3385
Sök

Trafikproblem - Sluta blinka, jag ser när jag kan köra!

2 594 Inlägg
18 oktober 2006
Ckosworth skrev:
ghost_boy83 skrev:
FireTraXX skrev:

En sak som jag tycker är dåligt med bilister är att knappt någon tackar för att man lägger sig i vägrenen. Alltså blinkar höger-vänster...

För att saken är den att vi blir skyldiga ifall det går någon på vägrenen och vi träffar dem för att vi inte kan svänga ut och inte hinner bromsa i tid (tar en stund med 20 ton lastbil:P)
Och om vägrenen skulle gå isönder eller om en trasig bil står där så gäller inte försäkringen heller.

Vi riskerar en hel del när vi är snälla och går åt sidan för er skull.

tackar alltid
men vissa vill inte att man gör det sad

Lite fundersam hur du kan veta att dom inte vill de???

en del blinkar inte tillbaka med extraljusen och sen kör flera av mina polare lastbil och några av dom hatar när bilisterna tackar

Lastbilschaufför
186 Inlägg
23 oktober 2006
Ja och jag som kör lastbil kan då säga nåt motsägande om just detdär då bara för att smile!...
Då kan jag be er BILISTER att sluta blinka med era helljus när ni ska köra om!
Jag ser er i backspegeln!
Det är nåt jag inte tycker om, jag ser lika mycke på vägen som i backspegeln och jag går oftast åt sidan om det kommer en bil så...Men vid mörker vill man helst inte hålla sig på vägrenen ifall att...Det är väl värre att få helljus i sin backspegel än att ni får en liten blinkers?...

Ride Hard-Die Free!

194 Inlägg
23 oktober 2006
Nej, det där med att blinka i backspegeln när bilisterna ska om, det är helt förkastligt. Jag blir störtilsk på sånt - tänker de inte på att de bländar en eller? De kan väl istället vara tydliga med att blinka i tid, för det händer mer sällan...och då kan man inte underlätta för dem heller.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
24 oktober 2006
tackar alltid om jag gör en omkörning och framförvarande fordon går in till höger.(väggrenen) elr blinkar höger.Går själv in i i väggrenen om ngn vill köra om. Dock bara om det är dag,vem fan vill gå in i väggrenen natte tid.

Jag tar en högerblink som att det är/kommer en lång raksträcka som man kan köra om på.Och är väll medveten om att det kan komma bilar i motsatta körfältet. Innan jag börjar köra om så kontrollerar jag det verkligen är fritt för omkörning.Jag tar inte en högerblink för givet.
(trevlig gest av medtrafikanten att visa att det kommer en raksträcka, som man evt kan köra om på)

Sen om ngn blinkar eller inte, så är det fortfarande du själv som sitter bakom ratten. Som har det slutgiltiga valet  om du ska köra om eller inte.

Diesel is the blood of satan.

607 Inlägg
24 oktober 2006
Psykdoktorn skrev:
Nej, det där med att blinka i backspegeln när bilisterna ska om, det är helt förkastligt. Jag blir störtilsk på sånt - tänker de inte på att de bländar en eller? De kan väl istället vara tydliga med att blinka i tid, för det händer mer sällan...och då kan man inte underlätta för dem heller.

Tycker inte heller om det, men de står väl i körkorts boken att man ska på kalla uppmärksamheten och varna att man ska köra om, då kan man blinka med heljuset. Alltså de står att man kan de inte att man måste.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

397 Inlägg
24 oktober 2006
Peter_J_H skrev:
Klart att man tackar när man kör om. Mest glad blir jag när bilar blinkar innan  det kommer poliskontroller eller liknande! Det är jag mycket tacksam för!

MVH Peter H

Jag tyckte precis likadant som dig tills jag läste ett inlägg här på garaget, eller om det var på TPC..
Tänk efter INNAN ni blinkar till andra bilister..

Varför du SKA varna andra för polisens kontroller:

1, du kanske slipper få böter för fortkörningar och liknande
2, du kommer kanske undan om du har alkohol eller är påverkad av andra droger (tar en annan väg eller liknande)

Varför du INTE ska varna andra bilister:

1, Kör du för fort riskerar du inte bara ditt egna, utan även andras liv! därför förtjänar du ett straff om du inte kan följa lagens ordning, vilket är helt rätt, tänk efter!
Även flygande besiktningar, folk kanske kör omkring med avställda/obesiktigade trafikfarliga fordon.. jag vill inte ha dem på vägarna, vill du?

