3310
Sök

940 ltt -96 Läcker olja ur turbon

49 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej har precis kaffat mig en 940 ltt -96 men problemet är att turbon läcker olja.
Tog bort intercoolern och det fanns ca: 2 liter olja i den, har sedan kollat om avrinings röret från turbon va täppt och lika dant kollat i motorblocket om det var täppt men det var det inte.
Så tog bort precis allting från turbon utom olje slangen och avgasröret och provade att starta bilen men ändå så fylls turbon med olja. Förra ägaren bytte turbon 2 gånger men hjälpte inte. Någon som har haft samma problem eller vet felet?


-utan 940
1 728 Inlägg
16 juni 2010
#2
Kollat vevhusventilationen?
Det låter som att det är övertryck i vevhuset så att oljan inte kan rinna ner.

49 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#3
Andreas 940 skrev:
Kollat vevhusventilationen?
Det låter som att det är övertryck i vevhuset så att oljan inte kan rinna ner.

Vevhusventilationen är kollad och inget fel på det.


49 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#4
Andreas 940 skrev:
Kollat vevhusventilationen?
Det låter som att det är övertryck i vevhuset så att oljan inte kan rinna ner.

Men saken är har kopplat bort röret så oljan rinner direkt ner i en tunna på golvet men ändå kommer det olja i turbon. Turbon värkar inte må så bra xD


26 Inlägg
18 juni 2010
#5
K1rr3 skrev:
Andreas 940 skrev:
Kollat vevhusventilationen?
Det låter som att det är övertryck i vevhuset så att oljan inte kan rinna ner.

Men saken är har kopplat bort röret så oljan rinner direkt ner i en tunna på golvet men ändå kommer det olja i turbon. Turbon värkar inte må så bra xD

de är nog tätningarna som gått i turbon.

49 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#6
DRIVERINBLACK skrev:
K1rr3 skrev:
Andreas 940 skrev:
Kollat vevhusventilationen?
Det låter som att det är övertryck i vevhuset så att oljan inte kan rinna ner.

Men saken är har kopplat bort röret så oljan rinner direkt ner i en tunna på golvet men ändå kommer det olja i turbon. Turbon värkar inte må så bra xD

de är nog tätningarna som gått i turbon.

Tror nog de me hmm finns det nån packning/tätnings satts att köpa till en turbo?


724 Inlägg
19 juni 2010
#7
Finns bara att köpa till returen, annars är det ny turbo som gäller.


49 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#8
volvo-racer skrev:
Finns bara att köpa till returen, annars är det ny turbo som gäller.

Okej blir en turbo från skroten eller så kanske jag har en annan turbo på g som har varit i en 940 smile


-utan 940
1 728 Inlägg
21 juni 2010
#9
K1rr3 skrev:
Tror nog de me hmm finns det nån packning/tätnings satts att köpa till en turbo?

volvo-racer skrev:
Finns bara att köpa till returen, annars är det ny turbo som gäller.

Jag köpte nya lager på ebay för 670kr och bytte själv och det verkar funka bra, den laddar iaf som den ska och drar inte märkbart mycket olja, men det gjorde den inte innan renoveringen heller.
Är turbinbladen hela och fina kan man återanvända den, annars finns även nya turbinhjul att köpa.

K1rr3 skrev:
Okej blir en turbo från skroten eller så kanske jag har en annan turbo på g som har varit i en 940 smile

Tänk på att 940 91-93 hade Garrett-agg, får du tag på ett sånt måste du även ha olje -och vattenrören samt tryckklockan till den turbon. Garrett-aggen är bättre än Mitsu-aggen som sitter i de nyare.
Senast redigerat av Andreas 940 (21 juni 2010)

49 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#10
Andreas 940 skrev:
K1rr3 skrev:
Tror nog de me hmm finns det nån packning/tätnings satts att köpa till en turbo?

volvo-racer skrev:
Finns bara att köpa till returen, annars är det ny turbo som gäller.

Jag köpte nya lager på ebay för 670kr och bytte själv och det verkar funka bra, den laddar iaf som den ska och drar inte märkbart mycket olja, men det gjorde den inte innan renoveringen heller.
Är turbinbladen hela och fina kan man återanvända den, annars finns även nya turbinhjul att köpa.

K1rr3 skrev:
Okej blir en turbo från skroten eller så kanske jag har en annan turbo på g som har varit i en 940 smile

Tänk på att 940 91-93 hade Garrett-agg, får du tag på ett sånt måste du även ha olje -och vattenrören samt tryckklockan till den turbon. Garrett-aggen är bättre än Mitsu-aggen som sitter i de nyare.

Det sitter vatten och olje på den jag har så blir nog inga problem


-utan 940
1 728 Inlägg
22 juni 2010
#11
K1rr3 skrev:
Det sitter vatten och olje på den jag har så blir nog inga problem

Okej bra, då ska det passa.
Tänk även på att det är väldigt svårt (omöjligt?) att skruva bort oljeröret i blocket utan att skruva bort oljefilterförflyttaren så det kan vara bra att köpa nya packningar till denna ifall du tar bort den.
Det var några år sen jag bytte röret och jag vet att jag haft borta oljefilterförflyttaren så det är möjligt att jag blev tvungen att ta bort den för att komma åt bulten till röret, minns inte exakt.
Det är en stor O-ring och ett par kopparbrickor om jag minns rätt.

49 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#12
Okej aja iaf fick jag hem ett renoverings kit till turbon satte i allt och den funkade men den kommer ändå lite lite olja ur turbon hmm kan ett högt oljetryck göra så det blir för mkt olja i turbon? och vad kan ett för högt oljetryck bero på?


49 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#13
Har löst problemet nu big_smile


-utan 940
1 728 Inlägg
7 juli 2010
#14
K1rr3 skrev:
Har löst problemet nu big_smile

Skönt, vad var det för fel?

49 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#15
Andreas 940 skrev:
K1rr3 skrev:
Har löst problemet nu big_smile

Skönt, vad var det för fel?

Vevhus boxen va täppt + att slängen som gick ner va helt ihoptryckt


-utan 940
1 728 Inlägg
9 juli 2010
#16
K1rr3 skrev:
Vevhus boxen va täppt + att slängen som gick ner va helt ihoptryckt

Ok, som jag skrev först då. smile

49 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#17
Andreas 940 skrev:
K1rr3 skrev:
Vevhus boxen va täppt + att slängen som gick ner va helt ihoptryckt

Ok, som jag skrev först då. smile

Japp fast gjorde rent den och då blev det värre och då va det slangen som va helt fuckad



Sök