3289
Sök

Kan man mappa volvo 740 v16 men annat chip ?

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Kan man mappa en B234f motor med annat chip i brnsle och tändning.
typ från unichip ?

Olika
907 Inlägg
1 juni 2010
#2
_volvo1 skrev:
Kan man mappa en B234f motor med annat chip i brnsle och tändning.
typ från unichip ?

Nej, man utgår från originalprogramvaran när man mappar.

Mvh
Fredrik

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#3
okej, men hur menar du då ? så de gå mappa mer org chip men inte chip från unichip?

8 250 Inlägg
1 juni 2010
#4
Ja, det går om nu av nån anledning vill köra piggyback. Finns dock vettigare lösningar för samma pengar, t.ex ett megasquirt.


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#5
okej, vad exakt gör en piggyback och va är de för skillnad från ett megasquirt?

8 250 Inlägg
1 juni 2010
#6
Väldigt förenklat så lurar en piggyback originalboxarna att jobba på ett annat sätt genom att ändra signalerna. Med ett MS som exempel så ersätter man originalboxarna med ett helt annat system med helt andra möjligheter om man vill trimma.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 juni 2010
#7
_volvo1 skrev:
okej, vad exakt gör en piggyback och va är de för skillnad från ett megasquirt?

ett piggyback lurar bara original sprut = stort rackel och gorm enligt mig

megasquirt är ett budget sprut, du tar bort ditt befintliga och ersätter med detta och mappar sedan in bilen så den går bra, med detta får du ut mer kraft än att bara chippa original sprut

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#8
Wikstromm skrev:
_volvo1 skrev:
okej, vad exakt gör en piggyback och va är de för skillnad från ett megasquirt?

ett piggyback lurar bara original sprut = stort rackel och gorm enligt mig

megasquirt är ett budget sprut, du tar bort ditt befintliga och ersätter med detta och mappar sedan in bilen så den går bra, med detta får du ut mer kraft än att bara chippa original sprut

okej okej, va menar du med piggyback ?

8 250 Inlägg
1 juni 2010
#9
_volvo1 skrev:
okej okej, va menar du med piggyback ?

unichip = piggyback . alltså en extra motorstyrning som kopplas ihop med bilen original motorstyrning.

Finns några liknande system på marknaden.


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#10
okej, är de svårt att koppla in ett piggyback. Är de något att ha om man ska ha överladd på motorn eller va ska jag ha om inte vill ge mig in på allt för djupt vatten och vill inte modefera allt om man säger. Eller bäste erharenheten av de ?

8 250 Inlägg
1 juni 2010
#11
Det är en del jobb att koppla, men kan man läsa kopplingsscheman och kan löda och dona så är det inga bekymmer egentligen. Personligen så anser jag att piggyback är bortkastade pengar. Ska du börja trimma lite mer seriöst så spelar det ingen roll om du har turbo eller inte. En riktig motorstyrning ger helt andra möjligheter att få ut effekt, gassvar och gång över huvudtaget. Dem få jag känner som har provat piggyback har rivit ut det till förmån för ett riktigt system rätt snart.

Men har du inga stora planer så kan du ju lika gärna klara dig bra med ett par färdiga chip till 16V. Det blir ju en fråga om planer, mål och budget.


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Det är en del jobb att koppla, men kan man läsa kopplingsscheman och kan löda och dona så är det inga bekymmer egentligen. Personligen så anser jag att piggyback är bortkastade pengar. Ska du börja trimma lite mer seriöst så spelar det ingen roll om du har turbo eller inte. En riktig motorstyrning ger helt andra möjligheter att få ut effekt, gassvar och gång över huvudtaget. Dem få jag känner som har provat piggyback har rivit ut det till förmån för ett riktigt system rätt snart.

