2759
Sök

Vad är detta? (bild)

45 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Eftersom min volvo 740 hackar å har sej så har jag tittat till förpumpen. Är inte säker på om detta är förpumpen men den fyrkantiga kontakten har rostat loss som ni ser på bilden, vad är det för något?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/120803/963437_b5rrf8.jpg

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
13 juli 2010
Det är kontaktstycket till pumpen. Enklast för din del är nog att leta fram en komplett tankarmatur i plast på skroten. Tror dom sitter original på 7-900-serien från ´91 års modell. Skroten tar runt 500:-, ny på volvo ~1500:-

Mvh Thomas

45 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Okej så jag antar att förpumpen är helt död nu då när kontakten är avrostad? Det går inte på nått vis att löda fast kontakten eller något likande?

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
13 juli 2010
skruvo skrev:
Okej så jag antar att förpumpen är helt död nu då när kontakten är avrostad? Det går inte på nått vis att löda fast kontakten eller något likande?

Precis, jo löda kan fungera men ett herrans jobb som kanske inte fungerar i slutändan ändå. Eventuella glappkontaker, ärjning kan uppstå etc etc.

Mvh Thomas

1 062 Inlägg
13 juli 2010
min tryck slang där bak rostade av men pappa hård lödade det på jobbet å det blev skit bra smile

Team Björkeryd

45 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Okej är det svårt att byta hela tankarmaturen? Det läcker även bensin därifrån.

1 758 Inlägg
13 juli 2010
skruvo skrev:
Okej är det svårt att byta hela tankarmaturen? Det läcker även bensin därifrån.

Nej, inte egentligen. Det som kan vara lurigt är att få loss slangarna!
Börja med att lossa slangar och sladdar iaf. Ta en plåtsax eller liknande och klipp av slangklämmorna, de brukar ändå vara så rostiga att det är lögn i helvete att skruva loss dem. Kostar inte många tior med nya heller! Sen lossar du alla kontakter.
Efter det lossar du den stora "plastmuttern" som håller fast allt. Är svårt att komma åt med verktyg för att vrida, så ta en stor trubbig skruvmejsel, huggjärn, träkloss eller liknande och lägg den mot klackarna på plastringen. Sen bankar du till med hammare/slägga någrar gånger och sen brukar den vara så lös att det går att skruva med handkraft. Efter det lirkar du ur armaturen. Man får vrida och vinkla lite fram och tillbaks samtidigt som man drar, men det är inga problem. Sen äre bara att montera dit den nya i omvänd ordning.
De nyare har armaturer i plast som håller bra mycket bättre, så försök få tag i en sån på skroten!

45 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Okej tack så mycket för svar!! smile

Själva förpumpen behöver inte bytas eller? jag tänkte om den kan ha lagt av efter att kontakten har rostat av? Man hör om pumpen fungerar om man vrider på starten eller?
Senast redigerat av skruvo (13 juli 2010)

Sök