3553
Sök

Tankmätaren rör på sig under körning [Filmklipps Länk]

S40 T4
584 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej, det är så att tank mätaren rör på sig vid körning och mest vid svängar.

någon som skulle kunna veta vad som är fel?

Bilen är en: Renault 5 GTS -91

Klipp Länk: http://www.garaget.org/video/gu6rg765w7ap
Senast redigerat av Shady_killen (10 juni 2010)


1 723 Inlägg
10 juni 2010
#2
Mätaren är av den kvalisorten att den påverkas av att bensinen rör på sig. Gjorde så på min gamla 240 och även på min Trans Am.

2 337 Inlägg
10 juni 2010
#3
Precis, vissa mätare är sådana. Inget fel, förutom möjligtvis på hela konstruktionen då wink Men kör lite tgb 11, 13 eller 20 så kommer du att vara nöjd med att mätaren bara rör på sig sådär lite tongue

S40 T4
584 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#4
Sarge skrev:
Precis, vissa mätare är sådana. Inget fel, förutom möjligtvis på hela konstruktionen då wink Men kör lite tgb 11, 13 eller 20 så kommer du att vara nöjd med att mätaren bara rör på sig sådär lite tongue

haha men fortfarande att den inte ska vara så det är ju de det handlar om tongue

asså den gjorde det inte innan.. började för ett tag sen så jag trodde det va tankgivaren men tog och öppnade tanklocket och tog ur amaturen så hittade jag den loss så jag satte ihop den igen men fortfarande att den fortsätter så här.

ingen som vet vad det skulle kunna vara?

jord fel? hur mäter jag det? (har multimeter)

något med tankgivaren?
Senast redigerat av Shady_killen (10 juni 2010)


Renaultskadad
694 Inlägg
11 juni 2010
#5
nä den skall inte röra sig alls under körning då d sitter bafflar i tanken som funkar som en catchtank. så bensinen runt och i mätarröret rör sig inte. jar gissar snarare på elfel


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
11 juni 2010
#6
Amerikanska bilar har den sortens mätare utan inbyggd tröghet, den reagerar på backar, acceleration, svängar och inbromsningar. Enda gången man har ett någorlunda värde på bensinnivån är om man kör i jämn fart på en rak väg utan backar, alternativt på en plan parkering big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
11 juni 2010
#7
Niklasw skrev:
Amerikanska bilar har den sortens mätare utan inbyggd tröghet, den reagerar på backar, acceleration, svängar och inbromsningar. Enda gången man har ett någorlunda värde på bensinnivån är om man kör i jämn fart på en rak väg utan backar, alternativt på en plan parkering big_smile

Hehe, inte bara jänkebilar. T.ex Volvo PV, Duett och Amazoner har den "missen": smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

S40 T4
584 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#8
Defcon skrev:
nä den skall inte röra sig alls under körning då d sitter bafflar i tanken som funkar som en catchtank. så bensinen runt och i mätarröret rör sig inte. jar gissar snarare på elfel

okej gissar något åt ditt håll.. men jag mäte kablar o kontaken till tankgivaren utan nåågon nytta allt verkade stämma men har inget att jämföra med haha.. men skulle gissat på att givaren börjar paja?

hur tror du jag kan felsöka den då? eller lyckas att hitta felet?


Renaultskadad
694 Inlägg
13 juni 2010
#9
jag hade provat att byta armaturen och se om d hade hjälpt


S40 T4
584 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#10
Defcon skrev:
jag hade provat att byta armaturen och se om d hade hjälpt

gött då är det bara att säga till om du har i samma nummer big_smile


1 482 Inlägg
13 juni 2010
#11
Samma på min 540n, men det går inte lika fort i svängningarna smile men det rör sig lite.

BLT Service
Theracords Music Label

S40 T4
584 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#12
Noxxer skrev:
Samma på min 540n, men det går inte lika fort i svängningarna smile men det rör sig lite.

det blir värre än filmen nästan till tom tank osv. helt sjukt tongue


583 Inlägg
14 juni 2010
#13
Amen, har liknande på min Trans Am, den rör sig lite beroende på svängar backar och acceleration. Har man lite kännsla för bilen dock kan man förstå om brännslet är slut eller ej.

Jag har för mig att tankmätaren styrs av resistans. Dvs att om det är jordfel någonstanns så borde du antingen få "fulltank" eller "tom tank" hela tiden. Detta är givetvis bara vad jag tror. Skiljer sig säkert mellan olika bilar och modeller hur de fungerar.

Ifall du väljer att kolla upp det är det givetvis din egen sak. Jag lever dock med mitt "inbyggda" fel utan problem. 10-15 sekunder på rak mark så ser man ju hur mycket brännle man har kvar tongue. Den drar inte mer för att man svänger tongue.

Ifall du inte får svaret här så är givetvis något Renault forum att föreslå.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

S40 T4
584 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#14
ajonasson skrev:
Amen, har liknande på min Trans Am, den rör sig lite beroende på svängar backar och acceleration. Har man lite kännsla för bilen dock kan man förstå om brännslet är slut eller ej.

Jag har för mig att tankmätaren styrs av resistans. Dvs att om det är jordfel någonstanns så borde du antingen få "fulltank" eller "tom tank" hela tiden. Detta är givetvis bara vad jag tror. Skiljer sig säkert mellan olika bilar och modeller hur de fungerar.

Ifall du väljer att kolla upp det är det givetvis din egen sak. Jag lever dock med mitt "inbyggda" fel utan problem. 10-15 sekunder på rak mark så ser man ju hur mycket brännle man har kvar tongue. Den drar inte mer för att man svänger tongue.

Ifall du inte får svaret här så är givetvis något Renault forum att föreslå.

Mvh
Anders

jordfel är det inte för har mät osv redan o kollat kablar men det är nog tankamaturen wink

bilen drar mer när du svänger om du har servo tongue

men denna renault 5an har ej servo big_smile



Sök