2, I sverige är det inte helt ovanlig med rattfulla och eller drogpåverkade personer bakom ratten. Dem vill jag inte heller ha på vägarna.
Låt oss säga att du varnar en alkoholpåverkad person för en poliskontroll som fattar vinken och tar en annan väg, då måste han gena genom ett villaområde.. där springer din dotter lisa ut, personen hinner inte väja eftersom han är påverkad.... sen finns inte Lisa mer..

Det jag vill ha sagt.. tänk efter! jag varnade alltid förut.. Men aldrig mer!
Polisen är till för VÅR säkerhet på vägarna och i samhället!

Hälsningar / Stoffe (Ej polis, har ingen i släkten som är polis heller) smile

12 086 Inlägg
24 oktober 2006
Det är ju en klassiker.. därimot ska man inte alltid lita på det. Jag gör de aldrig efter att flertalet gånger fått en blink då de va helt livsfarligt att köra om.

12 086 Inlägg
24 oktober 2006
WasteGate skrev:
Peter_J_H skrev:
Klart att man tackar när man kör om. Mest glad blir jag när bilar blinkar innan  det kommer poliskontroller eller liknande! Det är jag mycket tacksam för!

MVH Peter H

Jag tyckte precis likadant som dig tills jag läste ett inlägg här på garaget, eller om det var på TPC..

2, du kommer kanske undan om du har alkohol eller är påverkad av andra droger (tar en annan väg eller liknande)

1, Kör du för fort riskerar du inte bara ditt egna, utan även andras liv! därför förtjänar du ett straff om du inte kan följa lagens ordning, vilket är helt rätt, tänk efter!
Även flygande besiktningar, folk kanske kör omkring med avställda/obesiktigade trafikfarliga fordon.. jag vill inte ha dem på vägarna, vill du?

2, I sverige är det inte helt ovanlig med rattfulla och eller drogpåverkade personer bakom ratten. Dem vill jag inte heller ha på vägarna.
Låt oss säga att du varnar en alkoholpåverkad person för en poliskontroll som fattar vinken och tar en annan väg, då måste han gena genom ett villaområde.. där springer din dotter lisa ut, personen hinner inte väja eftersom han är påverkad.... sen finns inte Lisa mer..

Värsta jag hört, snacka om att ha noll lojalitet mot billister. Inte nog med att vi får stå ut med dagens fittiga snutar, sen ska det komma viktigpetter och förvärra situationen
Senast redigerat av JapMax (24 oktober 2006)

194 Inlägg
24 oktober 2006
Jag håller med Stoffe. Nu har jag inga fler kommentarer om det, eftersom detta avhandlades i en annan tråd för inte särskilt länge sedan...

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
24 oktober 2006
det där med att tacka.. det gör jag ALLTID.. antingen en snabbis med varningsblink eller en höger en vänster.. tycker jag hör till vanligt trafik vett och tacka..

397 Inlägg
24 oktober 2006
JapMax skrev:
WasteGate skrev:
Peter_J_H skrev:

MVH Peter H

Värsta jag hört, snacka om att ha noll lojalitet mot billister. Inte nog med att vi får stå ut med dagens fittiga snutar, sen ska det komma viktigpetter och förvärra situationen

JapMax, jag har sett en del inlägg från dig sedan tidigare som varit rätt smarta, men det här var det dummaste jag någonsin hört, allvarligt talat blir jag förbannad!

Tycker du att det är "lojalitet" att varna rattfulla eller fartdårar på 30 sträckor när det är poliskontroller?
Lojalitet eller vad du vill kalla det för till bilister ser jag som något annat.. Kanske släppa förbi någon, vara lite extra schysst, blinka tack någon gång osv.. inte varna trafikfarliga personer för kontroller..
Och med den inställningen du har mot poliskåren hoppas jag innerligt att du blir tagen av den mest sura och dominerande polisen som existerar.. det förtjänar du i min mening!

Tack!

533 Inlägg
24 oktober 2006
Helt rätt Stoffe!!

Bilister på ena sida och fyllerister på den andra... blanda ALDRIG ihop dom.. Det är skillnad på att vara lojal JapMax. Jag ger mig fan på att om ett fyllo smäller din bil så är det polisens fel som inte haffat honom va?? hrm...

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Sök