2923
Sök

Honda Accord 1992, knarrar framtill vid sväng

164 Inlägg
Igår 06:54
Trådstartare
#1
Noterat de senaste veckorna att det kommer ett knarrande ljud framtill i bilen i samband med sväng. Det sker oavsett höger eller vänstersväng vid ett visst rattutslag. Verkar dock bara låta i samband med att jag gasar. Om bilen bara rullar utan gaspåslag så hör jag ingenting. Den är framhjulsdriven så börjar fundera på om det har något med drivknutar etc att göra.

Vid service för ett par år sedan påpekade man att det läcker fett från damaskerna vid drivknutarna (eller åtminstone någonstans vid framhjulen), om det inte är någon annanstans det tar i i samband med att jag ger gaspåslag.

Har haft bilen stående på tomgång och prövat med fullt rattutslag men inget knarrande, så vette katten vad det är.

6 025 Inlägg
för 20 timmar sedan
#2
Herre gud! Om de som gjorde service för några år sedan påpekade att det läckte fett från drivknutarna fram så varför bytte du inte  damasker och fyllde på fett direkt?!
Felet är antagligen med din beskrivning slitna yttre drivknutar eller möjligen hjullager eftersom fettet har försvunnit.
Man blir ju förvånad av att om en firma som gör service påpekar att det läcker fett från en drivknut (och sånt är lätt att se om det kommer från en drivknut) så varför fixar man det inte direkt!?


7 359 Inlägg
för 19 timmar sedan
#3
Till att börja med vill jag erkänna att jag inte vet vilken typ av framhjulsupphängning ifrågavarande bil har.
Men - om den har "person" med övre kula så:
Öppna motorhuven.
Tryck ner en framskärm i taget och lyssna om den "knarrar".
I s f den övre kulan som "gått torr".
Gissar jag.

164 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Herre gud! Om de som gjorde service för några år sedan påpekade att det läckte fett från drivknutarna fram så varför bytte du inte  damasker och fyllde på fett direkt?!
Felet är antagligen med din beskrivning slitna yttre drivknutar eller möjligen hjullager eftersom fettet har försvunnit.
Man blir ju förvånad av att om en firma som gör service påpekar att det läcker fett från en drivknut (och sånt är lätt att se om det kommer från en drivknut) så varför fixar man det inte direkt!?
För att jag är dum i huvudet, antagligen. Det var inga mängder som läckte. Jag frågade firman i fråga och det var inget akut. Sen har det hänt en jävla massa skit i livet som gjort att jag fått fokusera på annat.

164 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#5
Efter diverse avsyning har jag sett att damaskerna fått en reva på båda sidor, är väl bara en tidsfråga innan de brister helt. En bekant tyckte att det var säkrast att byta drivknutarna eller rengöra dem ordentligt och såklart byta damasker.

Inga moralkakor tack, har haft nog mycket elände ändå de senaste månaderna, men tips inför att byta dessa själv mottages gärna.

Yttre drivknutar går att hitta men tydligen finns inte inre drivknut/drivaxel att få tag på till bilen, så utgår från att det inte är att bara byta hela drivaxeln.


Sök