt ifrån en laddare men det vore kanske dax att göra det.

/Andreas


21 761 Inlägg
27 februari 2010
#6
Tändsystemet på en så pass "ny" SAAB borde ge bra gnista även om batteriet skulle vara klent, jag håller med Aero T16 att något antagligen är knas med tändsystemet. smile

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
#7
Drönirettab skrev:
Tändsystemet på en så pass "ny" SAAB borde ge bra gnista även om batteriet skulle vara klent, jag håller med Aero T16 att något antagligen är knas med tändsystemet. smile

Skulle kunne vara förkopplingsmotståndet på tändspolen som inte kopplas förbi när startmotorn går.

Man kan ta en kabel och koppla mellan solenoiden på startmotorn och rakt på tändspolens plusterminal.

-- K

71 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#8
Nu har jag varit och kollat på polarens bil och bränslepumpen är helt tyst när man slår om tändningen på bilen och på min bil så surrar det och det borde det göra på denna också?


/Andreas


Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
1 mars 2010
#9
Om bilen är lätt att starta kall, och om det är svårt när den är varm, testbyt lambdsond.

Annars testbyt tändkassetten.

Vevaxelgivaren kan spöka, men då borde den knappt gå igång alls.

Lyfter ni på sätet och pumpen inte hörs alls så är den med all sannolikhet stendöd. Men då går bilden icke igång. Det finns liksom inget mellanläge som betyder halvt död/halvt levande på pumparna. Det är antingen eller.


5 710 Inlägg
1 mars 2010
#10
Kavli skrev:
Drönirettab skrev:
Tändsystemet på en så pass "ny" SAAB borde ge bra gnista även om batteriet skulle vara klent, jag håller med Aero T16 att något antagligen är knas med tändsystemet. smile

Skulle kunne vara förkopplingsmotståndet på tändspolen som inte kopplas förbi när startmotorn går.

Man kan ta en kabel och koppla mellan solenoiden på startmotorn och rakt på tändspolens plusterminal.

-- K

Om nu bilen ens har en tändspole ja........


charlz skrev:
Det finns liksom inget mellanläge som betyder halvt död/halvt levande på pumparna. Det är antingen eller.

Det är inte min erfarenhet.
Pumpen i sig kan låsa sig mekaniskt och inte fungera för att i nästa försök släppa och börja fungera.
Detsamma gäller om man har kontaktproblem/el-fel.
Dock hör man ju detta ganska enkelt på ljudet.

>>AndreasH, en bättre beskrivning av problemet  skulle underlätta.
Vad händer t.e.x vid starförsök när batteriet INTE är fulladdat.
Går startmotorn? klickar det bara....lyser lampor......tuggar den på starten men går ändå inte igång?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

71 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#11
Hej


har mätt lite i hans elsystem och har kommit fram till att där inte ens är nån spänning fram till hans säkring till bränslepumpen så vad kan vara fel? finns det någon styrbox för pumpen?  det var inte trimboxen som spökar då hans originalbox beter sig precis likadant.

/Andreas



Sök