3389
Sök

Audi a4 vs Audi a4 !?

3 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Shooo alla bilkunniga typer!

Det är så att jag äger en Audi a4 2.0 Ts (Quattro) 220 hk som innehar årsmodellen 2008 ! Den andra snubben har en Audi a4 2.0 T 200 hk (utan Quattro) som innehar årsmodellen 2008 !

Nu har denna stad börjat snacka om vilken bil som är snabbast, eftersom att jag har spöat de flesta bilar i min klass samtidigt som denna snubbe "tog över" efter att jag var borta från staden i ett år.

Det så att vi ska göra upp för skojs skull & min fråga är om han ens har någon chans 0-160 ? Hans vänner påstår att hans bil gör 0-100 km/h på 6.9 s vilket är exakt vad min Audi gör dock att jag har Quattro som "boostar" starterna rätt så rejält, medans han antagligen låter däcken spinna.

Någon kunnig som vet?

Hittade lite information om bägge bilarna & allting borde tala för Quattron
(Eftersom att dom säger att hans bil gör 6.9 s 0-100 så är jag inte helt säker på om statistiken nedan stämmer, eller så är det bara så att de inte vet vad dom snackar om)

Audi a4 2.0 Ts 220 hk (Quattro) - Information
Totalvikt 2 070 kg
Acc. 0-100 6,9 sek
Topphastighet 243 km/h
Vridmoment 300 nm
Vridmoment vid varv 2 200 rpm
hk vid varv 5 900 rpm

Audi a4 2.0 T 200 hk (utan Quattro) - Information

Totalvikt 1 975 kg
Acc. 0-100 7,3 sek
Topphastighet 241 km/h
Vridmoment 280 nm
Vridmoment vid varv 1 800 rpm
hk vid varv 5 100 rpm

311 Inlägg
9 juni 2010
Om han inte har chippat sin så borde du ta honom rätt bra i starten med tanke på quattro, Fast din bil väger ju ca 100kg mer också jag tror det skulle vara rätt så jämt. 0-100 är det ju bara 0,4s skillnad så det är svårt att säga, iaf för mig som inte har så bra koll på audi.

Någon med bättre kunskap får hoppa in här nu!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 juni 2010
Svårt att säga, men din bil väger mer. Gör upp i ett blackrace så ser ni vem som får bäst tid.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
9 juni 2010
Det handlar mer om föraren och inte om bilen

För att du ska kunna få ner din 0-100 tid till det som står så ska du vara allt annat än snäll mot bilen. Din vän lika så
Senast redigerat av jocke_gronberg (9 juni 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juni 2010
jocke_gronberg skrev:
Det handlar mer om föraren och inte om bilen

För att du ska kunna få ner din 0-100 tid till det som står så ska du vara allt annat än snäll mot bilen. Din vän lika så

Precis, när bilarna är så lika är det bara upp till föraren.
Och som sagt, dom 0-100 tider som står i papperna är nog bara att kasta i skön tongue

Fast om det nu skulle va 100% perfekt allting så borde nästan du vinna tkr jag.
Ett tips, släng ut reservhjul och ha lite i tanken när ni ska rejsa! big_smile
Senast redigerat av LeafBox (9 juni 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
0-100 har jag genomfört 7.0 som bäst tid med min Quattro.
Sträckan vi brukar dra på kommer man max upp till 160-170 km/h så vi får se hur det hela slutar.

Reservdäcket har jag aldrig tagit bort kommer nog heller icke göra det (är lat), men att ha lite tank i bilen, det tricket brukar jag köra med! big_smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
9 juni 2010
sussaw skrev:
Nu har denna stad börjat snacka om vilken bil som är snabbast, eftersom att jag har spöat de flesta bilar i min klass samtidigt som denna snubbe "tog över" efter att jag var borta från staden i ett år.

Denna stad = Malmö? tongue Låter som om du menade en stad på 3000 inv och inte 300000 big_smile Men lycka till i racet!
Senast redigerat av FordRSC (9 juni 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

3 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
FordRSC skrev:
sussaw skrev:

Denna stad = Malmö? tongue Låter som om du menade en stad på 3000 inv och inte 300000 big_smile Men lycka till i racet!

Bor i Bunkeflo, men mina vänner finns lite här & där i Malmö, samtidigt som snubben bor på Söderkulla. När det bär av bär det av! wink

Ändå kul att se att knappt någon kan komma med ett givet svar angående detta.

1 863 Inlägg
10 juni 2010
Du borde ju fatta att det är svårt att svara på en sån fråga. Allt handlar om hur bilen mår, hur man är som förare, väderförhållanden, hur bra däck man har osv osv...

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 juni 2010
sussaw skrev:

Det beror på att det inte finns något givet svar. Känns som att det kan vara rätt så 50/50 om man tänker på alla yttre faktorer som nämnts tidigare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
11 juni 2010
som sagt svårt att svara på

har sett Audi 100 turbo med mossa på taket köra ifrån en nyare M5a med V10a vid ett race.

1 174 Inlägg
11 juni 2010
Allt hänger på föraren.

12 086 Inlägg
11 juni 2010
sussaw skrev:
FordRSC skrev:
sussaw skrev:

Bor i Bunkeflo, men mina vänner finns lite här & där i Malmö, samtidigt som snubben bor på Söderkulla. När det bär av bär det av! wink

Vadå kul o se? Du frågar en sak som med dina uppgifter till grund är omöjlig att svara på.

1 562 Inlägg
11 juni 2010
vad spelar de för roll när 120 är högsta lagliga hastigheten. detta svar är ett måste i varje liknande tråd.

62 Inlägg
12 juni 2010
bukeflo o söderkulla va din j**el hahah, piska han bara o ställ inga dumma frågor

502 Inlägg
12 juni 2010
Skulle gissa på att starten & växlingen är helt avgörande för vem som vinner. Fixar du båda galant, så fixar du nog racet också. Lycka till!

1 422 Inlägg
12 juni 2010
fwd = mindre drivlineförluster så ungefär samma effekt på drivhjulen medas din också är tyngre. Skulle säga att det är rätt lika till 100 iaf om bilarna körs under liknande förhållanden sedan är det nästan så den bör dra lite bättre.

Svartlistad
446 Inlägg
12 juni 2010
Dra upp din quattro till varvstoppet sen kliver du av kopplingen och där har du vinst i starten iaf! *

* kan dock inte garantera att din koppling kommer gilla det! // Jimmy

VIP Medlem
251 Inlägg
13 juni 2010
håller med jimmy.. Men lycka till iaf smile   
Som sagt är det vääldigt svårt att veta då det finns en viktskillnad. Du tar han säkert i starten, men finns inget som säger emot att han är ifatt dig när ni ligger på sisådär 2-3 wink

Sök