Men har du inga stora planer så kan du ju lika gärna klara dig bra med ett par färdiga chip till 16V. Det blir ju en fråga om planer, mål och budget.

okej tack så mycke!
men om man säger att jag ska tex sätta på en turbo på min motor (B234F) bara som ett exempel. och vill ca få ut 220-250 häst. måste jag ha annat system då ? eller kan man mappa de och byta tändspole och sånt ?
Senast redigerat av _volvo1 (1 juni 2010)

8 250 Inlägg
1 juni 2010
#13
_volvo1 skrev:
men om man säger att jag ska tex sätta på en turbo på min motor (B234F) bara som ett exempel. och vill ca få ut 220-250 häst. måste jag ha annat system då ? eller kan man mappa de och byta tändspole och sånt ?

Du måste inte byta system för ett sånt bygge. Grovt sett så finns 3 alterativ egentligen. Det bör gå att komma upp i såna siffror med originalboxar och uppställt bränsletryck. Nästa alternativ är ju mappning av originalsystemet vilket kostar en del, men ger ju onekligen ett bättre resultat än det första alternativet. Eller så byter man system helt då, vilket ger bäst resultat och större möjligheter till framtyida utveckling.


10 287 Inlägg
1 juni 2010
#14
Jag förstår om du blir uppspelad på läktaren...tongue

Varken typ Fredriq eller Marlboroman eller måhända jag är så där enkla att hantera alla gånger. Problemet med att besitta kunskap är ibland att man gör "fast forward" på nödvändig information och då kan det vara jobbigt att hänga med.

Hoppa över semantiken i att "chippa" "mappa" "piggybacka" etc så länge om det brinner i kolan på dig.

Om du vill smacka på en turbo och ladda så pass lite att du landar på 220 - 250 Hkr så är det sannolikt vettigast att behålla orginal sprut. Man har mycket gratis med orginal sprut såsom fungerande kabelhärvor, fungerande kallstart mm. Man kan kolla tex med Vikingchip eller Turbocenter om dom har färdiga chip-lösningar för 16V med turbo .

Och jag vet hur kul det är med 16V och turbo men det är tyvärr måända inte det enklaste eller billigaste. Det kan nog vara så att en standard 740/940 Turbo är en betydligt enklare plattform för att lära sig grunderna på.

/Göran


_volvo1 skrev:
Kan man mappa en B234f motor med annat chip i brnsle och tändning.
typ från unichip ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Olika
907 Inlägg
2 juni 2010
#15
Jag får erkänna att jag inte var helt insatt i ämnet Unichip, trodde i min enfald att det var en tillverkare av trimprogramvara för originalstyrboxen men nu fick jag lära mig att det handlar om piggyback!

Är det inte Unichip som tävlar i Göta Kanal? smile

Mvh
Fredrik

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#16
Tack så mycke!
mvh

Sharky skrev:
Jag förstår om du blir uppspelad på läktaren...tongue

Varken typ Fredriq eller Marlboroman eller måhända jag är så där enkla att hantera alla gånger. Problemet med att besitta kunskap är ibland att man gör "fast forward" på nödvändig information och då kan det vara jobbigt att hänga med.

Hoppa över semantiken i att "chippa" "mappa" "piggybacka" etc så länge om det brinner i kolan på dig.

Om du vill smacka på en turbo och ladda så pass lite att du landar på 220 - 250 Hkr så är det sannolikt vettigast att behålla orginal sprut. Man har mycket gratis med orginal sprut såsom fungerande kabelhärvor, fungerande kallstart mm. Man kan kolla tex med Vikingchip eller Turbocenter om dom har färdiga chip-lösningar för 16V med turbo .

Och jag vet hur kul det är med 16V och turbo men det är tyvärr måända inte det enklaste eller billigaste. Det kan nog vara så att en standard 740/940 Turbo är en betydligt enklare plattform för att lära sig grunderna på.

/Göran


_volvo1 skrev:
Kan man mappa en B234f motor med annat chip i brnsle och tändning.
typ från unichip ?



Sök