3674
Sök

740 tic dricker nåt sjukt mycket bensin..

22 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Har en 740 tic (b230et) och den dricker drygt 2,2-2,5 L milen..   kommer drygt 28 mil på drygt 60 L :S
Är det någon här på garaget som har en aning om vad som kan vara fel?  tacksam för svar!

301 Inlägg
20 juni 2010
kan vara fullt normal förbrukning beroende på hur du kör!
ju mer den laddar ju mer drar den ju!

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 juni 2010
knurre skrev:
Har en 740 tic (b230et) och den dricker drygt 2,2-2,5 L milen..   kommer drygt 28 mil på drygt 60 L :S
Är det någon här på garaget som har en aning om vad som kan vara fel?  tacksam för svar!

har du kollat så den inte läcker soppa vid tank armaturen ?
går den som den ska ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

326 Inlägg
21 juni 2010
hade samma problem förr på min tongue även fast jag körde hur lugnt som helst (för att slippa tanka ofta) men de hjälpte inte, sen bara slutade den dra så mkt , och de tyckte jag va konstigt för nu drar den runt litern hela tiden tongue

560 Inlägg
21 juni 2010
Min 740  tic  då bensinen kostade en 10a litern körde jag 25 mil för 500.-    men där va större spridare o turbon visslade på tomgång..

22 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
Den går helt normalt och laddtrycket ligger på 0,6 bar och jag kör inte så hårt (enligt mig).
Nu ett par tankar senare och lugnare körning så ligger den på dryga 1,4-1,6 L milen.. det får duga smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 juni 2010
tror de är ganska normalt min 940 turbo jag hade drog drygt 2 liter milen lite under de om man körde lungt men snittade 25-30 mil på full tank 60 liter och de är ju samma motorer så.

så vida du inte har gammla modellerna. som har et osv. men men hur som helst rödblocks turbosarna har alltid vart kända för dra lite soppa så men roliga är dom iaf big_smile
Senast redigerat av MrEricsson (26 juni 2010)

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 juni 2010
MrEricsson skrev:
tror de är ganska normalt min 940 turbo jag hade drog drygt 2 liter milen lite under de om man körde lungt men snittade 25-30 mil på full tank 60 liter och de är ju samma motorer så.

så vida du inte har gammla modellerna. som har et osv. men men hur som helst rödblocks turbosarna har alltid vart kända för dra lite soppa så men roliga är dom iaf big_smile

..tror ärligt talat inte detta är så himla normalt egentligen.
Även fast det är turboplus-paket och liknande, så ska det väl ändå inte dra runt 2 liter milen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 798 Inlägg
26 juni 2010
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:

Även fast det är turboplus-paket och liknande, så ska det väl ändå inte dra runt 2 liter milen?

Nej de kan fan inte va normalt alls min bmw me v8 på 4 liter den drog max 1.5 men då var de på vintern körde man lite längre sträckor var 1-1.1 l inget problem o då hade den ändå fel utväxling så den drog mer på grund av det

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 juni 2010
fredde85 skrev:
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:

Nej de kan fan inte va normalt alls min bmw me v8 på 4 liter den drog max 1.5 men då var de på vintern körde man lite längre sträckor var 1-1.1 l inget problem o då hade den ändå fel utväxling så den drog mer på grund av det

Precis min åsikt. Tror de som har problemet att de drar 2 liter milen, skulle ha kollat över sina motorer i stället för att kasta rappakalja över dem..

2 Inlägg
26 juni 2010
Min 945 turbo dricker 1 lit/mil vid långfärd och 1,2-1,3 lit/milen när jag drar den. Känns mer normalt

80 Inlägg
26 juni 2010
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:

Gasa på.. bromsa... gasa uta helvete igen.. bromsa... låta bilen sänka hastigheten av sig själv... gasa...

Kör man så som väldigt många kör med en Volvo som väger 2 ton och kräver några liter för att gasa upp i samma hastighet, då drar den nog 2l/m.
Men många tycker ju att dom kör "lugnt" för dom kör sakta, och inte gasar på "så mycket" men dom gasar dock väldigt ofta.

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 juni 2010
LillMumin skrev:
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:

Gasa på.. bromsa... gasa uta helvete igen.. bromsa... låta bilen sänka hastigheten av sig själv... gasa...

Kör man så som väldigt många kör med en Volvo som väger 2 ton och kräver några liter för att gasa upp i samma hastighet, då drar den nog 2l/m.
Men många tycker ju att dom kör "lugnt" för dom kör sakta, och inte gasar på "så mycket" men dom gasar dock väldigt ofta.

...inte ens min v70 väger två ton..men jag fattar vad du menar.

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 juni 2010
Min 940 ltt är också riktigt törstig, och de var den innan chippningen. Så de är garanterat något annat som inte hänger. Jag har 75 l tanken i min, och när jag pendlar till jobbet " 3 min tur&retur " kan jag köra hela månaden på 75 liter.. Men kör jag tex 4 mil enkel väg smile där gick de ca 20 liter.. nä något skumt är de. korta körningar innan motor hunnit bli varm tar den inte mycket alls, sen på långa körningar i hastighet så drar den hur mycket som helst

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Refined
1 770 Inlägg
27 juni 2010
Ge er nu.
Min 945:a går att köar på 1/mil och då är det ingen riktigt jävla farmor körning.

Omöjligt att 2l/mil är ens i närheten av normalt, även fast det är chippat.

Sök