Tyvärr så fungerar inte sådana filter alls, alltså passiva filter uträknade utifrån enkla formler. Anledningen är att impedansen varierar starkt med frekvensen så att frekvensgången kommer att formas efter impedanskurvan. Mellanregistrena har en stor peak i impedansen någonstans i basområdet, ja ni fattar vad som händer, med en seriekondensator tex får man en stor peak i responsen och filtret dämpar inte som man vill.
Det är oftast en bättre och billigare lösning med aktiva filter i bil. Det finns huvudenheter med en sådan funktion där frekevnsområdet delas mellan "front" och "back". Det finns även många slutsteg med inbyggda aktiva filter av varierande kvalitet.
Det bästa är förstås ifall man kan mäta upp frekvensresponsen från elementen i bilen och dimensionera filtrena utifrån det, men det går ju även att chansa lite med aktiva filter iom att de beter sig mer förutsägbart än de passiva som man verkligen behöver veta vad man gör för att få till.
mvh
/Martin
Senast redigerat av zoopåse (26 oktober 2006)