3377
Sök

Höga avgasvärde på 740 -89

40 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej hej

Jag ver precis och gjorde en ombesiktning på min 740-89 och fick höga avgasvärden igen. Det var bara lambda värdet (1,09) som inte gick igenom men de andra låg precis på gränsen. jag hade iför ombesiktningen bytt olja, oljefilter, tändstift och även hällt i en flaska k-sprit i tankan (ca 10 liter bensin). När jag var inne på första besiktningen så var lambdavärdet 1.2. Är det lambdasonden som är trasig och isåfall kan man mäta det på något sätt?

Tacksam för hjälp
/Anders.

40 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#2
Jag börjar bli lite förbryllad. Jag har vart lite här och där på nätet och läst om vad det är som händer när lambdavärdet är för högt. Ungefär hälften säger att den går för snålt och andra hälften säger tvärt om. Vad är det egentligen som händer och vad kan man göra åt saken?

/Anders

Avstängd
196 Inlägg
18 oktober 2006
#3
slå fett med k-sprit i tanken, sen äre bara o besikta big_smile

40 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#4
Men sänker inte k-spriten bara co-värdena? Påverkas verkligen lambdavärdet av det? Hade k-sprit i tanken men ändå vart värdena höga.

Amatör
444 Inlägg
18 oktober 2006
#5
k-sprit funka på båda värdena på min crx =0) hade skyhöga värde gick inte o mätqa så höga dem var till ombesiktningen slog jag i en flaska i en halv tank blev kanon


10 287 Inlägg
18 oktober 2006
#6
Otätt avgassystem kanske...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

40 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#7
Ska ut o kika på det. Men får man höga co och hc värden om det är läckage på avgassystemet? Tycker det verkar så knepigt att alla värden är så höga.

264 Inlägg
18 oktober 2006
#8
Det är med stor säkerhet nått litet läkage i avgassystemet, minsta lilla hål gör att lambdavärdet skuter iväg.


40 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#9
Jag var precis ute o kika o hitta inte mindre än tre läckage. Ett in i första burken. ett i en skarv och ett ut ur sista burken. Finns det något man kan täta detta med provisoriskt förutom avgaspastan som aldrig fastnar. Har inte tillgång till svetsen här och vill gärna få igen hålen så jag kan besiktiga igen. Om det nu är detta som är felet. Funkar det att använda biltemas metallspackel (som säger att det ska tåla höga temperaturer) för en stund tro?
Senast redigerat av Ludde82 (18 oktober 2006)

Avstängd
196 Inlägg
18 oktober 2006
#10
Om HC är för högt får du byta olja o filter... CO är ju en hel vatenskap att få ner, om man inte slafsar i k-sprit

40 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#11
jag har redan bytt olja filter och tändstift.

40 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#12
Hej hej igen.

Nu har jag vart o svetsat ihop tre relativt stora hål i avgassystemet. Vågar jag åka o besiktiga igen nu eller finns det mer att göra. Bilen går lite ojämt på tomgång och hostar till ibland. Jag upptäckte idag också att den ger ganska mycket vit rök när den är kall. Och det blev endel vattendroppar ovanför mynningen på avgasröret. När jag kom hem från garaget och bilen var riktigt varm hade detta dock försvunnit...Vad kan detta vara och påverkar det värdena?

/Anders

54 Inlägg
21 oktober 2006
#13
en kall motor får alltid högre värden. se till att motorn har fått upp rätt temp. innan du bes.

Vem Fan Är Harley Davidsson?

V.A.G Mekaniker
42 Inlägg
21 oktober 2006
#14
Den får iaf för snålt med soppa om du har över värdet 1 så du kan ju testa göra rent spridare å kolla lite bränsle grejor smile

V.A.G mekaniker

40 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#15
Är det bara att skruva loss spridarna o "fixa till" dom eller är det något man måste tänka speciellt på.

40 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
#16
Jag kollade på insugspackningen idag och upptäckte att det var en spricka i den så jag bytte den. Jag hittade även en annan konstig manick när jag höll på med insugspackningen. Den satt i plasthållare med en stor slang in i den och en stor ut ur den. På sidan går det ut en liten slang. Den gick ner mellan insuget till 3:an och 4:an och gick in i motorblocket som det såg ut. Det som satt i var i ett mässingsliknande material och var rullat en massa varv innuti plasthållaren. Jag gjorde rent den också. Vad är det för nått och kan dessa två operationer påverka mitt avgasvärde?

/Anders

Avstängd
196 Inlägg
23 oktober 2006
#17
kika grenrörspackningar

40 Inlägg
24 oktober 2006
Trådstartare
#18
Hej hej

Har precis kommit hem efter besiktningen och nu äntligen gick den igenom med riktigt bra lambdavärde. Jag svetsade ihop avgasröret och bytte insugspackning. Det gjorde susen.

Men...Jag har fortfarande riktigt höga HC-värden. På tomgång 3-400 men om man bara nuddar gasen lite så den går upp typp 100varv så sjunker det under hundra och på 2500 varv är det nere i ca 40. Vad kand et bero på? (bilen går lite ojämnt imellanåt)

Tack så myckt för all hjälp.

Mvh
/Anders


Sök