4037
Sök

Saab 900ng Svår Att Få In Växlarna..!

70 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Tjena ja har en saab 900ng 2.0t..

växellådan känns lite konstig, när ja kör mycke kö körning så blir växlarna svår som faan att få in spec 1an å 2an.. å backen är nästan omöjlig att få in den skrapar till som fann när ja försöker få in backen...

men när bilen startas på morgonen så går alla växlar mjukt å fiint.. när den blir varm så är den jobbig..

juste min koppling tar DIREKT räcker att ja släpper pedalen 2cm så börjar bilen rulla..! 

vad kan felet vara???

tack för svaren

244 Inlägg
30 maj 2010
Kolla vajern, om den är sliten eller om du kan justera den, hade problem med min med och bytte vajern och det hjälpte mycket.

70 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
DouZter skrev:
Kolla vajern, om den är sliten eller om du kan justera den, hade problem med min med och bytte vajern och det hjälpte mycket.

hur ser man om den är sliten?? har oxo tänkt på den för de som kopplingen inte släpper som den ska.. när den är svår att få in så du startar bilen med backen inne å kopplingen ner tryckt så börjar bilen rulla bakåt ändå :S

244 Inlägg
30 maj 2010
Kolla om det är justerbar vajer, då ska det finnas en mutter du justerar på. Är den självjusterade så sitter det som en stor spiral på vajern där den går in i torpedväggen. Testa att rycka i den spiralen lite, det kan hjälpa men bäst är nog att byta till en ny.

70 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
å jag hör på morgonen att de kommer ett surrande ljud från lådan, när ja pillar kopplings pedalen lite gran så blir den tyst, kan de bero på de oxo eller vajjern?

70 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
DouZter skrev:
Kolla om det är justerbar vajer, då ska det finnas en mutter du justerar på. Är den självjusterade så sitter det som en stor spiral på vajern där den går in i torpedväggen. Testa att rycka i den spiralen lite, det kan hjälpa men bäst är nog att byta till en ny.

aa joo klart bäst att byta till en ny, kostar bara 225kr fann, bara problemet blir löst..

244 Inlägg
30 maj 2010
kanske kan vara urtrampningslagret som låter.

70 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
DouZter skrev:
kanske kan vara urtrampningslagret som låter.

aa de tror jag oxo.. men frågan är vilken av dom är de som ställer till det att de blir jobbigt att få in växeln.. lagret el vajjern...

244 Inlägg
30 maj 2010
Lättast är väl att börja med vajern, handlar ju inte om någon stor summa. blir det inte bättre så kan du ju utesluta den i alla fall. Om du inte river ner allt och byter allt samtidigt då smile

Sök