3367
Sök

Nivåreglering för xenonkonverterat halvljus bilprovning klar??

2 072 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#1
hmm kan man lita på detta?

http://www.tradera.com/Nivareglering-fo … 084667#pic

om annonsen ej finns: gå in på http://www.humanhabit.se/
klicka på  xenon halvljus nivåreglering

Sandzoo i da house

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 maj 2010
#2
humanhabit brukar väll gå att lita på.
Men jag vet inte om bilprovningen tycker det

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 072 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#3
LeafBox skrev:
humanhabit brukar väll gå att lita på.
Men jag vet inte om bilprovningen tycker det

jo de ju frågan sen om provningen godkänner den :S

Sandzoo i da house

4 005 Inlägg
4 maj 2010
#4
Är grejerna Emärkta så är det fritt fram.

Synd att det inte var några bilder på själva nivåregler-delen.

Som alltid så är det lite si och så med passformen på sådana här universalsaker så det får du väl räkna med.

Hellas nivåreglerkitt kostar runt 3000kr så det är väl rätt billigt...


1 653 Inlägg
4 maj 2010
#5
hella skickar dock med riktiga motorer som är gjorda för att jobba konstant, undra just hur länge originalmotorerna håller om de konstant ska åka fram å tillbaka...
+ att jag tror original är för långsamma, de kommer inte fixa det tillräckligt fort för att det ska va godkänt...

kul om någon ville prova, men jag tror mer på Hellas kit.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

160 Inlägg
4 maj 2010
#6
Thullen skrev:
hella skickar dock med riktiga motorer som är gjorda för att jobba konstant, undra just hur länge originalmotorerna håller om de konstant ska åka fram å tillbaka...
+ att jag tror original är för långsamma, de kommer inte fixa det tillräckligt fort för att det ska va godkänt...

kul om någon ville prova, men jag tror mer på Hellas kit.

Nivåregleringen behöver inte arbeta hela tiden för att det finns två sorters nivåreglering: Statisk och dynamiskt.

Statiskt: Ställer bara in sig när man startar bilen och är sedan fast

Dynamisk: Ändrar sig medans man kör

Båda dessa typer av nivåreglering är godkända av SBP

MVH Jesper

308 Inlägg
4 maj 2010
#7
Dessa kopplas ju dock till befintliga nivåmotorer. Står i produktbeskrivningen att bilen måste ha styrbara lampor från början.

Jag undrar däremot vad den lilla displayen är till för?


Speed FMK
849 Inlägg
4 maj 2010
#8
Har ju inte bara med detta att göra utan även med hurvida strålkastaren med reflektor och glas är gjort för xenon. Är tveksam till att det blir godkänt.

Mvh Ludde


1 Inlägg
5 maj 2010
#9
Bi0HaZZarD skrev:
Har ju inte bara med detta att göra utan även med hurvida strålkastaren med reflektor och glas är gjort för xenon. Är tveksam till att det blir godkänt.

Mvh Ludde

Håller med här, eftersom ljusbilden på en halogen strålkastare med xenon kitt i blir inte i närheten av en men halogen lampa.

Hade varit kul om det gick att få igenom sbp så hoppas någon kommer/har testat och vill dela med sig!

Mvh
A


1 653 Inlägg
5 maj 2010
#10
Jeppster skrev:
Thullen skrev:
hella skickar dock med riktiga motorer som är gjorda för att jobba konstant, undra just hur länge originalmotorerna håller om de konstant ska åka fram å tillbaka...
+ att jag tror original är för långsamma, de kommer inte fixa det tillräckligt fort för att det ska va godkänt...

kul om någon ville prova, men jag tror mer på Hellas kit.

Nivåregleringen behöver inte arbeta hela tiden för att det finns två sorters nivåreglering: Statisk och dynamiskt.

Statiskt: Ställer bara in sig när man startar bilen och är sedan fast

Dynamisk: Ändrar sig medans man kör

Båda dessa typer av nivåreglering är godkända av SBP

MVH Jesper

aha, hade jag ingen aning om, trodde alla var av typen dynamisk som du beskrev!
Kul, då lärde man sig något nytt big_smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 380 Inlägg
5 maj 2010
#11
verkar intressant ! frågan är ju vad sbp tycker om det hmm
ingen som ringt och frågat ?


160 Inlägg
6 maj 2010
#12
Thullen skrev:
Jeppster skrev:
Thullen skrev:
hella skickar dock med riktiga motorer som är gjorda för att jobba konstant, undra just hur länge originalmotorerna håller om de konstant ska åka fram å tillbaka...
+ att jag tror original är för långsamma, de kommer inte fixa det tillräckligt fort för att det ska va godkänt...

kul om någon ville prova, men jag tror mer på Hellas kit.

Nivåregleringen behöver inte arbeta hela tiden för att det finns två sorters nivåreglering: Statisk och dynamiskt.

Statiskt: Ställer bara in sig när man startar bilen och är sedan fast

Dynamisk: Ändrar sig medans man kör

Båda dessa typer av nivåreglering är godkända av SBP

MVH Jesper

aha, hade jag ingen aning om, trodde alla var av typen dynamisk som du beskrev!
Kul, då lärde man sig något nytt big_smile

Det todde jag också innan men så var inte fallet så om man har xenon så ska man inte starta bilen först och lasta sen men man råkar ha statisk reglering big_smile

Olika
907 Inlägg
6 maj 2010
#13
Om man byter till strålkastare från en bil med xenon som standard kan det kanske finnas en chans att få detta lagligt.
Vad jag vet så är inte en strålkastare avsedd för halogenlampa godkänd att sätta i xenonlampa i.
Dessutom är det väl bara D1S/D2S/D2R osv som är E-märkta, en H1/H3/H7 etc är det inte, oavsett vad kinesen skrivit på lådan...

Jag frågade bilprovningens kundtjänst om det gick att göra en installation med eftermonterad höjdreglering, spolning och E-godkända strålkastare så var svarat ja, om man gör en registreringsbesiktning eftersom det står inskrivet i bilens instrument att den har gasurladdningslampor.
Senast redigerat av fredriq (6 maj 2010)

Mvh
Fredrik

345 Inlägg
12 juni 2010
#14
Tjenare
Tänkte försöka mig på att besikta bilen med Xenonlampor så ja har köpt ett Humanhabit nivåregleringskitt (nämnt ovan) och har det nu här liggandes bredvid mig. Kruxet är ju att signalspänningen inte stämmer överens med bilens original signal.

Har ju bytt ut mitt elsystem mot 940 årsmod 96 samt har ja 940 strålkastare med elmotorer monterade med reglage för ställning av nivån från kupén. 3 polig kontakt där #1 är Plus (12V), #2 är Signal (0,73 - 0,85V) och #3 är Jord.

I Humanhabits kitt så är det också 3 kontakter, Blå = Minus (0V) , Gul = Plus (12V) och Grå = Signal (3.22V - 9.8V).

Men till synes så är det ju ganska stora skillnader i signalspänning, någon som har en idé på enkel lösning till detta? Man bör ju kunna bygga nån form av krets som omvandlar insignalen från HH-kittet till de nivåer man behöver till elmotorerna, så helt omöjligt borde det ju inte vara

Men som sagt, någon som har en idé?

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)


Sök