Jo, det är ju helt klart upp till en själv vilken typ av stolar man gillar. Om man ska ha bmw så är komfort/sportstolar iaf ett måste om man inte vill ha en träpall i sin dyra bil
cheffer skrev:
TS: Ändra rubriken lite och ta bort gubbräser då det inte är någon räser han vill ha utan en snålare bil med liten motor och bra komfort
Har fixat det nu! Trodde det var underförstått att en gubbräser var slö
Sportstolarna är snarare ytterligare lite hårdare än originalstolarna, så är det maximal sittkomfort man söker i en Bmw är det komfortstolarna som gäller. Dessa är för övrigt fasta på "tyskt" vis de med förstås, men inte lika fasta som sport eller originalstolarna.
Men sportstolarna har sina fördelar de med, man sitter lika stabilt och bekvämt rakt fram som i de snävaste kurvorna. Men det var inte aktuellt i det här fallet
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Lexus IS220D? Det är då verkligen ingen gubbil, IS är snarare lite mer sportig, och jag har aldrig kört 220D men hade förmodligen inte övervägt att göra så heller med tanke på vad som skrivs om modellen i följande test: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0624_4bilstest.pdf
Nej skall det vara Lexus skall det vara de större modellerna, allra helst en hybrid. Då har man en bekväm och oslagbart tystgående bil!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Personligen beroende på om man söker mest komfort, en audi. Personligen tycker ja de e dom skönaste bilarna att köra/åka i men dock inte lika roliga(aldrig kört värsting modellerna) men däremot i särklass skönast enligt mig. Men saabarna tycker ja e dom roligaste bilarna och visst man sitter skönt och så men slår inte audi för fem öre enligt mig. Sen volvo tycker ja e en liten blandning skön men inte så rolig men funkar. Jag säger inte att audi e tråkiga men bara kört en audi a6 1.8t. Men dom tkr riktigt sköna o hyfsat roliga:)
Rekomenderar en audi med tdi motor, 2.0 är givet, vill man ha lite mer vrid så 3.0an. Drar fortfarande relativt lite. Någon nämnde A6an. Dock är audi lite plastigt om man jämför med mercedes kvalité.
Skulle rekommendera en faceliftad BMW E60. För dom pengarna borde han få en rätt fullmatad 520 eller 525d. Sålde själv iväg en 530d nyligen och det var den i särklass bästa bil jag haft även om det var en pre-facelift med den smäckigare inredningen. Bekväm men samtidigt kul att köra.
Annars är A8an jag köpte nu en helt underbar bil och finns även med 3l spis, men vad jag förstår på tidigare inlägg så vill han inte ha ngn stor pråm utan mer ngt i 5-serie/A6 segmentet.
Enligt de som har åkt/kört volvo s80 så ska dom va jävligt bekväma o sköna bilar
Nu har ju jag en väldigt gammal S80 men kan verkligen rekomendera, trevlig att köra och riktigt bekväm, enda jag kan gnälla på är väl att den är stötigare än min 960, men det verkar ju vara en smaksak då endel säger att den är för(?) gungig.
Har provsuttit lite nyare audi däribland min morbrors A5 -10 och kan säga att stolarna i den är lika obekväma som i min farmors Seat Corrdoba -96
Efter att ha läst inläggen här verkar det som att valet står mellan tyska och svenska bilar. Som jag trodde då BMW E60 ska det kikas närmare på iaf liksom Audi A6. Jag är dock lite skeptisk till VAG efter alla historier med sinnessjukt dyra kamremsbyten. Men det kanske inte gäller idag?
birgppa skrev:
Rekomenderar en audi med tdi motor, 2.0 är givet, vill man ha lite mer vrid så 3.0an. Drar fortfarande relativt lite. Någon nämnde A6an. Dock är audi lite plastigt om man jämför med mercedes kvalité.
Hm, har du jämfört en Audis inredning med en Mercas? Det är snarare mercan som får se sig slagen när det gäller kvalitetskänsla är min erfarenhet. Sedan är ju DSG-lådor ett plus. Frågan är bara hur de håller
Efter att ha läst inläggen här verkar det som att valet står mellan tyska och svenska bilar. Som jag trodde då BMW E60 ska det kikas närmare på iaf liksom Audi A6. Jag är dock lite skeptisk till VAG efter alla historier med sinnessjukt dyra kamremsbyten. Men det kanske inte gäller idag?
birgppa skrev:
Hm, har du jämfört en Audis inredning med en Mercas? Det är snarare mercan som får se sig slagen när det gäller kvalitetskänsla är min erfarenhet. Sedan är ju DSG-lådor ett plus. Frågan är bara hur de håller
På en 2.0T behöver du inte byta kamremmen föränn 18 000mil. Dyrt är det, men kollar man på milkostnaden för Bmw/audi/mercedes så ligger dom ungefär i samma pris.
birgppa skrev:
Vad det gäller inredning, så tycker jag Bmw 5-serie har snyggast, audi mest kvalitekänsla och mercans gillar jag inte alls.
en S80N, BMW 3serien Coupé (för dem som använder tupé), xc60 (om han vill känna sig yngre), mercedes E.klass,
i den ålder så ska han /bör han skaffa sig en lite mer premiumbil och tittar bort från allt som heter renault,citroen,peugeot,VW
Tycker inte alls att volvo håller sig till den klassen tex bmw, mercedes håller. Så i detta fallet får volvo hamna i "renault,citroen,peugeot,VW" klassen enligt mig.
Annars tycker jag han ska gå på En BMW E60 med det motoralternativ han vill ha. sen även Mercedes E klass 03- och uppåt, Riktigt fina och komfortabla bilar.
En A8 med faceliften är juh bara så mycket Klass. Passar perfekt till både unga och äldre. Tex http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A8 … 15&w=3 Själv föredrar jag den i Svart. Finns bla även med 3 liters diesel och 3.2 bensinare.