3325
Sök

Mobila fartkameror, felinställda? eller är det ny teknik?

12 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#1
dessa små hämska varelser, fartkameror

jag pendlade 40-50kph/ för fort efter e4an och noterade att det blixtrade för bilen framför~

jag bromsade in kraftigt och och passerade i 90, men kameran tog mig ändå.(90 eller 100 på vägen)

kan jag bli bötfäld med indraget körkort för detta, eller är det den aktuella hastigheten vid fototillfället som gäller?

någon som har haft liknande upplevelser?
Senast redigerat av M0ppeN (16 juni 2010)

20 Inlägg
16 juni 2010
#2
Kamerorna är inställda så att de tar bilder lite då och då. Du behöver inte köra för fort förbi en kamera för att den ska ta en bild. Jag vet inte om de kollar bilbälte eller om det är för "syns" skull att de visar att det blixtrar.

12 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#3
självfallet kan det vara en tillfällighet att man kom med på kort.

men jag har läst *någonstans* om nya läskiga kameror som med hjälp av dopplereffekten och radar, kollar bilens hastighet upp till 20ggr innan fototillfället.
det är inget man direkt vill bli utsatt för sad

jag menar, ska jag behöva vara orolig för att man blir tagen för fortkörninig?
Senast redigerat av M0ppeN (16 juni 2010)

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
16 juni 2010
#4
Smaa: Jag vill gärna veta vart du fått det ifrån?...

M0ppeN: Dom mäter din hastighet med hjälp av laser och det är den hastigheten som registreras, sen tas bilden när du är tillräckligt nära, det hjälper inte att köra sakta precis bredvid kameran...


20 Inlägg
16 juni 2010
#5
Jag kan tyvärr inte visa källa. Gudmammas sambo jobbar som trafikpolis. Ni behöver inte tro på mig heller.

Ont. Nej jag tycker inte att du ska vara speciellt nervös.  Har hänt mig ett par gånger (ca 3) faktiskt att det blixtrat. Enda gången jag har varit nervös var när jag körde en hyrbil och det blixtrade. Man ville ju inte ha papper från dem. Och det kom inga heller.

20 Inlägg
16 juni 2010
#7
rawan92 skrev:
http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Trafiksakerhetskameror1/Vanliga-fragor/
Om det var menat till mig så är jag inte intresserad smile

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
16 juni 2010
#8
Tänkte bara rent allmänt så att folk kan läsa där och inte vräker ut en gissning eller något som en vän till en vän till en farbros sons flickväns farfar har sagt..
Det händer väldigt ofta i trådar om detta ämnet


20 Inlägg
16 juni 2010
#9
rawan92 skrev:
Tänkte bara rent allmänt så att folk kan läsa där och inte vräker ut en gissning eller något som en vän till en vän till en farbros sons flickväns farfar har sagt..
Det händer väldigt ofta i trådar om detta ämnet
Skulle förvåna mig om det står något om hur ofta en kamera tar bilder. Jag är ganska säker på att de INTE endast tar bilder när de registrerar fortkörningar. Rätta mig om jag har fel, då får jag lära mig mer smile

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
16 juni 2010
#10
Endast fortkörare fotograferas

Trafiksäkerhetskamerorna aktiveras under de perioder då olycksrisken är som störst, till exempel på natten.

Kamerorna mäter fordonets hastighet med hjälp av radar, och FOTOGRAFERAR BARA NÄR NÅGON KÖR FORTARE än vad som är tillåtet på vägen. Bilden kompletteras med information om bland annat tid, plats och hastighet, och skickas automatiskt via telenätet till polisen. Polisen utreder sedan ärendet och bötfäller föraren.


Källa:
http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Tra … gerar-det/


20 Inlägg
16 juni 2010
#11
Härligt då har jag lärt mig något nytt och ska höra med gubben imorgon.

Då skulle jag vilja ha en förklaring på hur jag kan ha blivit fotograferad 3 gånger (nej, jag kör inte för fort) och fått förklarat att de fotograferar på måfå ibland. Jaja, kör lugnt!

4 005 Inlägg
16 juni 2010
#12
M0ppeN skrev:
dessa små hämska varelser, fartkameror

jag pendlade 40-50kph/ för fort efter e4an och noterade att det blixtrade för bilen framför~

jag bromsade in kraftigt och och passerade i 90, men kameran tog mig ändå.(90 eller 100 på vägen)

kan jag bli bötfäld med indraget körkort för detta, eller är det den aktuella hastigheten vid fototillfället som gäller?

någon som har haft liknande upplevelser?
De mobila fartkamerorna ställs upp och kalibreras av polisman på plats genom att provmäta ett par fordon.

Om du åker förbi i för hög hastighet så aktiveras kameran och tar ett kort på dig och ditt fordon.
Det är irrelevant om du bromsar ner, förmodligen så hade du inte sänkt din hastighet tillräckligt.

Rena specifikationer om kameror har Polis eller Trafikverket aldrig gett ut vad jag har sett.


Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
16 juni 2010
#13
Har du möjligtvis bytt till större fälgar?
Annars är det nog fel på din mätare eller så har du missat att hastighetsbegränsningen ändrats..


:-)
367 Inlägg
16 juni 2010
#14
Eftersom att frågor om allt helt plötsligt haglar in så kör jag också på en:

Hur mycket fortare än den angivna hastigheten måste man köra för att kameran skall plocka en?

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 juni 2010
#15
Kameran mäter din hastighet när du är 75 m från den, och tar kortet på 15 m håll. Det är bäst att hålla hastigheten när det är mörkt om man åker på en kameranedlusad väg man inte känner utan och innan. Och så finns det ju andra anledningar, vilt och folk som är ute och går med hunden utan reflex t ex.


*BECE**
334 Inlägg
16 juni 2010
#16
7km/h tror jag det är


2 452 Inlägg
16 juni 2010
#17
själv blev jag bötfäld av laser nu i veckan på 50 väg fast jag körde exakt 50...jag blev klockad på 62 km/hlasern drog borg 3 km sen drog dom bort 3km ...blev 6 km för mycket....tyvär så visade det sig att jag har 18 tums fälgar med 215/45/18 däck...för att jag skulle klarat mig utan böter så hade jag varit tvungen att köra i 45 km enligt bilens mätare....o han var shysst polismanen han tog fram boken som dom har vid flygande inspektion o vissade skillnaden på orginal som skall sittta på mot dom jag har nu.

döden kommer tillbaka


Sök