viken är den sämsta volvon?

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 juli 2010 · 8 197 Inlägg

Tias88 skrev:

Volvobejb skrev:
holländarna förståss..340/360/440/460/S40/V40..även nya S40 även om den int byggs i holland..å V50..skrot..

Håller med dig om de holländska Volvosarna, speciellt gamla S40.

Min mor har en ny S40N, eller ja, en 04. Men den är faktiskt riktigt bra hittills! Får hoppas det håller sig smile Dyr tycker jag, och absolut NOLL körglädje, men bekväm och bra bil smile

Jämfört med din BMW är nog S40N rätt så tråkig skulle jag tro. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juli 2010 · 13 797 Inlägg

Munkis skrev:

Nicklas-med-ck skrev:

sand3rs skrev:

...Du har en 14 år gammal 170hk bil!

Det var nåt med att kasta sten som jag skulle säga till dig.

Min bil går ju dock fortare än de flesta nya Volvo och den är som du sa, 14 år gammal och har 170 hk på hjulen.
Nu vill jag dock inte börja med en Volvo vs BMW diskussion.

BMW 523i E39 (1995-2000)
0-100 = 8,5sek


Volvo 740 Tic (1985-1987)
0-100 = 8,5sek

Lite kul att din Bmw som " Går fortare än dom flesta nya Volvos" går jämt med en 740 tic -85! smile

Kan även tillägga att en 740 tic inte hänger på: 2,4D , D5 , T4 , 2,0T , 2,4T , 2,5T , T6 , R , V8 , T5, o.s.v tongue

Således bör inte heller din Bmw klara den bedriften tongue

alla som kört en orginal 740turbo vet att dom verkligen inte är några raketer
min gamla 245turbo klarade 0-100 på 6.3sec smile
en bil med 30K på mätaren och typ hundra år gammal
men visst bmw brukar gå fort
men en 325:a har jag testat i mot med ovanstånde bil och då hade den inte en suck 90-210


men helt klart utan tvekan så är 4x0 dom sämsta volvosarna som gjorts
svärmors 360gls var hur stabil som helst förgasaren var det enda problemet som fanns på den bilen men 2timmar så var det problemet löst
tror hon köpte bilen för 3000kr kostade på den någon tusenlapp och hade den i 3-4år
den startade oavsätt väder den gick från punkt a till punkt b

ett problem hade hon iof..bilen drog inte lika mycket olja som hennes gamla opel
så hon överfyllde bilen ett antal gånger innan hon förstog att man inte kan fylla på olja utan att kolla på stickan som med opeln som drack mer olja än bensin

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
agadiffen
3 juli 2010 · 739 Inlägg

den sista riktiga volvon slutade dom tillverka 98 och det var 940/945 s90/v90

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Eisenhut
3 juli 2010 · 1 827 Inlägg

Förstår inte hur så många kan tycka att volvo är bra? Har ägt både 740 och motsvarande audi dvs audi 100 2.3e -89 och audi 90-88.

Alla bilarna hade rullat mellan 30-40k mil och fungerade klanderfritt rent mekaniskt... Men vart tog elen vägen? Audi var värre men det var inte mycket el som fungerade. Är det ens acceptabelt att det inte finns en enda volvo där ute som har fungerande tankmätare?

Köpte mig sedan en Honda civic -92 (några år senare så ja, jämförbart) med 28k mil på mätaren. ALLT fungerade, elhissar, ellucka, mätare mm mm. Förstås var där inga mekaniska fel heller för då hade jag inte nämnt den bilen.

Jag vet inte, kanske har jag haft otur? Men som frågeställning så bör väl elfel ingå i hur driftsäker en bil är?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Tias88 OEM Rox
3 juli 2010 · 245 Inlägg

Opelmadness skrev:

Tias88 skrev:

Volvobejb skrev:
holländarna förståss..340/360/440/460/S40/V40..även nya S40 även om den int byggs i holland..å V50..skrot..

Håller med dig om de holländska Volvosarna, speciellt gamla S40.

Min mor har en ny S40N, eller ja, en 04. Men den är faktiskt riktigt bra hittills! Får hoppas det håller sig smile Dyr tycker jag, och absolut NOLL körglädje, men bekväm och bra bil smile

Jämfört med din BMW är nog S40N rätt så tråkig skulle jag tro. smile

Jo, det går inte riktigt att jämföra, vilket jag inte försöker göra heller smile Det är ju dock bara ett rent uttalande hehe, Volvon är ju gjord för medelsvensson som vill ta sig A till B bekvämt och säkert smile Nåja, nog med OT: Första S40 modellen är mitt slutgiltiga svar wink

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Munkis
3 juli 2010 · 1 637 Inlägg

Eisenhut skrev:
Förstår inte hur så många kan tycka att volvo är bra? Har ägt både 740 och motsvarande audi dvs audi 100 2.3e -89 och audi 90-88.

Alla bilarna hade rullat mellan 30-40k mil och fungerade klanderfritt rent mekaniskt... Men vart tog elen vägen? Audi var värre men det var inte mycket el som fungerade. Är det ens acceptabelt att det inte finns en enda volvo där ute som har fungerande tankmätare?

Köpte mig sedan en Honda civic -92 (några år senare så ja, jämförbart) med 28k mil på mätaren. ALLT fungerade, elhissar, ellucka, mätare mm mm. Förstås var där inga mekaniska fel heller för då hade jag inte nämnt den bilen.

Jag vet inte, kanske har jag haft otur? Men som frågeställning så bör väl elfel ingå i hur driftsäker en bil är?

Men så har ju både Volvo 740 och Audi 100 några år på nacken (ungefär 20-25år) så att fel uppkommer då är ganska väntat tongue

Volvo har dessutom fortsatt tillverkat bilar även efter 740! smile

Angående 740ins tankmätare så är det en dålig konstruktion som inte gillar när man är snål å kör med lite soppa i tanken för då oxiderar flottörens "gejd" vilket medför att den fastnar och slutar fungera.

Skoj föresten hur man kan döma ut en hel biltillverkare för att man har haft en 25år gammal sliten 740 en gång som gick sönder tongue

Senast redigerat av Munkis (3 juli 2010)

mr_yeahman Krom-fascisten
3 juli 2010 · 439 Inlägg

Rent utseendemässigt och coolhetsfaktorn för volvo tog slut när amazon gick ur produktion.
Sedan har volvo varit gubbiga och tråkiga i designen. Men kvalitéen satt i sig på torslandabilarna fram till v70(första generationen).

Volvo 740 är INTE SNYGG!
850 t5:a skulle vara roligare med bakhjulsdrift!
alla holländare: x40-serien osv ägs av trista stela personer, se bara på x40nordic-klubben.

Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
3 juli 2010 · 327 Inlägg

agadiffen skrev:
den sista riktiga volvon slutade dom tillverka 98 och det var 940/945 s90/v90

Den skriver jag under på smile annars så är det dom holländska, usch och tvi...

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang