5007
Sök

Hur bygger man ett eget högpassfilter?

113 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#1
Tjenare.
Undrar hur man skulle kunna gå till väga för att bygga ett eget högpassfilter, eller lågpassfilter?
Har en kompis som byggt ett eget högpassfilter då har han bara anslutit en liten kondensator till diskanter och mellanregister.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

10 287 Inlägg
19 oktober 2006
#2
Jag antar att du menar passiva filter.
Sådana bygger man genom att kombinera spolar och kondensatorer (samt i vissa fall även motstånd).
Enklast möjligt är en kondensator för ett HP filter eller en spole för ett LP filter men då får man tyvärr bara 6dB/oktav.
Vill man ha brantare filter som dessutom tar hänsyn till elementens impedansvariationer så blir det till att lära sig filterteknik och räkna i det komplexa talplanet (jw-räkning).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

113 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#3
Det enklaste sättet verkar mer......hm enkelt och billigt:)
Jo men om jag nu vill ta bort basfrekvenserna från mellanregistren i bilen(tror jag har två fram två bak) är det bara att löda på en liten kondensator till varje högtalare i plus eller minus på kabeln?
Och isåfall vilken kondensator?
Är det bra för HU'n/steget? Är det skadligt för något?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 oktober 2006
#4
VIvanCO skrev:
Det enklaste sättet verkar mer......hm enkelt och billigt:)
Jo men om jag nu vill ta bort basfrekvenserna från mellanregistren i bilen(tror jag har två fram två bak) är det bara att löda på en liten kondensator till varje högtalare i plus eller minus på kabeln?
Och isåfall vilken kondensator?
Är det bra för HU'n/steget? Är det skadligt för något?

Det är inte skadligt för nånting. Storleken på en kondign beror på två saker:

1. Den frekvens du vill börja skära vid
2. Vilken impedans elementet har

Om du säger det kan jag hjälpa dig. Eller så kan du söka på "passive crossover" på nätet och lära dig lite extra samtidigt :-)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

113 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#5
jonash skrev:
VIvanCO skrev:
Det enklaste sättet verkar mer......hm enkelt och billigt:)
Jo men om jag nu vill ta bort basfrekvenserna från mellanregistren i bilen(tror jag har två fram två bak) är det bara att löda på en liten kondensator till varje högtalare i plus eller minus på kabeln?
Och isåfall vilken kondensator?
Är det bra för HU'n/steget? Är det skadligt för något?

Det är inte skadligt för nånting. Storleken på en kondign beror på två saker:

1. Den frekvens du vill börja skära vid
2. Vilken impedans elementet har

Om du säger det kan jag hjälpa dig. Eller så kan du söka på "passive crossover" på nätet och lära dig lite extra samtidigt :-)

mvh Jonas

1. Vid vilken frekvens börjar mellanregistret.......eller där basen slutar?(just nu så spelar baslådan frekvenser upp till ungefär 120Hz)

2. Det är orginal högtalarna, dem är kanske på 4ohm.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

10 287 Inlägg
23 oktober 2006
#6

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
#7
VIvanCO: Läser du inte dina PM? Jag skickade ett PM samma kväll som du frågade mig.

Nu svarade bumpe i den tråden, men det blev lite fel hans kopplingsanvisning. Kondensatorn ska sitta i serie med högtalarpluskabeln och spolen ska sitta parallellt över högtalaren, som bumpe råkade skriva så skulle det bli ett lågpassfilter istället för ett högpassfilter.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 oktober 2006
#8
Sry, lite trött där men det var ju rätt komponenter iaf:D


21 761 Inlägg
24 oktober 2006
#9
Jovisst, sånt händer. Jag fick liknande komponentvärden, lite annorlunda men det beror ju på vilken filterdesign man väljer. Jag utgick från Linkwitz-Riley.

10 287 Inlägg
24 oktober 2006
#10
Linkwitz-Riley summerar väldigt snyggt men det är bara meningsfullt när man har elementen i närheten av varandra.
Jag själv brukar bara bygga LR filter.

/Göran

Drönirettab skrev:
Jovisst, sånt händer. Jag fick liknande komponentvärden, lite annorlunda men det beror ju på vilken filterdesign man väljer. Jag utgick från Linkwitz-Riley.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
24 oktober 2006
#11
Att det blev denna design beror bara på att boken som jag kikade i utgick från Linkwitz-Riley, tänkte själv inte på hur frekvensgången blir med fasvridningar och liknande. Boken verkar mest beskriva Butterworth och Linkwitz-Riley när det gäller 2 och 3-vägs filter.

"The loudspeaker design cookbook" heter boken(5:e upplagan), Vance Dickason har skrivit den.

1 171 Inlägg
26 oktober 2006
#12
Tyvärr så fungerar inte sådana filter alls, alltså passiva filter uträknade utifrån enkla formler. Anledningen är att impedansen varierar starkt med frekvensen så att frekvensgången kommer att formas efter impedanskurvan. Mellanregistrena har en stor peak i impedansen någonstans i basområdet, ja ni fattar vad som händer, med en seriekondensator tex får man en stor peak i responsen och filtret dämpar inte som man vill.

Det är oftast en bättre och billigare lösning med aktiva filter i bil. Det finns huvudenheter med en sådan funktion där frekevnsområdet delas mellan "front" och "back". Det finns även många slutsteg med inbyggda aktiva filter av varierande kvalitet.

Det bästa är förstås ifall man kan mäta upp frekvensresponsen från elementen i bilen och dimensionera filtrena utifrån det, men det går ju även att chansa lite med aktiva filter iom att de beter sig mer förutsägbart än de passiva som man verkligen behöver veta vad man gör för att få till.

mvh
/Martin
Senast redigerat av zoopåse (26 oktober 2006)


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 oktober 2006
#13
Eh......jag vill bara poängtera att passiva filter funkar alldeles utmärkt, det gär även formlerna och för den som vet nåt så finns även formler för att dämpa peakar.

Men det behövs inte alltid.

mvh Jonas

zoopåse skrev:
Tyvärr så fungerar inte sådana filter alls, alltså passiva filter uträknade utifrån enkla formler. Anledningen är att impedansen varierar starkt med frekvensen så att frekvensgången kommer att formas efter impedanskurvan. Mellanregistrena har en stor peak i impedansen någonstans i basområdet, ja ni fattar vad som händer, med en seriekondensator tex får man en stor peak i responsen och filtret dämpar inte som man vill.

Det är oftast en bättre och billigare lösning med aktiva filter i bil. Det finns huvudenheter med en sådan funktion där frekevnsområdet delas mellan "front" och "back". Det finns även många slutsteg med inbyggda aktiva filter av varierande kvalitet.

Det bästa är förstås ifall man kan mäta upp frekvensresponsen från elementen i bilen och dimensionera filtrena utifrån det, men det går ju även att chansa lite med aktiva filter iom att de beter sig mer förutsägbart än de passiva som man verkligen behöver veta vad man gör för att få till.

mvh
/Martin

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 171 Inlägg
27 oktober 2006
#14
Det är riktigt att man kan få passiva filter att fungera bra, i många fall är det faktiskt det bästa iom att man har möjlighet att driva högtalarna högomigt där det behövs för att minska distorsion.

Däremot så är det inte lätt att få till. Det som gör det särskillt svårt med just passiva filter är att elementens impedanskurva kommer att påverka filtrets funktion i så hög grad. En konjugatlänk för basresonansen i ett bas/mellanresiterelement blir en väldigt otymplig lösning.

Om man skulle räkna ut en sådan seriekondensator för att skära av basen utifrån standardformler så skulle det resultera i en frekvensrespons med dels en bred svacka ovanför elementets resonans i lådan en stor peak vid resonansen (där kondensatorn i stort sett inte dämpar alls) följt av en avrullning med ca 6dB/oktav utöver högtalarens och bilkupens egen avrullning. Man kan alltså lungt säga att en sådan filterlösning inte fungerar eller iaf fungerar extremt dåligt. Filtret gör ju inte det man hade tänkt. Även om man sätter dit en spole parallellt över elementet så kan det fortfarande vara problem att få till, helst bör man designa filter och högtalarelement/låda samtidigt som en enhet eftersom det passiva filtret påverkar så mycket.

När man designar passiva filter så behöver man ha väldigt bra koll på hur det fungerar. Man kan inte förenkla bort de bitarna som har störst betydelse (impedans och frekvensgång) som man gör om man går efter kokboksformlerna.

Aktiva filter har klara fördel här i bil, särskillt för delningar mot bashögtalare (pga att högtalarnas resonansbeteende är svårare att hantera i basen med passiva filter). De påverkas inte av elementens egen impedans utan man kan lita på att den filterkurva man lägger till utöver elementens egen respons i bilen är den som filtret har oavsett vilka högtalare man använder. Om man inte har möjlighet att mäta är detta en väldigt stor fördel.
Senast redigerat av zoopåse (27 oktober 2006)


21 761 Inlägg
27 oktober 2006
#15
Jag tror ändå att det inte spelar så hemskt stor roll, bilens kupe "förstör" nog ljudet mer märkbart än vad diverse impedansvariationer gör med filtret.

Om VIvanCO ville så skulle han säkert köpa ett steg eller en annan HU så att det gick att dela bort de lägsta basfrekvenserna redan i lågnivån.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 oktober 2006
#16
Alltså, du kan din teori vad det verkar. Men nu var frågan väl om mellanregister och diskant, och det behövs inte krånglas till mer än nödvändigt! Ett vanligt 12dB Linkwitz t.ex med en RClänk till diskanten funkar utmärkt.

Sen håller jag med om att för många så är det bättre med ett aktivt filter, men det finns ocså exempel på element där man måste ha en notch-del t.ex, och kör du då aktivt så behöver du inte bara ett filter utan en EQ med....

mvh Jonas

zoopåse skrev:
Det är riktigt att man kan få passiva filter att fungera bra, i många fall är det faktiskt det bästa iom att man har möjlighet att driva högtalarna högomigt där det behövs för att minska distorsion.

Däremot så är det inte lätt att få till. Det som gör det särskillt svårt med just passiva filter är att elementens impedanskurva kommer att påverka filtrets funktion i så hög grad. En konjugatlänk för basresonansen i ett bas/mellanresiterelement blir en väldigt otymplig lösning.

Om man skulle räkna ut en sådan seriekondensator för att skära av basen utifrån standardformler så skulle det resultera i en frekvensrespons med dels en bred svacka ovanför elementets resonans i lådan en stor peak vid resonansen (där kondensatorn i stort sett inte dämpar alls) följt av en avrullning med ca 6dB/oktav utöver högtalarens och bilkupens egen avrullning. Man kan alltså lungt säga att en sådan filterlösning inte fungerar eller iaf fungerar extremt dåligt. Filtret gör ju inte det man hade tänkt. Även om man sätter dit en spole parallellt över elementet så kan det fortfarande vara problem att få till, helst bör man designa filter och högtalarelement/låda samtidigt som en enhet eftersom det passiva filtret påverkar så mycket.

När man designar passiva filter så behöver man ha väldigt bra koll på hur det fungerar. Man kan inte förenkla bort de bitarna som har störst betydelse (impedans och frekvensgång) som man gör om man går efter kokboksformlerna.

Aktiva filter har klara fördel här i bil, särskillt för delningar mot bashögtalare (pga att högtalarnas resonansbeteende är svårare att hantera i basen med passiva filter). De påverkas inte av elementens egen impedans utan man kan lita på att den filterkurva man lägger till utöver elementens egen respons i bilen är den som filtret har oavsett vilka högtalare man använder. Om man inte har möjlighet att mäta är detta en väldigt stor fördel.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök