2565
Sök

Volvo 745 b230et vandrar på tomgång, dör ibland

134 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjo

Var ute nyss och monterade öppet filter och en öppen dumpventil.
Bilen började vandra orolig på tomgång, pendlade mellan 500 och 1000 rpm, och om man varvar och släpper så kan den dö när man låter den falla i varv.

Kan öppet filter skada LMM?

Ibland stänger inte dumpen som den ska (ska åtgärdas innan jag börjar köra med bilen), men jag har kollat att den är helt stängd och även då vandrar tomgången likadant.

Jag har inte kopplat vevhusventilationen till luftfiltret ännu.

Allt annat är fortfarande original.

134 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#2
Har pratat med min gode vän Niklas och det måste tydligen vara absolut soptätt i dumpen för att luftmassemätaren inte ska balla ur, så det lär ju vara felet...

1 210 Inlägg
27 maj 2010
#3
Är de öppen dump?  kan vara den som spökar för dig.. vet att vissa bil modeller med lmm är känsliga mot dom..

Montör
664 Inlägg
28 maj 2010
#4
Är det inte Bosch K-Jetronic insprutning på ET-motorn? Isåfall finns det ju ingen traditionell LMM, utan mätningen sker mekaniskt. Däremot så är dessa sprut extremt känsliga för läckor i slangar osv, så kolla att allting sitter som det ska och att dumpen är helt tät/stängd på tomgång. Är den inte det så behöver den ställas in så den är det, och går det inte så får den antingen byggas om till återcirkulerande eller så måste en återcirkulerande dumpventil monteras. smile

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Bärs!
3 456 Inlägg
28 maj 2010
#5
berthelsen skrev:
Är det inte Bosch K-Jetronic insprutning på ET-motorn?
Ja, på B21ET

Nej, på B230ET

Garaget.org peakade 2008.

134 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#6
Nu är det fixat, går skitbra (bakaxelras för tillfället :-D), men nu är man ju sugen på chip... någon som har lite erfarenhet av chip till b230et? Annars beställer jag ett viking den 25:e ;-)


Sök