2616
Sök

Byte av Lambda sonden

15 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
Lämnade in min bil på felsökning på varningslampan lös. De släckte lampan och sa tänds den igen så är det lamdasonden som skall bytas. Är det något man kan göra själv? Har en Volvo 850glt -97

De sa att det skulle kosta 1300kr att byta hos dem (bilakuten)

Green Street Elite
676 Inlägg
31 oktober 2009
gå in på t.ex. mekonomen o fråga vad en lamdasond kostar, sen dra av det från priset du fick så ser du hur mkt du sparar på att göra ngt som varenda svensson kan klara av! smile

inte så svårt
1         hitta lamda sonden wink
1½    lös hur du ska kunna ta loss denna på enklaste vis ( hissa upp bilen, eller ta bort diverse grejer ivägen för att lätt kunna komma åt eller nått sånt )
2        ta reda på vad för storlek det är på lamdamuttern
3        följ sladden o koppla loss
4        meka loss lamdan ( kan iof vara en del problem om det nu skulle vara fast rostat eller om de e jävligt trångt men annars ska det inte vara några problem )
5       meka dit en ny lamdasond o koppla in kontakten igen
6      hissa ner bilen eller skruva tillbaka delarna du tog bort för att underlätta arbetet
7      titta ner i plånboken o kolla på alla sedlar du sparade genom att göra detta själv
8       KLART big_smile

en liten guide som borde funka på dom flesta bilarna ^^

Fd Bannad
657 Inlägg
31 oktober 2009
på min bil så kostade lambdasonden 700 kr, 500 spänn är billigt på verkstad.

Märkesbög

Livsnjutare
207 Inlägg
1 november 2009
glöm inte att ta bort + kablen från batteriet .
För när jag bytta lambda så fortsatte min lysa. Problemet var då att bilen hade lagrat felet fast än att jag bytt. Löste sig genom att skruva av plusskablen & låta den vara av i en halvtimme sen sätta dit den igen.
Men så är det kanske inte på alla bilar smile

Lycka till !

m.v.h erichson smile

-utan 940
1 728 Inlägg
1 november 2009
1300kr totalt? Isåfall lär det vara en Biltema-sond de sätter dit.
Sen sitter det väl två sonder i 850? En före och en efter katalysatorn?

1 754 Inlägg
1 november 2009
Morsan fick sin lambdasond bytt i torsdags. Idag slog varningslampan på igen! WTF?

Jag kan inget om allt.

Livsnjutare
207 Inlägg
1 november 2009
Holiace skrev:
Morsan fick sin lambdasond bytt i torsdags. Idag slog varningslampan på igen! WTF?

måste kanske radera gamla felkoder som lagrats ?

Dra av + kablen en halvtimme sen sätt dit den igen så lyser den inte smile

m.v.h erichson smile

15 Inlägg
1 november 2009
Bara för att lambdalampan lyser behöver det ju inte vara lambdan som har gjort sitt. Volvo har ju en lampan för att varna fel i motorstyrningen så det är väl ganska smart att läsa av felkoder först. Min bror ramlade in här häromdagen och det skulle bytas lambda för att lampan lös, läste felkoder och fick fram att det var nåt fel vid tomgången. Hittar en slang mellan insuget och vevhusventilationen som det var hål i, problemet löst!

Om lampan tänds igen efter den har släkts (felkoderna raderade) så är problemet fortfarande kvar.
Skulle det vara gamla felkoder skulle ju lampan lysa hela tiden...

45 Inlägg
12 juni 2010
Hej

Försöker få bort min lambdasond på en volvo 740 som sitter i grenröret. Har någon nått tips hur man får bort den? Man kommer ju inte åt muttern med en skiftnyckel. Enda jag kommer på är att klippa av kablarna och sätta på en hylsnyckel och sedan dra bort den med en spärrnyckel men då får ja ju inte dit den nya sen. En ring nyckel går ju inte heller för jag får ju inte igenom ena kontakten genom ringnyckeln.
Är riktigt trångt där vid muttern.

Någon som har nått knep?

Handledare
1 481 Inlägg
12 juni 2010
skruvo skrev:
Hej

Försöker få bort min lambdasond på en volvo 740 som sitter i grenröret. Har någon nått tips hur man får bort den? Man kommer ju inte åt muttern med en skiftnyckel. Enda jag kommer på är att klippa av kablarna och sätta på en hylsnyckel och sedan dra bort den med en spärrnyckel men då får ja ju inte dit den nya sen. En ring nyckel går ju inte heller för jag får ju inte igenom ena kontakten genom ringnyckeln.
Är riktigt trångt där vid muttern.

Någon som har nått knep?

Biltema bl.a har speciella hylsor med urtag för kabeln.

Sök