2905
Sök

Köpa en till bas

173 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena,

startar en ny tråd eftersom min föregående inte riktigt behandlar ämnet. Har sedan tidigare en Hertz es300 12'' 4Ohms bas i en 42 liter portad låda, driven med ett SPL-Dynamics Dig-1450 steg, 450rms i 4ohm.

Min fråga: Kommer jag spela mycket högre om jag köper en till likadan bas, och kopplar dom båda i 2ohm på steget (800rms i 2Ohm)
Alltså hur stor är skillnaden mellan en och 2 12or? Har ett nytt batteri och 35mm2 kabel så strömmen borde räcka.

Om jag väljer att köpa en till bas, kan jag bygga en till likadan låda som jag redan har och lägga dom fast i varann, eller bör jag bygga en helt ny, dubbelt större låda med 2st 4'' portar/ 1st 6'' port?


170 Inlägg
1 juni 2010
#2
Teoretiskt kan du spela 3db högre med dubbla basar, går alldeles utmärkt att bygga en likadan låda

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

R1 driver!
5 128 Inlägg
1 juni 2010
#3
Men det är väl säkrast för basarna att bygga en ny, som har plats till båda? Lådorna måste väl bli exakt lika stora annars, och med exakt samma avstämning?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2010
#4
Men så ökar ju även uteffekten från steget så minst 3dB ökning bör det blir, troligtvis närmare 5-6dB om jag inte missförstått.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

170 Inlägg
1 juni 2010
#5
Samma volym och samma portlängd bör inte vara så konstigt att bygga om man e lite noggrann.

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

173 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#6
Okej, 5-6db låter ju som en riktigt fin ökning. Basarna går för bara 700kr nu så tror jag slår till. Kanske endå är smartast att bygga en helt ny låda, eftersom jag vill ha portarna riktade direkt mot skidluckan och det skulle inte funka ifall jag hade 2 lådor brevid varann. Hur viktigt är det i en sedan om man vill ha trycket in i kupén att porten är riktad rakt mot skidluckan, och inte lite bredvid?

Edit: skulle såklart fortfarande ha det 100% tätt bakåt i skuffen, så att allt tryck måste framåt. Men måste porten ändå vara direkt framför luckan eller hittar trycket in i kupén i varje fall?
Senast redigerat av grena (2 juni 2010)



Sök