3125
Sök

Byte av oljefilter

53 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
hej!

Är det lurigt att byta oljefilter på en peugeot 306 xsi?smile

Det är ngt som jag antar behövs på den nyss inhandlade bilen, grejen är att jag inte ens lyckats lokalisera filtret, var brukar det sitta?

Finns det ng e-handel som erbjuder bland annat oljefilter, eler är det bilens kaffefilter som finns här nere i byn?tongue

tack på förhand, alla svar till en  noob är roliga=)

Har tittat i instruktionsboken, filtret ska tydligne sitta i fronten, men jag tycker inte att det borde finnas plats för ett oljefilter där? Fyllde ju precis på glycol och destvatten till kylaren där.. hmm. Enlight my wolrd:D
Senast redigerat av arvidj (25 oktober 2006)

159 Inlägg
25 oktober 2006
oljefiltret har ja för mig brukar sitta nära oljetråget underbilen.
man brukar ha nå spec. verktyg när man tar loss filtret, men skruvar tebaka de nya filtret me armkraft.
mekonomen,biltema m.fl säljer oljefilter

272 Inlägg
25 oktober 2006
kanske sitter någon skyddsplast underifrån. annars borde det inte vara så svårt att se sitter oftast på undersidan av motorn. om du köper ett nytt innan du ska byta d gamla på t.ex mekonomen så ser du ju hur det ser ut är lättare att hitta då.. färgen kan iofs variera

d.v.s det är lättare om man lyfter upp bilen wink
Senast redigerat av mr_loffe (25 oktober 2006)

53 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
Okej, går det överhuvud taget att byta utan att lyfta bilen, man vill ju i´nte att det ska bli förjävla bökigt=) Vad kan det kosta om jag lämnar in bilen?

Tittade just på filter och "verktyg", det var inga stora pengar vi pratade om, hoppas nu bara det går att fixa utan att höja upp bilen, kan bli lurigt;)
Senast redigerat av arvidj (25 oktober 2006)

Väghyvel
252 Inlägg
25 oktober 2006
destvatten??  menar du destilerat vatten eller??
är ju bara o ta helt vanligt vatten ju..

5 710 Inlägg
26 oktober 2006
joel_h skrev:
destvatten??  menar du destilerat vatten eller??
är ju bara o ta helt vanligt vatten ju..

Skall man vara petnoga kör man på destillerat vatten.....dock duger det bra med kranvatten.....iaf i Sverige.

>>arvidj, du vet att du skall byta olja oxo va?
Dvs, oljefilter och olja byter man ihop, det finns ingen mening med att bara byta det ena av dessa 2.

MVH Jonas
..............

311 Inlägg
26 oktober 2006
Kör in på okq8 och lyft upp bilen där. Där finns även hinkar för att hälla spilloljan i så du blir av med den. Köp en billig oljefiltertång så brukar det inte vara något större problem, men som ovanstående:
Tappa ur oljan först, lossa avtappningspluggen ( brukar sitta längst ner under motorn),när du fått ur all olja, ta bort filtret.
Sätt sedan dit nya filtret ( smörj lite på gummipackningen med fingret och ny olja så tätar den bättre) och häll sist i ny olja i motorn. OBS Glöm inte att skruva dit avtappningspluggen innan du häller oljan!
Jag brukar även fylla ny olja i nya filtret innan jag skruvar dit den för att snabbare få upp oljetrycket, men det beror på hur filtret sitter till ( Kan tyvärr inte hur filtret sitter på din).
Brukar inte vara svårt att göra själv....

53 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
Tackar för det!

Sök